- anoniempje (jongen 18)16 augustus 2013 om 01:34
hey,
Ik heb sinds kort kei veel gevoelens voor een jongen en hy voor mij, maar ik zit met een vraag…. ben ik strafbaar nu?
We hebben enkel orale sex maar ik weet niet of dat strafbaar is omdat hy volgens de wet nog niet sexueel rijp is of hoe je het ook noemt
Hy word volgend jaar pas 16
help me aub?
2 reactiesReagerenMark.16 augustus 2013 om 16:06Beste,
Wettelijk gezien ben jij 18 dus meerderjarig en is je vriendje minderjarig. Dit maakt het officieel strafbaar. MAAR! Dit is enkel strafbaar als de ouders geen toestemming geven voor deze relatie.
Als de ouders op de hoogte zijn van jullie relatie en het goed vinden is er totaal niks aan de hand. Het is eigenlijk tegenstrijdig. Justitie kan sowieso niks doen tegen jullie. Dat heb ik nog nooit gehoord. Enkel is het wel mogelijk contact te verbieden als de ouders het niet goed vinden omdat je vriendje nog minderjarig is en de ouders verantwoordelijk zijn voor hem.
Hopelijk weet je genoeg! ( zelf heb ik ook meerdermaal op mijn 18de een vriendin van 15 gehad. )
Groetjes, Mark
ReagerenJohn (moderator)
16 augustus 2013 om 17:24Volgens artikel 247 van het Wetboek van Strafrecht zijn ontuchtige handelingen met iemand die jonger is dan zestien jaar waar men niet mee is getrouwd strafbaar.
Reageren
Tot justitiële vervolging kan worden overgegaan, ongeacht of het minderjarige slachtoffer weerstand biedt aan, of zelfs uitnodigt tot de handelingen. Ook toestemming van ouders heeft hier geen invloed op.
Indien iemand, wie dat ook zij, aangifte doet, kan dat strafrechtelijke gevolgen hebben.
Ook orale seks is seks en valt uiteraard onder ontuchtige handelingen.