- anoniem10 januari 2018 om 13:32
Hallo,
Zo’n anderhalf jaar geleden heb ik door een nare ervaring tweemaal een soa opgelopen. Sindsdien heb ik steeds het gevoel gehad alsof mijn vagina is blijven branden. Vooral tijdens seks blijft mijn vagina heel veel pijn doen, meestal is het niet mogelijk om seks te hebben. Ik ben door deze pijn ook gespannen, maar deze pijn ervaar ik vooral in het begin. Naarmate ik meer ontspannender wordt blijf ik echter een soort randje in het begin van mijn vagina voelen, wat enorm brand. Ik heb een aantal keer nogmaals een soa test laten doen. De laatste 3 keer waren negatief. Ook heb ik bij de kruidvat een test gehaald om te checken of het misschien een vaginale infectie / schimmel kan zijn. Ook dit leidt tot niets. Vorige week ben ik sinds een tijdje weer begonnen aan de pil en het lijkt alsof ook mijn klachten nu verergeren. Het branden voel ik niet alleen meer tijdens de seks, maar eigenlijk continu. Ik wordt er ’s nachts ook wakker van. Ik heb vrijdag een afspraak bij de dokter voor een inwendig onderzoek, maar ook dit heb ik al een aantal keer ondergaan, ook hieruit kwam niets. Vandaar dat ik het hier even probeer!
15 reactiesReagerenJohn (moderator)
10 januari 2018 om 15:54Ga met de klachten naar de huisarts en vraag een verwijzing voor de gynaecoloog voor verder onderzoek.
Reagerenanoniem10 januari 2018 om 17:19Oké dus u hebt verder niet echt een bepaald idee, waar het vooral op lijkt?
ReagerenJohn (moderator)
10 januari 2018 om 17:22Moeilijk om daar zo zonder enig onderzoek iets over te zeggen. Het zou een huidaandoening kunnen zijn, een andere infectie of vaginisme….
Reagerenanoniem10 januari 2018 om 17:53oké, nou in ieder geval bedankt! Hoop dat er vrijdag iets uitkomt.
Reagerenanoniem14 januari 2018 om 21:17Hallo,
Er is een diagnose uitgekomen, pvd. Heb een zalf zonder geneesmiddelen meegekregen, deze bevat 10% vaseline en moet ik op het enorm pijnlijke plekje aanbrengen, tweemaal per dag. Vrijdag avond ben ik hiermee begonnen en gister heb ik dit ook tweemaal aangebracht met een wattenstaafje (wat je gebruikt voor je oren). Ik merk dat ik gister een beetje pijn heb in mijn onderbuik en sinds vandaag heb ik rozige afscheiding, de afscheiding bevat dus een beetje bloed. Moet ik mij hier zorgen om maken?
ReagerenJohn (moderator)
15 januari 2018 om 00:34Weet je heel zeker dat het pvd is? Dat zou eigenlijk wel vreemd zijn.
ReagerenAnoniem15 januari 2018 om 07:48Hoe bedoelt u? De huisarts was er vrij zeker van…
ReagerenJohn (moderator)
15 januari 2018 om 07:56Omdat het een vrij zeldzame aandoening is. En voor een huisarts toch moeilijk te diagnosticeren. Ik neem aan dat je dan wel een verwijzing hebt gekegen voor verder onderzoek…
ReagerenAnoniem15 januari 2018 om 08:04De huisarts heeft in de opening van mijn vagina naar het pijnlijke plekje gezocht, toen ze deze eenmaal gevonden had vloog ik bijna 3 meter achterover van de pijn. Verder was er niks zichtbaar zei ze. Nu moet ik een maand lang de zalf proberen en dan weer terug komen voor een eventuele verwijzing. Maar de pijn in mijn onderbuik en de roze afscheiding maakt me bang. Een soa kan bijna niet mogelijk zijn, heb volgende week sowieso een test om dit te bevestigen voor mezelf, want sinds ik het gehad heb ben ik een beetje paranoïde geworden. Maar nu ben ik bang voor een eventuele eileider ontsteking? Kan dat mogelijk zijn? Sorry voor mijn vele vragen, aangezien de test pas volgende week ik maak ik me er erg druk om.
ReagerenJohn (moderator)
15 januari 2018 om 09:04Ik kan natuurlijk niet zeggen dat het niet zo is. Maar de klachten aan de vulva passen daar dat toch niet bij. Ik begrijp alleen niet zo goed dat de huisarts je niet heeft doorverwezen bij verdenking op pdv
Reagerenanoniem15 januari 2018 om 11:08Ze wilde de eerste maand me de zalf uit laten proberen. Mocht dit niet werken, kon ik worden doorverwezen naar een seksoloog of gynaecoloog. Op zich kan ik me wel vinden in PVD, de pijn in mijn vagina zit aan het begin en geeft een brandend gevoel. Echter de zeurende pijn in mijn onderbuik en de roze afscheiding zorgt ervoor dat ik mij zorgen maak. Ik heb dus gelezen over een eileider ontsteking en onvruchtbaarheid en hier ben ik toch wel bang voor, vandaar mijn vraag. Ik heb verder volgensmij geen koorts.
ReagerenJohn (moderator)
15 januari 2018 om 11:37Ik kan de pijn in de onderbuik en de roze afscheiding daar toch niet meteen aan linken… Ik zou toch eerder een verwijzing voor de gynaecoloog vragen. Ik snap alleen nog steeds de PVD niet…Dat is een afkorting die toch eigenlijk voor een heel andere aandoening wordt gebruikt. Het zal gaan om psychogeen vaginisme. Dan begrijp ik de zalf, het afwachten en een eventuele verwijzing naar een seksuoloog wel.
Reagerenanoniem15 januari 2018 om 12:11oké dus ik hoef me geen zorgen te maken over een eileider ontsteking? Gewoon de zalf blijven gebruiken en even afwachten? PVD is toch provoked vestibulodynia dyspareunie? Ze vertelde mij dat de zenuwen daar waarschijnlijk geïrriteerd zijn. Waarschijnlijk is het vroeger een ontsteking geweest en door de pijn ben ik in een negatieve spiraal terecht gekomen. Door de zalf wordt het zachter en tegelijk door de aanrakingen zouden de zenuwen hier moeten wennen aan de aanrakingen. Dit is mij zo ongeveer verteld. Ik vraag mij alleen af, dat specifieke plekje doet wel intens veel pijn. Zelf heb ik nooit zo de plek opgezocht en aangeraakt en nu merk ik pas dat het niet gewoon brand maar dat wanneer het aangeraakt wordt ik bijna achterover vlieg van de pijn. Kan dit kloppen? Sorry voor de vele vragen nogmaals, het is allemaal vrij verwarrend.
ReagerenJohn (moderator)
15 januari 2018 om 12:25Het is afkorting die hier in NL maar zelden wordt gebruikt. Maar het kan wel kloppen. Het komt in ieder geval overeen met de klachten. Dus in dat geval: de zalf gebruiken en even afwachten. Al e andere klachten blijven aanhouden. zou ik daar wel voor naar de gynaecoloog gaan. Maar aan een eileider ontsteking denk ik daarbij niet meteen.
Reageren