Zoeken Vraag het forum

Hiv test/soa test laten doen?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Monique

Hoi,
    Ik heb een vraag.
    Is het raar om na iedere relatie, op soa`s te laten testen, voor je met een nieuwe relatie begint?

Ik ben altijd bang voor soa`s, hiv, hepatitus etc. Steeds na een relatie heb ik de neiging om de huisarts te vragen of er een complete soa test gedaan kan worden. Dat doet hij dan ook.
    Ik ben altijd bang, dat een vorige partner misschien wel niet zo veilig was als hij zei, ookal vertrouwde ik volledig op hem.
    Dus dan wil ik, als er een nieuw iemand in m`n leven komt, steeds alles laten testen.
    Is dat raar? Zijn er meer mensen die dat doen?

Ik heb nu 4 ex-en, ben 29 jaar oud. En na iedere ex, wanneer ik de volgende leerde kennen, heb ik die complete soa test laten doen. Het voelt aan de ene kant overdreven, maar aan de andere kant.. je kan eigenlijk nooit ‘echt’ weten of iemand altijd alleen maar met jou het bed heeft gedeeld.

Nu ben ik anderhalf jaar alleen geweest, en heb een nieuw iemand leren kennen. Al een aantal maanden zien we elkaar.
    En weer begin ik me zorgen te maken, en overweeg ik de huisarts te bellen om te vragen of hij alles wil testen.. voor de zekerheid. Voor ik het bed deel met deze persoon.
    De huisarts ziet me al aankomen.. alweer.. en ik schaam me. Ik durf eigenlijk niet.

Ik wilde weten hoe anderen hier tegenaan kijken, en of ik gewoon kan gaan zonder me te schamen.
    Ik wil het gewoon zo graag helemaal zeker weten, iedere keer weer.

3 reacties
    Reageren
    Britt

Ik heb mij drie keer laten testen. De eerste keer omdat mijn vriend van toen het toch liever met mannen dan vrouwen deed, kwam ik per toeval achter, terwijl wij het wel onveilig deden. Godzijdank had ik niets, maar die 6 maanden stress door het wachten op de uitslag wilde ik nooit meer, maar moest toch omdat de eerste uitslag niet helemaal 100% betrouwbaar bleek. Na deze ervaring alleen nog veilig gedaan, tot mijn nu huidige man en ik besloten om geen condooms meer te gebruiken, hebben we alle twee laten testen.

Ik heb ze niet, maar mocht ik twijfels hebben, nou, dan laat ik me gewoon weer testen! Ik zou doen waar jij je goed bij voelt.

Succes, Britt

Reageren
    woedertje

Hallo,

Ik wou dat ik zo verstandig was als jij… Ik ga nu mijn eerste soa test doen, maar nu pas realiseer ik mij dat het beter was om na elke partner zo’n test te doen, want tuurlijk vertrouw je elkaar, maar stel dat?

Dus mijn antwoord het is niet stom dat je dat doet ik denk juist dat je er heel goed aan doet!

Reageren
    Gus

Dag Monique,
    NEE, het is niet stom om je op SOA’s en HIV te laten testen ! ! ! !
    En ik vind ook dat je dat van je partner moet vragen. Stel je voor dat jij tegen je partner moet zeggen na een maand seks te hebben gehad:”Tjeetje, ik heb een soa, stom, opgelopen bij mijn vorige vriendje !”, Nou dat is pas gênant. En als jullie beiden van elkaar weten dat jullie soa en hiv vrij zijn, wordt de seks ook meteen veel vrijer.
    Maar je MOET het ook eisen van je partner. Er zijn soa’s die heel geniepig zijn, waarvan je niet weet dat je hem hebt, ook de mannen niet (chlamydia) maar in de tussentijd kan je steriel worden, m.a.w. geen kinderen meer krijgen.
    http://www.avert.org/chlamydia.htm
    Nu woon ik in Frankrijk, maar volgens mij hoef/moet je niet eens naar de huisarts te gaan, maar naar de GG&GD.
    En geneer je niet, ook niet als je het aan je partner vraagt zich te laten testen.
    Gus

Reageren
Reageer op: Hiv test/soa test laten doen?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.