- Anoniem30 januari 2014 om 02:17
Hoi allemaal, mijn naam is “Sara” en ik ben op dit moment 18 jaar oud.
Ik post dit bericht omdat ik hoop dat iemand me een verklaring/gerusttelling kan geven en ik waardeer dit dan ook ten zeerste.Nou laat ons zeggen dat de titel zeer correct is. Ik leg in de knoop met mezelf. Ik heb al enkele jaren (ong 3) last van onzekerheden ivm mezelf. Zeer slecht zelfvertrouwen (denkik) wat zich uit in angsten om vanalles en nog wat en daarbij horende dwanggedachten.
Mijn jeugd is zeker niet makkelijk geweest en de problemen zijn ook pas begonnen nadat ik uit de ellendige situatie verlost was.
Ik heb een zeer groot (te groot?) verantwoordelijkheidsgevoel voor mijn leeftijd wat zich uit in angsten hieromtrent.
= angst om moraal niet correct te zijn, bij alles wat ik doe, angst om onaardig te zijn, [u]angst om een slecht mens te zijn[/u].
Ik ga mezelf zo extreem overanalyseren dat ik in rondjes blijf draaien en helemaal gek word van mezelf. Heb last van vreselijke schuldgevoelens over dingen die anderen niet eens als abnormaal beschouwen.
Soms “kan men me hier uit praten” soms niet. Het blijft maar malen in dat kopje van me.
Verder heb ik door een stomme horrorfilm vreselijk BELACHELIJKE angsten.
Zoals voor de duivel bijvoorbeeld. Ik bedoel ik ben niet eens streng christen opgevoed ofzo. Nu ik het zo neerschrijf, heeft eigenlijk opnieuw te maken met moraal of niet soms.
Deze angsten zijn overigens allemaal serieus en krijg ik dagen soms maandenlang niet uit mijn hoofd. Ik begin spoken te zien en (opnieuw) te overanalyseren. Ik wéét dat ik mezelf compleet gek maak op deze manier maar ik kan het niet helpen..
Het was vrij moeilijk om dit op te biechten. Ik ben een universiteitsstudente met, zo denkt men, haar voetjes op de grond, altijd met advies paraat, en ik ben bang van de duivel.
U ziet mijn frustratie.
Ik wil verder graag weten of ik hier nog “uitgroei” zeg maar? Kan het door de groei van mijn hersens zijn en moet ik geduldig zijn?
..Is er veel mis met me?ALvast bedankt.
Sara2 reactiesReagerenAnoniem30 januari 2014 om 02:21OVERIGENS
Wil ik er nog bij vermelden dat ik de laatste dagen 2 rare en voor mij verontrustende dromen heb gehad (ik denk alweer gebaseerd op schuldgevoelens)en dit dus niet bevorderlijk is voor mijn mentale stabiliteit. Die sowieso eigenlijk al amper aanwezig is.Dankje,
Reageren
Sara.John (moderator)
30 januari 2014 om 09:49Hallo Sara,
Vervelend voor je dat dit doormaakt.
Je hebt zelf al aangegeven wanneer je problemen zijn begonnen en wat er aan vooraf is gegaan. Ik denk ook dat daar voor een deel de oorzaak moet worden gezocht.
Maar angsten zijn vreemde zaken. Er kunnen gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor je angstgevoel kunt ontwikkelen. Maar onze geest reageert daar soms vreemd op. Namelijk met nog meer angst. Zo kan het dus zijn dat we zelf de angst in stand houden. Onbewust. Dat is de angst voor de angst.
Maar uitzichtloos is het niet. Ik denk wel dat het goed zou zijn als je een therapie zou gaan volgen. Praat hier eens met je huisarts over.Ik heb een aantal columns over angst geschreven. Lees die ook eens. Ze geven inzicht over hoe angst ontstaat, zichzelf in stand houd en hoe je ermee kunt omgaan en ze kunt beheersen.
Reageren
http://www.dokter.nl/nieuws-items/columns/angst