Zoeken Vraag het forum

Herstel

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Naomi

Hallo john,

Ik heb circa 8 jaar last van depressie en angst gehad. Medicatie, behandeling gehad in het verleden maar kwam steeds terug, waarvan de laatste 2 jaar heftig waardoor ik ook niet meer mijn gezin draaiende kon houden. Nu sinds een paar maanden ga ik met grote stappen vooruit en heb ik inzicht gekregen in mijn irrationele denkpatronen (was bang om naar buiten te gaan, voor mensen )en hoe ik dit kan doorbreken. Ik werk weer en zorg voor mijn gezin. Alleen de angstgedachte dat ik mijn lichaam zoveel schade heb gebracht door al die jaren van grote stress blijft wel in mn hoofd spoken. Ik blijf ook vrij vergeetachtig en niet altijd goed kunnen nadenken. Ik kan dit dan linken aan dementie (in mijn familie komt dat voor vanaf relatief jonge leeftijd 65 jaar). Ik ben 42 jaar dus dat komt natuurlijk niet in de buurt. Ik zie dat het (angst) gedachtes zijn maar er zit twijfel op waardoor ik er mee bezig blijf. Wat denk jij? Moet ik me hier zorgen over maken? Of moet mijn lichaam gewoon nog herstellen en moet ik het de ruimte geven. Ik had ook veel lasg van hartkloppingen en die heb ik helemaal niet meer, ook niet het constante gejaagdheid dus er is al meer rust. Dank!

6 reacties
    Reageren
    Naomi

Ik moet er nog bij vermelden dat ik nog dagelijks wel een drujkend gevoel op mijn hoofd ervaar, spierspanning. Wat wellocht ook dd moeite met concentreren geeft.

Reageren
    Alias

Hoi,

Wat ontzettend goed dat je al zo ver bent gekomen! Echt bijzonder en daar mag je trots op zijn..

Maar het kan nog best lang duren voordat je volledig herstelt. Beweging is goed herstel, het helpt de stress-as in de hersenen.
    En geduld is belangrijk, geef het tijd. En gebruik de helpende gedachten en misschien ontspanningsoefeningen als je toch twijfelt..

Sterkte!

Reageren
    John (moderator)

Dat zal toch vooral angst zijn en dan moet je lichaam natuurlijk nog wat herstellen

Reageren
    Naomi

Dankjewel!

Reageren
    Naomi

Je lichaam en hersenen kunnen hier wel van herstellen? Ik heb jarenlang op standje overleven gestaan omdat ik echt voor alles bang was. Nu ben ik heel bewust weer gezond gaan leven, goed eten en bewegen maar wel het besef wat ik mm lichaam heb aangedaan al die jaren maar daardoor ook wat ongerust.

Reageren
    Alias

Er zijn onderzoeken dat stilte, meditatie, en beweging, cellen in de hersenen (in bv het geheugen) helpt herstellen. Vooral geheugen (hippocampus) loopt schade op met zeer langdurige stress. Dus het is goed om precies dat te doen wat je nu doet, en genoeg te ontspannen.

Vraag niet teveel van jezelf. Steeds minder dan je denkt. Maar ga wel bv wandelen in het bos, kijk om je heen, haal adem!

Zeg dat het ongeveer zo lang duurt om te herstellen als de stress heeft geduurd, maar in die tijd het steeds wat beter gaat.

Reageren
Reageer op: Herstel
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.