Zoeken Vraag het forum

Chlamydia-struggles

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Thomas

Begin oktober is chlamydia vastegesteld. Meteen Azithromicine gekregen.

6 dagen na de stootkuur merkte ik ineens witte plekken in mijn onderbroek. Ik ging er dan ook vanuit dat de behandeling niet had aangeslagen. De klachten waren algemeen wel verminderd, maar sommige vage klachten bleven aanwezig.

3 weken na de stootkuur startte ik een ziekenhuistraject, waarin ze alles nog eens zouden testten. Daar kwam alles negatief uit, met als kanttekening dat ik wellicht niet de nodige 2 uur had gewacht te urineren. Dus was ik opnieuw onzeker of het resultaat te betrouwen was. De arts in het ziekenhuis startte voor de zekerheid, indien vals negatief, een amoxcycline-kuur van 10 dagen op. Midden in die kuur heb ik een test met ochtendurine bij de huisarts laten nemen. Alles bleek negatief. Eén klacht bleef, maar ik vertrouwde er op dat ik geen mensen meer kon besmetten.

Door de klacht die bleef (licht gelige sperma), werd in het ziekenhuis beslist om een gonorroe-spuit +2gram zithromax (azithromicine) te geven + werd getest op de eerder zeldzame mycoplasma hominis en ureaplasma urialyticum.
    Op dezelfde dag van de spuit heb ik een seksueel contact gehad die bestond uit elkaar masturberen (2jongens, de behandelingen voor dat zeldzame die ik vond, had ik al gehad door de antibioticakuren in het verleden, dus vond het ethisch wel verantwoord om seksueel contact te hebben die geen grote risico’s inhoudt). Pas de dag NADIEN heb ik 2 gram zithromax genomen, 15 uur NA het seksueel contact. Het volgens mij eerder kleine risico op soa, was dan in mijn idee deels gecounterd door de kuur, toch wat betreft chlamydia. Ik maakte me dan ook verder geen zorgen.

Ik werd dan ook gebeld dat de zeldzame aandoening negatief resultaat had. Opgelucht en soa-vrij voelde ik me. Tot nu 2 weken en 5 dagen na het laatste seksueel contact, ik ineens weer witte plekken in mijn onderbroek opmerkte. Ik dacht eerst, tjien, zal er nog niet goed uitgewassen zijn, maar een dag later kreeg ik ineens een pijnscheut doorheen mijn volledige urinebuis en de paniek sloeg weer toe. De witte plekken heb ik maar 1 dag gemerkt, verder niet. Ik had wel het gevoel dat masturberen en ejaculatie sinds dan vreemd aanvoelden. Ik ben dus weer volledig ongerust.

Ik vroeg me af, die ochtendafscheiding uit de urinebuis bij chlamydia, wanneer moet je dat zo merken? Is dat na het plassen? Of zomaar spontaan uit je plasbuis, want dat heb ik niet echt voor? Vlak bij het opstaan? Of hoe ervaren jullie dat zo’n beetje? En zijn die witte plekken in de ondergoed typisch?

Kan het zijn dat een eventuele chlamydia-besmetting van mijn laatste seksuele contact niet meegenomen werd door de antibiotica omdat die al de dag nadien werd genomen en te kort bij de eventuele besmetting plaatsvond?

Persoonlijk denk ik niet dat ik door dat laatste contact opnieuw iets heb opgelopen, of ik moet wel zeer veel pech hebben. Ik sluit het natuurlijk niet volledig uit, dus ja, tot vervelends toe ga ik een vierde keer testen in 2 maand tijd. Maar mijn misschien wel belangrijkste vraag: kunnen jullie misschien denken aan andere aandoeningen die chlamydia-symptomen in de hand kunnen werken? Ik heb sterk het ‘buikgevoel’ dat down there iets niet klopt. Gelige sperma blijft bijvoorbeeld (ook na 2 negatieve soa-testen) en ik heb altijd het gevoel dat branderig gevoel de laatste 2 jaar al gewoon af en toe al  subtiel aanwezig is geweest + bij plassen moet ik precies in snokjes plassen, het fel persen voor mijn 22jarige leeftijd.

Alvast bedankt om mee te denken.
    Thomas

9 reacties
    Reageren
    Guido

Kan vanalles zijn.

je kan nog testen op mycoplasma genitalium, dat is nog een andere soa.

had je ergens verhoogde infectiewaarde ?

Reageren
    John (moderator)

“Midden in die kuur heb ik een test met ochtendurine bij de huisarts laten nemen. Alles bleek negatief.” Dat was natuurlijk kansloos. Tijdens een kuur testen kan een vals negatief geven.
    Tijden de kuur en de eerste 7-10 dagen erna GEEN seksuele handelingen. Het kan namelijk wel wat dagen duren na de kuur voordat ook werkelijk alle bacteriën dood zijn, en de klachten ook verdwijnen.

De afscheiding in de ochtend bij chlamydia, is doorgaans bij het ontwaken voor de eerste plas

Laatje maar opnieuw testen. 2 uur voor de test niet plassen

Reageren
    Julian

10 dagen? Het is toch 7 dagen? Dat is wat de dokter zegt tenminste

Reageren
    John (moderator)

7-10 dagen
    7 is goed en 10 ook

Reageren
    Thomas

“Testen tijdens een kuur kan vals negatief geven.” Ik lees overal dat tot 3 weken of langer na je kuur je een vals positief kan hebben. Hoe moet ik me dat voorstellen, die bacterieverloop: Tijdens de kuur zijn de bacteriën zogezegd niet opspoorbaar en kunnen ze vals negatief blijken, en de dag na beëindiging van de kuur zijn die bacterieën er ineens wel terug, moet ik zelf nog wachten met seksueel contact want ze kunnen nog aanwezig zijn + is hertesten ook zinloos…
    Uw antwoord is nogal paradoxaal.

Maar naast het feit of dat nu nuttig was of niet deze test middenin de kuur, na die kuur heb ik nog een derde soort antibioticum gekregen, nógmaals 2 gram Zitrhomax in stootkuur. Als ik nu nog chlamydia heb, dan heb ik ofwel heel veel pech dat ik resistent ben tegen alle antibiotica voorhanden, ofwel heb ik het opgelopen via dat laatste seksueel contact, en heeft de Zithromax zijn werk niet gedaan.

Ik weet daarnaast ook wel dat ik geen seksuele handelingen mag verrichten, ik heb dan ook 10 dagen + 3 dagen erna geen enkele seksuele handeling uitgevoerd bij de amoxcycline-kuur. (In theorie dat 7daagse kuur eigenlijk voldoende was.)

Reageren
    Julian

Die vraag had ik ook. Idd vals positief ivm testen tegenwoordig juist zeer gevoelig zijn en testen op de dna van de bacterie. Oftewel ook al is het dood dat ze deze dan alsnog vinden daarom paar weken na de kuur pas testen.

Dat wil dus ook zeggen dat als je test na de kuur en hij vind niks dat het juist betekent dat je niet meer besmettelijk bent lijkt mij.

Reageren
    John (moderator)

Het is niet zo paradoxaal als je denkt. Na een eenmalige kuur duurt het nog enkele dagen voordat alle bacteriën zijn opgeruimd. Maar tijdens het gebruik van antibiotica kan dit invloed op de test hebben. Het kan ervoor zorgen dat je een vals negatief krijgt en de bacteriën dus toch nog aanwezig zijn.
    Het is natuurlijk ook nog maar de vraag of je überhaupt chlamydia hebt..

“Ik weet daarnaast ook wel dat ik geen seksuele handelingen mag verrichten, ik heb dan ook 10 dagen + 3 dagen erna geen enkele seksuele handeling uitgevoerd bij de amoxcycline-kuur.” Je schrijft: Op dezelfde dag van de spuit heb ik een seksueel contact gehad die bestond uit elkaar masturberen

Reageren
    Thomas

De seksuele handeling was bij de derde kuur, dus al ruim na de behandeling met amoxycline, ruim 20 dagen na de behandeling, maar door vage klachten in het ziekenhuis toch nog een spuit gekregen, want oh stel dat 3 testen het steeds fout opsporen…..

Reageren
    Johan

amoxycline is trouwens heel rare keuze voor chlamidia. Normal eerste lijn 1 g azytromicine. Tweede lijn doxycicline 7 dagen  2 keer per dag.

Reageren
Reageer op: Chlamydia-struggles
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.