- Anoniem27 april 2016 om 20:48
Hallo iedereen.
Ik ben een jongeman van 18 jaar.
Ik heb een probleem. Ik heb al beel lang last van strss die ik verwaarloosd heb tot op zeketr hoogten. Nu kamp ik met zeer vage lichamelijke klachten.
Ik ben al lange tijd verkeerd aan het ademhalen met het gevolg van een strakke band om mijn buik.. alleen ben ik er geobsedeerd door geraakt en ging ik mijn buik in en uithouden etc. Als gevolg heb ik het idee dat de spieren verkeerd zitten en als ik mijn buik uitzet had ik ook vreemde knakjes en dergelijke. Nu heb ik mogelijk de spieren bij mij diafragma/middenrif naar de buik toe gebracht waardoor het raar voelt als ik mijn buik intrek. Ook had ik vage sensaties bij mijn buikwand die de spieren in mijn bekken/lies leken aan te trekken. Nu weet ik niet meer hoe ik dit terug kan draaien en dst van mijn midddnrif en net onder de ribben heb ik net zelf veroorzaakt. Ik ben voor de buikklachten mbt de spieren/ademen al eens bij de ha geweest maar die verwees me door naar een fysio.. ik overtuigde haar dat ik chronische hyperventilatie hsd terwijl dat eigenlijk niet zo is waar ik later achterkwam. Ik kon haar meer vertellen over chv dan zij mij. Ik heb de neiging te overdrijven maar ik weet nu dat mijn stress en de wil mijn klachten te onderdrukken het steeds erger maakt. Bij mijn navel voelt een van mijn buikspieren ook vaag en ik kan de buik zelf wel intrekken alleen voelt dit vreemd en gaat niet zeg masr synchroom achtig of iets dergelijks. Ik weet niet goed wat ik hiermee moet aangezien de ha niet echt hulp biedt. De fysio was ik maat 1x geweest een aantal maanden terug maar ik had een verkeerde interpretatie van mijn algehele klacht. Heeft iemand een antwoord? Ook heb ik een tijd terug op mijn werk mijn buik ingetrokken bij het rekken waar de spieren bij mijn linker zij , het gebied boven het bekken/ de bekkenkam omhoog gingem (de buikpieren) en toen ik mijn buik terug liet gaan voelde mijn zij en lies raar. Dat is ge escaleerd en nu voelt mijn hele libkerbeen ook raar aan. Ik heb dit ook verteld maar de dokter voelde mijn buik na en zij dat er niks was. Het spiertje aan fe voorkant van mijn voet en een spier aan de binnenkant van mijn been voelt gespannen door mogelijke dislovcatie. Ik ben geen hypochonder maar ben voorheen wel geneigd geweest om te ovrtdrijven. Ik hoop dat iemand een idee heeft of dit te genezen valt aangezien de klachten opzich onaangenaam zijn en de cirkel rond maken. De stress moet ook aan gewrerkt worden maar dat komt nog.
Mvg. Anoniem
9 reactiesReagerenJohn (moderator)
27 april 2016 om 21:07Zo dat is nogal wat.
Waarom ben je er zelf van overtuigd dat je geen CHV hebt?Doe toch maar eens de test op:
http://www.dokter.nl/index.php?option=com_hyperventilatietestAls je zeker weet dat de stress de oorzaak van de klachten ius en het geen chv is, zul je toch eerst de stress moeten aanpakken….alleen maar symptomen bestrijden gaat echt niet helpen…
Gebruik je medicijnen, alcohol of drugs?
ReagerenAnoniem28 april 2016 om 04:48Ik heb bij de ha een zuurstofmetertje aan mn vinger gegad en die gaf een normaal niveau aan. Maar de klachten zijn heel vaag. Zo heb ik ook stijve spieren, en het zicht is een beetje veranderd. Ik drink alcohol, maar alleen in het weekend en uitzonderingen gelaten.
ReagerenJohn (moderator)
28 april 2016 om 08:52Alleen maar door de saturatie te meten is daar niet altijd iets over te zeggen.
Reageren
Heb je de test ook al gedaan?Anoniem28 april 2016 om 11:52De test zal ik straks doen maar uit ervaring was ik al bewust van de klachten die ik heb; licht in het hoofd. Vaag voelen. Niet helder denken. Veel zuchten adem vasthluden stijve spieren moeite met slikken brokgevoel waarbij de kno arts verklaarde dat er niks te zien was keel schrapem slijm , stemmmingswisselen stijve kaken/ tandenknarsem gevoelloze ledematem , koude ledematen, tintelende vingers. Krakende gewrichten soms, piekeren , je vlak voelen, weinig concentratie. Etc. Ik loop al heel lang rond hiermee en ik voel me vrij onbegrepen..
ReagerenJohn (moderator)
28 april 2016 om 16:38Ik zal je eerlijk vertellen, dat het toch allemaal klachten zijn, die heel kenmerkend zijn voor chronische hyperventilatie.
Reageren
http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomenAnoniem28 april 2016 om 18:28Die site heb ik ook wel eens bekeken en ik herken inderdaad de symptome. Ook een aantal die ik hier niet genoemd heb masr de huisarts zei dat de fysio simpele ademhalingsoeteningen had om het te verhelpen. Not. Want toen ik een hele tijd geleden bij de fysio kwam en ook de enigste keer mbt de klachten had ik niet het idee geholpen te worden.. ik heb later bij de ha een soort knijper om mijn vinger gehad en hij zei dat mijn zuurstofgehalte 97% was ofzoiets. Misschien adem ik te snel uit waatdoor ik toch teveel co2 verlies. Ik zal nu ff de test doenm
ReagerenAnoniem28 april 2016 om 18:35Ik heb zojuist de twst gedaan en heb wel eens vaker een chv testje gedaan en de score was hoog 60 punten..ik wist ook wel dat mijn klachten mogelijk verband houden met chronische hyperventilatie en was er ook van overtuigd totdat de huisarts dat apparaatje op mijn vinger deed en vervolgens zei dat het compleet normaal was. Ik had ook eens gevraagd om een bloedonderzoek ofzoiets maar dat leek hem niet echt een goed idee..
ReagerenJohn (moderator)
28 april 2016 om 20:20met die uitslag heb je geen bloedonderzoek nodig……dat is duidelijk hyperventilatie…
Een bloedonderzoek of een saturatiemeting zegt niet altijd wat over hyperventilatie.
Reageren
Tenzij er een bloedgas-meting gedaan zou worden. Maar daar wordt je niet vrolijk van.
Aan de slag dus met ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen!Anoniem29 april 2016 om 12:19ik ervaar de meest vage klachten. van mn been en buik nu mn ofen. ik sloot mn ogen en probeerde omhoog en omlaag te kijken. nu voelen mn ogen en het gebied erom heen vaag en voel ik een spieryje in mn neus soms bewegen als ik mm oog sluit… ik vind het best beanhstigend..
Reageren