- Inosience5 februari 2016 om 23:40
Hallo,
Ik ben een jongeman van 21 jaar en vrij fanatiek skatend.
Ik ben 1,95 lang en weeg nog maar 56 kg
Ik eet vrij veel, en ben laatste tijd minder gaan skaten omdat ik zo energieloos ben, van elke dag naar hooguit 1x per week..
Begin october (grofweg 4 mand terug) woog ik 64 kg.
Ik eet vrij veel ten opzichte van leeftijdsgenoten maar merk als ik een avond geskated heb, dat ik een ammoniaklucht ruik wat volgens internet duid op spierverbranding…
Ook ben ik de dag erna helemaal energieloos.
Nou was ik eerder een heel energiek persoon, maar ben laatste tijd ook zeer snel moe en energieloos, en dat ben ik niet van mezelf gewend…1 reactieReagerenJohn (moderator)
6 februari 2016 om 00:00Ik denk dat je er goed aan zou doen om met de klachten naar de huisarts te gaan en wat bloedonderzoek laat doen. O.a. naar je bloedsuikerspiegel
Wat er precies gebeurt in het lichaam dat deze ammoniakgeur veroorzaakt is het resultaat van de verbranding van deze amminozuren. Het lichaam zal in eerste instantie altijd eerst koolhydraten als primaire brandstof willen gebruiken, maar zal wanneer de opslag van deze energiebron als glycogeen is uitgeput, overgaan op de verbranding van aminozuren en vetten. Vooral wanneer de intensiteit van de sportactiviteit hoog blijft zal het lichaam aminozuren gaan gebruiken als energie.
Reageren
Het is dus niet zozeer spierverbranding die de amoniak geur veroorzaakt.
Daarnaast zou het kunnen zijn dat je onvoldoende drinkt.