- Ace14 augustus 2025 om 21:47
Hallo,
Ik heb afgelopen maandag orale seks gehad met iemand die een koortslip had. Zij zegt dat de koortslip 2 weken geleden was begonnen en het is nu donderdag, dus 4 dagen geleden. Ik merk nog niks gelukkig op mijn geslachtsdeel maar kan het zijn dat het virus ook niet overdraagt op mijn geslachtsdeel en dat ik geluk heb gehad? Heeft iemand dat al eens gehad dat het niet overgedragen is? Dat is mijn hoop wat ik nu heb. Ze zegt nu zelf haar koortslip is weg, het was dus in een eindstadium. Ik wacht de komende week af, want wat ik heb gelezen kan het ook pas na 7 dagen komen.
Ik was mij helemaal niet bewust van herpes en stond er niet bij stil, hele stomme fout.
Gr.
11 reactiesReagerenAnoniem15 augustus 2025 om 06:48Als er geen zichtbare blaasjes waren bij de ander, dan is de kans dat jij herpes krijgt niet heel groot. Klachten krijg je meestal na 3-7 dagen al.
Reageren
Peter (huisarts)
15 augustus 2025 om 11:44Waarom is het een hele stomme fout? Er zijn meer mensen die wel eens kussen met een persoon die een koortslip heeft?
Reageren
Verwar niet de herpes van de koortslip met die van herpes genitalis.
Beide herpes virussen, maar verschillende typen, met verschillende ziektebeelden. Herpes Simplex Virus type 1 veroorzaakt meestal koortslip infecties. En Herpes Simplex type 2 veroorzaakt meestal de herpes genitalis infecties.Ace15 augustus 2025 om 14:19Dat snap ik. Maar als iemand type 1 heeft en mij orale seks geeft, krijg ik type 2. Zo begrijp ik het. En dat is gebeurd. Ze had een koortslip. Die is overigens wel vrij snel weg gegaan deze week.
Ze had duidelijk een koortslip, wel 0,5 centimer onder de lip. Weet niet of dat uit maakt. Dus niet direct erop.
ReagerenAnoniem15 augustus 2025 om 14:53Nee dat begrijp je niet goed. Het is best ingewikkeld.
Type I en type II zijn verschillende virussen. De typen hebben dus te maken met het type ziekteverwekker, niet met de plaats waar je de infectie hebt.
Type I is meestel een infectie rondom je mond. Type II meestal genitaal. Maar dat hoeft niet per se. Je kan dus een type I infectie genitaal krijgen en een type II infectie rond je mond.
Het ziekteverloop van de beide typen is ook anders. Type I is milder dan type II. Type I geeft minder recidieven dan type II.
Een koortslip (type I) kan dus leiden tot genitale herpes (type I). En genitaal type II kan leiden tot een infectie rond je mond met type II.
ReagerenAce15 augustus 2025 om 15:46Dus wat kan ik nu krijgen dan als iemand met een koortslip mij orale seks heeft gegeven afgelopen maandag.
ReagerenAnoniem15 augustus 2025 om 15:53In dat geval zou je herpes aan je penis kunnen krijgen. Of dat type I of type II is valt zo niet te zeggen, dat moet dan getest worden (maar is ook niet zo heel belangrijk). Omdat de koortslip meestal veroorzaakt wordt door het type I virus, lijkt dat het meest voor de hand te liggen.
Maar… vrijwel alleen wanneer de blaasjes er zijn, dan is het besmettelijk. Bovendien merk je een besmetting meestal al wel na 3 tot 4 dagen. En dat merk je echt wel, want herpes doet pijn, zeker wanneer je het de eerste keer op die plek krijgt.
Herpes is verder ook niet heel interessant om je veel mee bezig te houden. Het kan niet behandeld worden. Medicatie werkt maar ten dele (heeft weinig effect), het virus blijft altijd aanwezig en kan zorgen voor nieuwe uitbraken. Gedurende de jaren worden dat er steeds minder en ze worden steeds milder. Het is naar en vervelend, maar er is niets aan te doen. In jouw geval had je waarschijnlijk al wel klachten gehad wanneer er een infectie was geweest.
Ik zou mij dus niet teveel zorgen maken. En ik zou mezelf ook niet kwalijk nemen wat er gebeurd is. Herpes is een zeer veelvoorkomend virus. Bijna iedereen heeft wel eens een herpes infectie gehad, meestal als kind (koortslip). Verder ben je ook mens om dingen te doen, ook al is het soms minder slim of maak je een fout, dat hoort bij het leven. Het is niet fataal, en nogmaals, op basis van jouw verhaal zou ik me geen zorgen maken omdat de kans op infectie zeer klein is.
ReagerenAce15 augustus 2025 om 16:29Bedankt voor de uitleg. Ja, ik voel mij wel raar, en ik heb soms het idee of ik een licht branderig gevoel heb in mijn plasbuis, beide gevoelen zijn denk ik dan een placebo omdat ik de afgelopen 3 dagen alleen maar aan het denken ben dat ik een virus in mij heb.
Mijn huisarts is op vakantie. Ik denk wel dat ik mij wil laten testen zodat ik het zeker weet. Liefst volgende week zodat ik zeker weet dat ik de incubatietijd voorbij ben.
ReagerenAnoniem15 augustus 2025 om 17:09In het geval wat jij beschrijft krijg je geen herpes in je plasbuis. Vermoedelijk houd je je bezig met angst die leidt tot het voelen van dingen die er niet zijn.
Een test is niet mogelijk. Dat kan alleen (en zal de huisarts ook alleen doen) wanneer er een actieve infectie is, dus blaasjes zichtbaar zijn. Middels bloed is een herpes test niet mogelijk. En de huisarts zal dat ook niet doen.
ReagerenAce15 augustus 2025 om 17:46Oke, bedankt!
Dan zal ik gewoon even afwachten voor een week. En als er niets komt ben ik gerust gesteld.
ReagerenAce18 augustus 2025 om 23:06Ik merk dat mijn penis op verschillende plekken rode vlekken krijgt, dit komt en om de dag. De plekken wisselen zich snel af.
Reageren
De huid heeft een rode kleur, meer niet. Geen blaasjes. Is dit ook besmettelijke? Het zal wel te maken hebben met herpes want ik heb dit voorheen nog nooit gehad.Anoniem19 augustus 2025 om 06:51Daar is zo toch geen zinnig antwoord op te geven.
Reageren