- Wesley17 juli 2018 om 10:18
Ik kreeg een beuk met voetbal, had toen al last, maar hoorde en voelde de KNAK bij het bukken en gestrekt tillen/oppakken van een zware plaat 2 dagen later. Nu na 2 weken, nog steeds dezelfde last, maar ik vermoed ook doordat ik dagelijks nog dingen sjouw en lampen boven m’n hoofd maakt ivm verhuizing.
Ik las hierboven: ‘hangt van de breuk af’. Welke soorten heb je dan? Geen één waarbij operatie nodig is toch?
Niemand hier geopereerd?
Nox11 februari 2020 om 17:32Kan je met een gebroken rib,met de wagen rijden?
ReagerenJohn (moderator)
11 februari 2020 om 17:43Kunnen misschien wel maar verstandig is het niet.
ReagerenSylvia6 februari 2021 om 12:18Hallo allemaal, ik heb in mei 2019 twee ribben gebroken door hoesten. De pijn en alles komt mij heel bekend voor. In september voelde ik ze nog steeds langs elkaar schuiven. Daarom ben ik in oktober eraan geopereerd en zijn er plaatjes op mijn ribben gezet. Ik heb heel goed mijn rust genomen en het voorzichtig aan gedaan. De pijn is toen verdwenen. In september vorig jaar ineens beurs gevoel op dezelfde plek. Weer foto gehad, bleken plaatjes gebroken. Scan gehad, ribben waren ook nog gebroken.
Reageren
18 januari dit jaar herstel operatie gehad in het Erasmus. Oude plaatjes eruit, nieuwe andere erin en bot transplantatie uit mijn heup. Ik ben heel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Advies van mijn fysio( vak idioot), dit is dus advies voor gebroken ribben:
6 weken minimaal geen kracht. 3 maanden herstel
6 maanden tot harden en 12 tot volledige regeneratie van het botMary29 mei 2021 om 16:13Ik heb vorige week zaterdag mijn rib gebroken.Foto’s echo’s gemaakt.
Wat doet dit pijn.Word ook niets minder .
ReagerenGea12 oktober 2024 om 07:46Hallo.., ik ben 2 weken geleden met fiets gevallen, been letsel em pijnlijke rib. Volgens arts is de rib gebroken , foto maken niet nodig omdat ze er toch niets aan kunnen doen. Nu lees ik hier allemaal verhalen dat er wel röntgenfoto’s gemaakt zijn. Vreemd dat mijn arts daar niet voor kiest??
ReagerenJohn (moderator)
12 oktober 2024 om 09:08Een röntgenfoto is alleen ter bevestiging dat de rib gebroken is. Voor de rest heb je er niet veel aan want doorgaans kan er niets aan worden gedaan en moet het vanzelf genezen. Blijkbaar was de breuk zodanig dat de huisarts dat heeft kunnen vaststellen. Je zou met je huisarts moeten bespreken waarom hij die keuze heeft gemaakt
ReagerenYvonne26 oktober 2024 om 11:1720 september met de fiets gevallen. Ambu er bij geweest. Ze dachten gekneusd. Me saturatie was 96. Dus na huis gestuurd. Als het erger werd moest ik maar naar de HAP. ‘s nachts na de HAP geweest. Ik kreeg meer pijn en benauwd Morfine gekregen om toch te slapen. En advies om maandag foto’s te maken. Was me man het niet mee eens. Maar ze stuurde me niet door naar SEH. Maandag dacht ik dat het wat beter ging. Toch eigen huisarts gebeld ivm vlieg vakantie de week erop. Zij wou toch een foto. Eind van de middag een foto gemaakt. Gelijk door gestuurd naar de trauma chirurg. Bleek ik 4 ( achteraf 5 ) gebroken ribben te hebben en een een klaplong. 5 dagen ziekenhuis gelegen . Nu 4 weken thuis maar nog steeds pijn. Slaap nog rechtop. Dus gaan afwachten hoe ik me verder herstel
ReagerenPoetsvrouw11 maart 2025 om 18:15Ik heb al een hele poos zeer aan mijn ribben dokter zij gekneusde ribben ik ben poetsvrouw maar toch moest ik blijven werken ook al gaat het bijna niet ,klanten kijken raar ‘jij moet werken met gekneusde ribben ‘ zeggen ze dan . Gisteren zijn er rx en echo genomen er blijkt een barst in te zitten toch moet ik gewoon pijn blijven lijden en verder werken . Ik doe alles met de fiets en kuis 2 huizen opeen dag . Is dat normaal dat ik dan nog moet werken als ik continu zeer heb ?
ReagerenJohn (moderator)
11 maart 2025 om 18:35Dat zul je dan toch met je arts moeten bespreken. Je kunt naar een fysiotherapeut gaan voor tapings. Of je er al dan niet mee kunt werken, moet je zelf beslissen. Als dat niet kan, moet je je ziek melden
ReagerenSuus11 maart 2025 om 18:50@Poetsvrouw
Wie zegt er dat je “moet” blikven werken?
Reageren
Je kunt je toch ziek melden?
Niemand kan je dwingen te werken, als je werkgever het niet eens is met je ziekmelding, dan is het aan de arbo arts om doorslag gevend advies te geven over wat je wel en niet zou kunnen doen, niet aan je werkgever.Agnes3 januari 2026 om 00:04Uitgegleden op mijn ski schoenen en met mijn rug op de leuning van een houten bank terecht gekomen.
Reageren
Kon niet meer adem halen en was erg benauwd.
Op de foto was te zien dat ik 1 rib gebroken had.Ontsnapte zeehond22 januari 2026 om 21:49Ik hoest me hele leven al heel veel en hard.
Ik wordt niks voor nks geplaagd dat ik een zeehond ben.31 december voelde ik al een soort ilchte pijn aan de rechterkant van mijn ribbenkast.
Sinds begin 3 januari voelde ik iets terwijl ik mijn benen aan het afdrogen was een knak in mijn rechterkant van mijn ribbenkast.
Ik heb zwaar overgewicht waardoor het afdrogen niet altijd even soepel gaat.De dag erna had ik een oppas hond en die moest ik uitlaten en deze trok best wel veel en was even vergeten dat ik die dag ervoor dat met mijn ribben had. Ik had die dag ook weinig pijn.
Maandag net zo, weinig last enzo.Helaas in de nacht van maandag op dinsdag halverwege de nacht was het heelmaal foute boel.
Ik werdt na 3 uur slapen wakker met zeer heftige pijn in mijn ribben.
Kon haast niet uit bed komen. Moest toen ook plassen, maar dat wou ook niet goed. De pijn was zo heftig dat ik bijna niks kon.
IK had toen nog niet door dat het mijn ribben waren, heb wel eens vaker dat er een spiertje verkeerd zit en dan met lang warm douchen kan ik vaak wel weer slapen.
Paracetamol genomen. Kon geen sterkte pakken omdat ik al zware pijnstillers dagelijks slik op vaste tijden.
En dacht ik ga weer proberen te slapen. maar in bed gaan liggen wou echt voor geen meter. Had dit nog nooit zo mee gemaakt.
Bij huisarts geweest. Die controleerde mijn longen door alleen te luisteren en controlereerde kno aspecten.
Aangezien ik een grote stress kip ben en ik die week een zeer spannende afpsraak had. stuurde ze mij naar huis met van het is stress. Ik vroeg nog van wil je niet voelen of zo. Maar was niet nodig.
Week lang pijn gehad. We waren ook behoorlijk in gesneeuwd en durfde niet echt de straat op.
Dinsdag heeft iemand mijn rib getaped en ze ging voelen waar de pijn zat.
Uit ervaring weet ik bij gekneusde rbben dat de pijn op een uitgestrekt gebied zit.
Maar nu zat het maar op 1 plek en die was heel en heel pijnlijk. Dat tapen heeft geholpen en daarna was de pijn weg.Maar ik voel het nog altijd bewegen, knakken en soort plop geluid horen.
Kan dit bij eeen gebrokenn rib horen?
Reageren