- Pien21 september 2012 om 13:19
Ik denk dat je deze discussie beter verder kunt voeren met de pastoor van jullie kerk. Dit is een medisch forum.
Sterkte en veel wijsheid voor een juiste beslissing gewenst!
Pien
sas22 september 2012 om 03:10r zittn duivels in je ged8en…de duivels willen j relatie verpesten.niets anders..,mr jy dnkt alleen over bijbels.. god vergeef mensen en hij kan je zelf t gevoel geve om j vrndn te vergeven..bid en geloof in god… wees sterk!!!!!!!!!!!
ReagerenOnno 222 september 2012 om 22:21Hoi, dankje voor jullie tips. Ik denk dat ik er voor most gaan vechten. Is wel moeilijk. Maar ik kan het niet veranderen. Het is verleden tijd. Zij heeft het al heel moeilijk gehad. Zij heeft er van geleerd. God moge haar vergeven. Ik mag haar niet beoordelen. Ik maak ook wel fouten..
ReagerenIemand die meeleest23 september 2012 om 10:39Precies, iedereen maakt fouten. Echte liefde overwint alles!
ReagerenTamara23 september 2012 om 22:17Hallo Onno, wat fijn om te lezen dat je besloten hebt het een kans te geven. Ik zelf ben niet gelovig en kan dan ook eerlijk toegeven ongetrouwd te zijn en al seks gehad te hebben.
Toen ik je eerste opmerking las, begreep ik niet waar je je zo ‘wild’ om maakte, maar nu begrijp ik het volkomen. Het verwerken lijkt me lastig voor je, ik weet niet wat je vrouw er allemaal over gezegd heeft, maar dit komt er in mij op:
Wat nu als zij het niet durfde te vertellen, omdat ze bang was dat je haar zou afkeuren, dat je haar niet zou accepteren door die fout, dat ze daardoor de liefde van haar leven zou verliezen? Het feit dat ze met je getrouwd is, geeft aan dat ze in jou de liefde van haar leven ziet. Als ik in haar situatie zou zitten, zou ik het waarschijnlijk ook verzwegen hebben uit angst.
Wat ook een gedachte is die bij me opkwam: zij heeft al seks gehad met een andere man, ok. Maar dit was wel een partner van haar, een man met wie ze al langer dan een jaar samen was voor het gebeurde. Aangenomen dat deze man niet zo (streng) christelijk is als jij bent (of helemaal niet) – gezien het feit dat hij ongehuwd seks met haar had – kan ik me voorstellen dat deze man er al veel sneller mee wilde beginnen. Toch is jouw vrouw er destijds niet direct voor gegaan: ruim een jaar (!!) heeft ze de boot afgehouden.
Jouw vrouw kan gedacht hebben dat ze wel met haar ex oud zou worden. Ik kan me voorstellen dat die gedachte, en de seksuele behoefte, uiteindelijk teveel worden en ervoor kan zorgen dat ze zondigde. Dit had, volgens jouw normen en waarden (vermoed ik), minder erg geweest als ze uiteindelijk ook met haar ex getrouwd was. Maar dat is anders gelopen…
Jouw vrouw heeft spijt. Gigantisch veel spijt. Ze heeft het voor je verzwegen, bang voor het wantrouwen dat je nu naar haar uit (anders zou je hier geen hulp halen). Ze heeft een psychose gehad, zelf zeg je dat dat komt doordat ze zoveel spijt heeft.
Geloof mij, hier lees ik liefde. Echte liefde, met angst dat de ander je verlaat.
Ga naar je vrouw, kijk haar in de ogen, en zeg dat je van haar houdt. Geef toe dat je het moeilijk vindt, maar zeg ook dat je haar begrijpt. Vergeef haar, en zeg haar in haar ogen dat je haar vergeeft.
Zoals je zelf al zei, iedereen maakt fouten. En iedereen vergeeft. Zij maakte een fout, heeft spijt betuigd. Het is aan jou om haar te vergeven en het hopelijk te vergeten.
Veel succes met jullie huwelijk! 🙂
Reageren
Liefs, TamaraOnno 23 oktober 2012 om 18:55Hoi Tamara,
Ik vind dat je de zaken goed beschreven hebt. Lijkt net of je me kent. Het is echt moeilijk voor me. Ik kan niet begrijpen dat zij toen met een ander is geweest. Ze loog al die tijd tegen me. Eerlijkheid is heel belangrijk voor me. De vraag is: als zij het van te voren had gezegd, zou ik haar dan accepteren? Dat denk ik niet. Zij heeft mij met een leugen gekregen, is dat terecht? Het lijkt alsof ons huwelijk niet had moeten plaats vinden.. Ik ben door de war.
ReagerenIk3 oktober 2012 om 19:48En liegen? So what!
ReagerenTamara3 oktober 2012 om 22:57Liegen so what slaat natuurlijk nergens op….
Ik snap het wel Onno, maar er is een verschil tussen liegen en verzwijgen. Er is ook een verschil tussen liegen voor eigen bestwil en liegen voor de goede vrede. Nu is liegen over het algemeen niet aanvaardbaar, maar zeg nu zelf: als een vrouw zich dik voelt en ze is wat aangekomen, vertel je het haar dan? 😉
Waar is jouw relatie met je vrouw op gebaseerd? Humor, geloof, normen en waarden, liefde en seks, achtergrond, etc…? Als jij zegt dat ze jou gekregen heeft met een leugen, dan moet je hier nog eens goed over nadenken. Jullie relatie is gebaseerd op toch wel veel meer dan alleen de norm van het maagd-zijn?
Ook zeg je dat het voelt alsof jullie huwelijk niet heeft mogen plaatsvinden. Ik vraag me af, is zij dan door deze zonde voorbestemd nooit te trouwen? Of moet ze trouwen met een gelijke, iemand die ook voor het huwelijk seks gehad heeft? Heb jij het gevoel dat je, als je haar zonde accepteert, daar zelf een zonde mee begaat – namelijk door het huwen van een ontmaagde vrouw? Heb je het gevoel dat jij een maagd waard bent door je eigen onthouding?
Ik denk dat bij jou het gevoel en het geloof beide iets anders zeggen, maar dat jouw geloof wel zeer veel invloed heeft op je gevoel. En dat je je daardoor zo in de war voelt. Je hebt haar gehuwd om meer reden dan het feit dat ze -wat je toen nog dacht- maagd is. Kijk hier ook naar. En mocht je bang zijn zelf een zonde te begaan door haar te accepteren, kijk dan ook goed naar wat ze je te bieden heeft. Versterkt ze jou? Ondersteunt ze je? Haalt ze het beste in je naar boven?
Vergeet hierbij niet: als je je twijfels op dit forum ook aan haar verteld hebt, kan dat haar natuurlijk erg veranderen door onzekerheid. Besef goed wie ze is met zekerheid en interne vrede en kijk dan of ze samen met jou, ondanks deze zonde, Gods pad bewandelen kan 🙂
ReagerenOnno 224 oktober 2012 om 15:10Tamara, ik vind eigenlijk dat ze me niet echt versterkt. Ik heb meer her gevoel dat ik haar moet onderwijzen. We kunnen Gods weg bewandelen. Ze staat er wel voor open.
Ik vind dat ik geen zonde bega als ik met haar ben. Ze heeft me pijn gedaan en teleurgesteld, ze loog. Ik onthield me en ik vind dat ik daarom recht heb op een maagd..
ReagerenMonsas9 april 2026 om 22:59Mijn vrouw is gedwongen door haar ex vriendje hij bleef maar aandringen en tijdens een oppasavond bij derde kwam hij en begon hij weer hierover zij zij ik ben er nog niet aan toe maar hij bleef aandringen ze zij heb je condooms bij wil ik het wel proberen, echter ze was zo gespannen dat het pijn deed en hevig bloede toen heeft ze hem van haar afgestompt en de deur gewezen en gezegd het is uit jij houd niet van mijn je wilt alleen sex, ze heeft hem.dan ook nooit meer gezien. Totdat ze mijn ontmoeten en het mijn vertelde ze had spijt en veel verdriet. Toen ik maanden bij haar was kwamen wij die gast tijdens het stappen tegen, ik wilde met hem praten echter het liep uit op een vechtpartij waarbij ik zelfs een nachtje op het politiebureau heb doorgebracht, mijn vriendin nu mijn vrouw heeft mijnnin de ochtend op het bureau opgehaald
Reageren
Ik heb ook getracht om haar moeder dit te vertellen en namens haar aangifte te doen bij de politie echter haar moeder vond dit onzin dus de opvoeding binnen dat gezin was ook waardeloos. Ik heb er nog steeds wel moeite mee dat ze dat gedaan heeft en geen maagd meer was echter we zijn nu 15 jaar samen en drie dochters die ik wel goede sexuele voorlichting heb gegeven. Liefs Hans en Anja