- Ronald6 februari 2018 om 10:09
Ik heb een vraag die eigenlijk in twee categorieën thuishoort, dus stel ik hem maar hier.
Ik heb de laatste tijd vaak (toch wel zo’n 6x per maand schat ik) dat ik een hele nacht niet kan slapen. Dan lig ik maar te proberen in slaap te komen, maar alles tevergeefs. Alle tips van Internet al geprobeerd, ook melatonine ingenomen en nachtrust-tabletjes van A. Vogel, warme melk met honing gedronken, etc. Niets helpt. Als ik geluk heb, val ik rond 3 of 4 uur alsnog in slaap, maar het gebeurt ook dat ik de hele nacht geen minuut slaap (met alle gevolgen van dien).
Er is ook nog iets anders. In de nachten dat ik wakker lig, moet ik variërend van 1 tot 3 keer per uur naar het toilet om te plassen. Ik plas dan niet elke keer een klein beetje, maar gewoon een normale hoeveelheid die je bij een normale plasfrequentie ook hebt. De plas is vrijwel kleurloos. Het gekke is dat ik niet veel gedronken heb ’s avonds. Ik drink eerder nog te weinig op een dag dan de aanbevolen hoeveelheid, laat staan meer dan dat. Er zijn echter gelukkig ook nachten dat ik wel gewoon inslaap en een goede nacht maak. Als ik dan ’s ochtends ontwaak, moet ik vaak nodig plassen, maar dan plas ik ook gewoon een normale hoeveelheid voor 1 toiletgang. Dan is het ook een normale ochtendplas.
Ik ben 30 jaar oud en ik vraag me af wat er met me aan de hand is. Is het verder ook normaal dat als je wakker ligt, je vaker moet plassen en dan in totaal grote hoeveelheden?Ik hoor graag als iemand meer weet over wat het zou kunnen zijn. Oh ja, behalve de slaapproblemen en het veel en vaak ’s nachts moeten plassen (alleen als ik een slapeloze nacht heb), heb ik vooralsnog geen andere klachten. Er is ook geen sprake van stress in het dagelijks leven.
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
6 februari 2018 om 10:48Zijn er bepaalde activiteiten die voorafgaan aan het niet slapen? sporten bijvoorbeeld..Zijn er bepaalde dingen die door je hoofd spoken en je erg bezig houden?
ReagerenRonald6 februari 2018 om 11:12Qua activiteiten vooraf kan ik er tot op heden geen peil op trekken. Ik heb laatst nog zo’n slechte nacht gehad nadat ik ’s avonds nog een eind in het donker met de auto gereden had, maar dat doe ik wel vaker en om het even slaap ik dan heerlijk. Laatst had ik bij een familie-etentje ’s avonds behoorlijk gekruid gegeten en ik was toen erg bang dat ik daar een slapeloze nacht aan over zou houden. Als een roosje sliep ik die nacht. Afgelopen nacht weer helemaal niet geslapen. Geen bijzondere activiteiten vooraf, hooguit een beetje ruime portie genomen bij het eten (pasta). Sporten doe ik nauwelijks. Moet eigenlijk wel, maar dat is een ander verhaal. Gedurende de nacht ontstaat wel een vrij lichte vorm van stress door het wakker liggen, maar de uiteindelijke oorzaak van het wakker liggen kan ik maar niet achter komen…
Overigens, nu ik weer op ben, is mijn plasfrequentie weer redelijk normaal. Wel heeft de urine nog nauwelijks kleur. Ook voor dat probleem ken ik de oorzaak niet en weet ik ook niet in hoeverre het met elkaar te maken heeft.
ReagerenJohn (moderator)
6 februari 2018 om 11:31Ik kan er zo 1-2-3 geen verklaring voor bedenken. Dat je vaker zou moeten plassen als je wakker ligt is op zich niet zo vreemd. Ook kleurloze urine is op zich prima.. Hoe minder kleur hoe beter. Maar als je kleurloos plast, geeft dat in ieder geval aan dat je op die dag voldoende zou hebben gedronken. Ook de hoeveelheid die je dan plast zou daar een indicatie voor kunnen zijn. Misschien is het dan toch iets wat je eet of drinkt… Probeer eens een dagboekje bij te houden van wat je eet en drinkt.
Reageren