- Anoniem29 februari 2016 om 18:13
Hallo,
Ik wil met de anticonceptie pil gaan beginnen (Ethinylestradio/levonorgstrel).
Sinds vandaag 29-01 ben ik ongesteld in de ochtend geworden, nu wil ik dus gaan beginnen. Maar ik twijfel nog ontzettend over of ik nu of over 5 dagen moet beginnen, want ik heb gehoord dat als je de eerste dag begint je veel meer kans op doorbraakbloedingen of spotting hebt. Als dat zo is hoelang blijven die klachten?Groetjes.
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
29 februari 2016 om 18:40[quote]want ik heb gehoord dat als je de eerste dag begint je veel meer kans op doorbraakbloedingen of spotting hebt[/quote] dat is een fabel. Dat risico is er namelijk altijd de eerste maanden.
Reageren
Je kunt het beste vandaag nog beginnen.Anoniem29 februari 2016 om 18:51Oh hoezo is dat een fabel? Want ik ben vandaag naar de dokter gegaan en die had me deze informatie verteld? Hoe kunnen doorbraakbloedingen of spottend dan ontstaan?
ReagerenJohn (moderator)
29 februari 2016 om 19:31De eerste maanden dat je de pil slikt, kunnen er onregelmatige bloedingen ontstaan omdat je lichaam aan de hormonen van de pil moet wennen. Niet iedereen heeft daar overigens altijd evenveel last van.
Reageren
Je kunt ook later beginnen, maar dan moet je er rekening mee houden dat de pil niet meteen vanaf de eerste pil betrouwbaar is. Maar een garantie dat je dan geen doorbraakbloedingen krijgt is er niet.Anoniem29 februari 2016 om 20:14Dus het maakt niks uit of je vandaag of over paar dagen begint?
ReagerenJohn (moderator)
29 februari 2016 om 20:44Nee, behalve voor de werkzaamheid van de pil zoals ik al schreef.
ReagerenAnoniem29 februari 2016 om 20:50U bedoelt met dat hij de eerste paar dagen niet veilig is?
ReagerenJohn (moderator)
29 februari 2016 om 21:29Dat bedoel ik inderdaad.
Reageren