Zoeken Vraag het forum

vuurwerk

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • henrica

hallo ik heb een probleem
    elk jaar heb ik problemen met oud en nieuw
    ik ben heel erg bang voor vuurwerk
    ik zou gerust wel een rotje durven afsteken
    maar ik kan niet tegen de KNAL.
    en dat is mijn probleem.
    als ik al 1 knal hoor begin ik te hyperventileren.
    t liefst ga ik dan naar een plek waar geen vuurwerk word afgestoken.
    ik ben ook nog nooit buiten geweest met nieuwjaar.
    en zelfs als ik binnen zit en ik hoor 1 knal.
    begin ik helemaal door te draaien en de hyperventileren.
    ik zit er echt heel erg mee ik heb dit al me leven lang en ik ben 16 jaar.
    ik zou graag willen weten wat ik hiermee moet doen.
    want ik kan er echt niet meer tegen.

3 reacties
    Reageren
    Marc

Je hebt een hele vervelende angststoornis, want het vuurwerk is tijdens Oud en Nieuw bijna niet te voorkomen.

Goedbedoelde tips als “ga in een hutje op de heide zitten” of “stop je vingers in je oren” zullen waarschijnlijk niet het gewenste effect hebben gehad.

Weet je wat de aanleiding is van je klachten? wanneer heb je voor het eerst deze klachten gehad? Vind je klachten ernstig verstorend, of valt het wel mee?

Voor een angststoornis kun je grofweg twee dingen doen, namelijk therapie bij een psycholoog of medicatie. het is aan jou wat je wilt. Therapie kan je van je angst afhelpen, en medicatie helpt je tijdelijk.

Het advies zou kunnen zijn de huisarts te vragen of je een pilletje kunt krijgen dat een paar uurtjes werkt tijdens de nieuwjaarsnacht.
    Dit kan een beta-blokker zijn, of een mild slaapmiddeltje, een “pammetje”. Maar de drogist heeft ook middeltjes die goed kunnen werken. Bijvoorbeeld valeriaanpilletjes.
    Let op, want deze middelen hebben allemaal bijwerkingen dus als je wilt drinken of nog moet brommerrijden dan moet je daar wel rekening mee houden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Reageren
    henrica

bedankt voor het advies.
    maar ik denk niet dat het helpt.
    ik heb het zo erg dat ik nu al bang ben om vuurwerk te horen buiten. ik raak al in paniek als ik het van de verte hoort.
    ik weet echt niet wat ik moet doen want 2weken voor oud en nieuw of zelfs eerder word al afgestoken.
    en dat is al erg genoeg.

Reageren
    brenda

je zou in therapie kunnen gaan, zal wel niet helpen voor dit jaar , maar dan wel voor de rest van je leven, je kunt via de huisarts worden doorverwezen.
    Een kennis van mij gaat elk jaar gewoon weg, b.v. naar Zuid Belgie waar ze helemaal geen vuurwerk afsteken.
    misschien is dat voor dit jaar een optie, lekker de kerstvakantie weg?
    Anders inderdaad maar wat rustgevends nemen b.v. Plantival.
    Sterkte, Brenda

Reageren
Reageer op: vuurwerk
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.