- Maartje23 juli 2017 om 02:04Hoi Hoi!Een dringende vraag over het testen van chlamydia, omdat het nog niet zo 1, 2, 3.. is behandeld. Ik zal eerst het verloop even uitleggen.In januari dit jaar hebben ik en mijn vriend een soa test voor de zekerheid laten doen. We hadden allebei geen klachten. Ik heb hier een vaginaal en anaal uitstrijkje laten testen. Gelukkig hebben wij ons laten testen, want er kwam helaas een positieve uitslag van chlamydia uit (ook bij mijn vriend). Mijn vriend heeft twee pillen antibiotica gekregen en gelijk geslikt bij de GGD. Ik heb een weekkuur gekregen omdat het vaginaal en anaal zat (doxycycline 100 mg, 2x per dag, 7 dagen). Tijdens mijn weekkuur en één week na de kuur van mijn vriend hebben wij geen seksueel contact met elkaar gehad.Eind mei dit jaar kreeg mijn vriend een branderig gevoel bij het plassen. Hiervoor is hij naar zijn huisarts gegaan. De huisarts heeft een soa test afgenomen. Hieruit is helaas ook weer een positieve uitslag van chlamydia uitgekomen. Hij heeft bij de huisarts weer twee pillen antibiotica gekregen. De huisarts kon zo niet zeggen waarom de eerste kuur niet geholpen had. Omdat wij dachten tussendoor soa vrij te zijn hebben wij onveilige seks gehad (vooral oraal en anaal omdat ik tussentijds gestopt ben met de pil om een spiraaltje te laten plaatsen, vaginaal met condoom). Omdat ik een groot risico had om weer chlamydia te hebben (of ik was degene die de chlamydia nog had), belde ik de GGD weer om een afspraak te maken. Ik het hele verhaal uitgelegd, maar de GGD vertelde dat het absoluut niet mogelijk is dat bij een van ons de antibiotica van de eerste keer niet had gewerkt. Het had absoluut over moeten zijn. Na enige discussie over de telefoon omdat de vrouw van de GGD mij ook even vertelde dat mijn vriend vreemd zou zijn gegaan, heb ik het gesprek afgerond en de volgende dag terug gebeld om een afspraak te maken. Ik heb bij de GGD weer een vaginaal en anaal uitstrijkje laten testen. Ik heb wel gelijk mijn antibiotica meegekregen, dezelfde als de eerste keer (doxycycline 100 mg, 2x per dag, 7 dagen). Na deze 7 dagen kreeg ik inderdaad een positieve uitslag van chlamydia vaginaal en anaal. Ook hier tijdens mijn weekkuur en één week na de kuur van mijn vriend hebben wij geen seksueel contact met elkaar gehad.Juli dit jaar. Mijn vriend krijgt weer een branderig gevoel bij het plassen. Meer branderig dan de eerste keer. Hiervoor is hij weer naar de huisarts gegaan. Weer een soa test afgenomen. Hieruit is helaas weer een positieve uitslag van chlamydia uitgekomen. De dokter heeft nu een nieuwe antibiotica voorgeschreven (azitromycine, 2x per dag, 7 dagen). De dokter had het erover dat het een resistent voor antibiotica kan zijn bij mijn vriend. Omdat wij dus weer dachten tussendoor soa vrij te zijn hebben wij weer onveilige seks gehad (zo ook weer vooral oraal en anaal omdat ik in de tussentijd mijn spiraaltje nog niet heb laten plaatsen, vaginaal met condoom). Omdat ik een groot risico had om weer chlamydia te hebben (of ik was degene dus weer met chlamydia) heb ik dit keer maar even de huisarts gebeld, het vertrouwen van de GGD was wel een beetje weg. Bij de huisarts hoefde ik alleen maar een vaginaal uitstrijkje te laten testen. Hier is gelukkig een negatieve uitslag van chlamydia uitgekomen.Maar nu heb ik toch twijfels over de test bij de huisarts. Want waarom hoef ik bij de huisarts geen anaal uitstrijkje te laten testen? Is een vaginaal uitstrijkje genoeg? Staan alle slijmvliezen met elkaar in “verbinding”? Is er eventueel ook nog een keeluitstrijkje nodig? Soms heb ik een beetje jeuk bij mijn anus, maar dat valt nu misschien meer op omdat ik gelijk aan chlamydia moet denken!? Ik heb nog nooit klachten gehad.En hoe kunnen wij nu weten wie er van ons resistent is voor de antibiotica? Mijn vriend heeft voor deze kuur nog nooit antibiotica hoeven slikken, hoe kan hij dan resistent zijn voor de antibiotica?We horen heel graag van jullie!5 reactiesReageren
John (moderator)
23 juli 2017 om 11:02De test bij de huisarts is wel betrouwbaar hoor. Omdat je zowel vaginaal als anaal seks hebt gehad, kun je verwachten, dat een swab van de vagina voldoende is om een chlamydia infectie aan te tonen.
Maar ik moet je er ook eerlijk bijvertellen, dat ik resistentie niet voor erg waarschijnlijk acht. De gedachten gang van de GGD over de chlamydia infectie bij je vriend, is voor de hand liggender dan een resistentie, als je vriend eerder amper antibiotica heeft gebruikt. Daarnaast komt resistentie bij de bacterie die chlamydia veroorzaakt in Nederland amper voor.
Hij heeft bij de huisarts weer twee pillen antibiotica gekregen. De huisarts kon zo niet zeggen waarom de eerste kuur niet geholpen had. Ik heb hier zo mijn twijfels bij.. Als jullie eerder geen chlamydia behandelingen hebben gehad, en ook geen andere antibioticakuren, dan heeft de GGD een punt. Bij een eerste chlamydia infectie en behandeling is de kuur altijd succesvol. Als de aanwijzingen ( geen seks gedurende de eerste 7-10 dagen na de kuur) worden opgevolgd.
Hiervoor is hij weer naar de huisarts gegaan. Weer een soa test afgenomen. Hieruit is helaas weer een positieve uitslag van chlamydia uitgekomen. De dokter heeft nu een nieuwe antibiotica voorgeschreven (azitromycine, 2x per dag, 7 dagen). De dokter had het erover dat het een resistent voor antibiotica kan zijn bij mijn vriend
Azitromycine is de standaard behandeling tegen chlamydia. Als de huisarts van je vriend daadwerkelijk aan resistentie gedacht zou hebben, dan is het wel vreemd dat de huisarts geen ander antibioticum heeft voorgeschreven. Ook een langere kuur van 7 dagen zal bij resistentie geen effect hebben.
Mijn advies zou zijn: geen seks met je vriend tot 3 weken na de kuur en dan eerst een controletest op chlamydia doen, om er in ieder geval zeker van te zijn dat ze ook daadwerkelijk weg is. Als de infectie over is, weet je in ieder geval 100% zeker dat er geen sprake was en is van resistentie.
Reagerenkep24 juli 2017 om 09:23Ten eerste: wat een vervelende situatie voor jou.
Tweede: gezien er geen echte resistente chlamydia is nog. En het feit dat hij opeens branderig gevoel kreeg steeds (dat alleen gebeurd bij een zeer recente besmetting van max 3 weken. Na risico) daarnaast is het zo dat een man snel de infectie zal klaren (altijd binnen 6maanden, ondanks dat hij jou in die periode besmet kan hebben en andersom)
Ik denk dat of je hebt geen goede dosis gehad, of over gegeven niet lang na hé inname van antibiotica.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat je het in je keel had en over gebracht hebt.
Misschien toch niet helemaal gek wat de dame van. Dat is alleen niet met 100% zekerheid te zeggen, maar wel de meest logische verklaring. Misschien een goed gesprek met je vriend?
:
ReagerenOnbetrouwbare dokter?23 december 2021 om 19:08Beste, mijn vriend heeft/had Chlamydia. Hij kreeg hiervoor de standaardbehandeling van Azitromycine (2 pilletjes), echter is hij altijd de bottom geweest tijdens de sex, dus dit betekent dat hij vaak anale sex had bij zijn vorige partners. Ik las op internet overal dat hiervoor een andere behandeling wordt aangewezen (doxyxline), ik vroeg hem dus om er eens met de dokter over te praten. Die dokter blijft steeds maar zeggen dat dit geen waar, is dat 2 pilletjes azitromycine volstaan, hoewel ik overal lees dat anale chlamydia hier niet mee behandeld kan worden. Er is zo geen zekerheid of hij wel genezen is…Hoe denkt u hierover?
ReagerenJohn (moderator)
23 december 2021 om 20:06Doorgaans is het idd een 7 daagse kuur met Doxycycline.
ReagerenSamuel24 april 2025 om 15:40Beste, ik heb orale seks gekregen. Nu had ik een 1 dag een brandend gevoel bij het plassen. Een drukkend gevoel op de blaas. Pijn aan de rechter teelbal en een heel “raar” gevoel aan mijn geslachtsdeel. ik heb reeds een urine test gedaan maar deze is negatief. ik heb voor de zekerheid nog een 2de test aangevraagd. Kan het zijn dat ik toch positief ben op chlamydia en mijn test negatief is?
Reageren