- Maaike21 november 2008 om 22:05
Hallo allemaal,
Ik heb sinds mijn geboorte een vergroeiing in mijn rug, dit is best wel zichtbaar. Eerst schaamde ik mij er totaal niet voor, ik had het nou eenmaal en niemand zei er ook iets van. Op de middelbare school veranderde dat een beetje, mensen begonnen te vragen wat ik precies met mijn rug heb en sommigen deden gemeen achter mijn rug om. Toch schaamde ik me nog steeds niet heel erg.
Ik ging vaak met een vriendin zwemmen en kwam daar na een tijdje een jongen tegen waarvan ik dacht dat ik hem wel leuk vond en ik dacht dat hij mij ook leuk vond. Helaas bleek het anders te zijn en heeft hij me aangerand. Sindsdien schaam ik me vreselijk voor mijn rugafwijking, alleen al als iemand er naar vraagt voel ik me vreselijk. Ik durf ook amper meer in bikini te lopen en ga nooit meer zwemmen.
Is dit pure toeval? Of kan het er mee te maken hebben?
Groetjes Maaike.
7 reactiesReagerenMarc21 november 2008 om 22:22Aanranding is een misdaad. Deze jongeman had en heeft nooit het recht jou aan te randen. De aanranding staat los van het feit dat jouw rug anders is. Korter en duidelijker kan ik niet zijn.
Wat vreselijk naar voor je! Heb je het al iemand verteld? Doe dat alsjeblieft, blijf niet met dit geheim rondlopen. En je kunt aangifte doen bij de politie.
ReagerenMarc21 november 2008 om 22:23Slachtoffers van seksueel geweld kunnen op het politiebureau terecht om te vertellen wat er gebeurd is. Dit betekent niet dat er per se aangifte gedaan hoeft te worden. De politie heeft mede tot taak om een slachtoffer goed op te vangen.
In principe maakt een informatief gesprek altijd deel uit van de opvang door de politie. In dit gesprek vertelt ze onder meer over de juridische mogelijkheden en de vereisten voor het doen van een melding of een aangifte. Ook beschikt de politie over adressen in de regio waar het slachtoffer hulp kan krijgen.
Bij een melding van seksueel geweld wordt er door de politie geen proces-verbaal opgemaakt. Dit betekent dat het vervolg, een politie-onderzoek, achterwege blijft. Er vindt dus ook geen strafrechtelijke vervolging van de dader plaats.
Een melding kan ook door iemand anders dan het slachtoffer worden gedaan. Het is bovendien mogelijk een anonieme melding te doen: het is namelijk niet verplicht om naam en adres van het slachtoffer op te geven.
Voor de politie is het belangrijk dat seksueel geweld in ieder geval gemeld wordt. deze informatie kan van belang zijn, als er andere aangiften of meldingen over dezelfde verdachte bij de politie binnenkomen.In het geval van aangifte van seksueel geweld stelt de politie hiervan een verklaring op, die door het slachtoffer moet worden ondertekend. Op basis van deze verklaring wordt een proces-verbaal opgemaakt. Voor het politie-onderzoek is het belangrijk dat het slachtoffer zo veel mogelijk details vertelt van wat er gebeurd is. De rechercheur zal erom vragen. Het kan soms lastig zijn daarop te antwoorden. Toch is het nodig.
Aangifte betekent overigens niet dat het slachtoffer op iedere vraag in hoeft te gaan. Zo zijn vragen over het seksleven en de partners van het slachtoffer uit den boze. Die zijn namelijk niet van belang voor het bewijs.
Nadat de politie een verklaring heeft opgesteld, krijgt u de tijd om de tekst nog eens rustig door te lezen en waar nodig aan te vullen, alvorens deze te ondertekenen.
Lees meer op Seksueelgeweld.nl
http://www.seksueelgeweld.nl/linkhulp/linkhulpDetails.php?linkhulp_id=19
ReagerenMaaike22 november 2008 om 19:26Wie zegt dat ik geen aangifte heb gedaan? Het is inmiddels alweer 4 jaar geleden. Maar dat is ook niet mijn vraag, ik wil weten of die extreme schaamte voor mijn rugafwijking er iets mee te maken kan hebben
ReagerenLinde22 november 2008 om 21:25Hai Maaike, ik lees je verhaal en de reactie.
Het kan zijn dat een aanrander iemand uitzoekt die zwak overkomt en daardoor een gemakkelijker slachtoffer is. Dieven breken ook niet in, in een huis met 7 sloten op de deur. begrijp je mij?het zit `m niet zozeer in jouw rug als wel hoe jij jouw rug ervaart. Ik ken oude omaatjes in rolstoelen die vechtsport hebben gedaan. Maar ik ken ook prachtige jonge vrouwen die erg onzeker zijn en te afhankelijk van complimentjes.
Het is dus zaak dat je steviger in je schoenen komt te staan, dan had je ten eerste dit antwoord zelf kunnen geven, en is de kans dat jou in de toekomst iets overkomt om de door jou ervaren reden een stuk kleiner.
Zo, ik heb gezegd.
Reagerenron13ald26 januari 2009 om 08:25potver…
dit is nogal wat….
ik denk ja…dat met je rug plus die aanranding wel en dubbele schaamte opwekt……die rug kan je niks aan doen en die aanranding ook niet.
en verder…
ken je lucile werner van dat duffe spelletje lingo?
die loopt zo mank als een zatte ezel…ze heeft een groeiafwijking aan haar been.
maar toch is het leuke en knappe meid…
en als jij dat niet bent weet ik zeker dat je van binnen een toff iemand bent.amen
ReagerenJacky26 januari 2009 om 11:21Klasse opgemerkt Ronald. Helemaal mee eens!
Het rotte is dat bij een aanranding je grenzen ernstig worden overschreden waardoor je heel erg aan jezelf kunt gaan twijfelen. Je zegt bijvoorbeeld heel duidelijk nee, en dan doet iemand het toch. Diegene komt dan aan je op plekken die speciaal en heel kwetsbaar zijn. je kunt dan het vertrouwen verliezen in jezelf dat jij kunt bepalen wat er met je gebeurt en wie je wel toelaat en niet. Alsof er met jou geen rekening wordt gehouden.
Eigenlijk vind ik het gewoon heel lief en zorgzaam van Ronald. Ja, hij heeft het goed begrepen.
Reagerenronald26 januari 2009 om 14:51thnx jack…
Reageren