- Anoniem9 februari 2015 om 15:54
Hallo heb al 7 jaren klieren, heb om de 2 maand een nieuwe ontsteking, ben moe en heb last van psygische problemen het laatste jaar, nou is mijn bloed getest en moet ik binnenkort naar de internist, mijn bloed was niet goed, de dokter wil er niet over praten en draait er om heen en verwijst naar de internist, dus ben benieuwd wat deze bloed waarden betekenen, zou dit graag willen weten:
Bezinking 2
hermoglobine 9.60
hermatocriet 0,450
erytrocyten 4.72
M.C.V 96
red bloodcell 12,4
M.C.H 2034 < Aan de hoge kant M.C.H.C 21.10 < aan de lage kant leukocyten 7,5 trombocyten 110 < aan de lage kant Neutrofile franulocyten 4,66 Lymfocyten 2,16 Monocryten 0,48 eosinefielen 0,19 Basofiele granulocyten 0,04 C-reacrive proteine <5Bij voorbaat heel erg bedankt!13 reactiesReagerenJohn (moderator)
9 februari 2015 om 17:16Een te hoge MCH-waarde kan duiden op bloedarmoede ten gevolge van tekort aan vitamine B12 en/of foliumzuur.
Een te lage MCHC-waarde kan passen bij bloedarmoede als gevolg van ijzergebrek. Ook bij patiënten met thalassemie (afwijking van de rode bloedcellen) is de MCHC te laag. Maar dan zou er ook afwijkende waarde in de Hb zijn. Die heb je niet.
Een laag trombocyten aantal kan worden veroorzaakt door een verminderde aanmaak van trombocyten in het beenmerg of door een versnelde afbraak in het bloedEr zal dus toch eerst iets meer onderzoek gedaan moeten worden. Dat is ook de reden waarom de huisarts naar de internist verwijst.
ReagerenAnoniem9 februari 2015 om 20:24oke bedankt is dit een erg bloedwaarde beeld dan?
Reageren
Ik voel me vaak duizelig, en heb het laatste jaar psychisce problemen, zoals angst etc. Kan dit door de bloedwaarde komen? ik doe alles nog wel gewoon hoor, heb een eigen ICT bedrijf etc. Maar maak me wel zorgen, aangezien mijn lichaam gewoon voelt dat het niet goed is. Ik denk trouwens al jaren dat er wat aan de hand is….John (moderator)
9 februari 2015 om 21:34Dat hoeft niet ernstig te zijn. Er moet alleen goed naar gekeken worden wat nou precies de oorzaak is zodat er dan ook gericht iets aan gedaan kan worden. Duizeligheid en vermoeidheid kunnen heel goed. Psychische klachten is een ander verhaal. Ben je hiervoor wel in behandeling of gebruik je medicijnen?
ReagerenJust me2 november 2016 om 12:35Beste ,
Ik ben een vrouw van 34, heb net bloedresultaat ontvangen en mijn MCH is licht verhoogd (32,7) en mijn lymfocieten staan ook verhoogd (3450).
Reageren
Ik ben momenteel al 5 weken bezig met proteïnedieet. Ben wel vaak moe laatste tijd. Moet ik me zorgen maken over deze waarden?
MvgTandor2 november 2016 om 14:18De waarden geven in principe aan dat er een infectie of ontsteking actief is. Dat kan een griep of een verkoudheid zijn bijvoorbeeld
Reagerennoname25 november 2018 om 11:36Heb al een tijdje darmklachten, gelukkig liet een colonscopie geen grote bijzondere zaken zien; wel divertikels. Ben 53 jr., verder gezond. Ik blijf nu buikpijn houden, laatste paar weken beetje wisselend koortsig, dus heeft de huisarts bloed geprikt. De uitslagen zijn bijzonder: CRP laag (7); BSE verhoogd (20) en Trombo’s hoog (424), maar MCHC laag (20,1), Erytrocyten verhoogd (5,35) en hematocriet ook (0,46). Â Heb de huisarts nog niet kunnen spreken, kan pas dinsdag. Misschien toch een verwijzing vragen of is dit een beeld dat bij een nasleep van de colonscopie en/of wat gedoe met die divertikels hoort en laat de CRP zien dat e.e.a op zijn retour is maar zijn de andere waarden nog niet bijgetrokken?
dank.
ReagerenMarielle13 november 2022 om 15:43Vraag over mijn bloedwaarden.
Mei 2022
Bezinking 2
Hemoglobine 8,8
Mcv 95
Leukocyten 13 (meestal iets verhoogd)In 2019 bezinking 5, hemoglobine 8,5
In 2016 bezinking 16, hemoglobime 8,5Vooral bezinking vind ik erg laag maar ben geen deskundige. Het idee van dik bloed vind ik wel naar.
Volgens mijn arts zijn dit normale bloedwaarden terwijl ik schrik van de lage bezinking.Is er reden tot zorg of verder onderzoek?
ReagerenJohn (moderator)
13 november 2022 om 15:48De bezinking moet laag zijn. In ieder geval beneden 20. Als die hoog is heb je een infectie
Reageren
Als die extreem laag is, kan dat stroperigheid van het bloed veroorzaken. Een bezinking van 2 is wel erg laag. Bespreek hert dan toch eens opnieuw met je huisarts. Misschien heeft de huisarts een reden of verklaring waarom die zo laag isFlower18 mei 2023 om 18:26Misschien handig om te weten.Je kunt tegenwoordig via de ziektekostenverzekering naar een zorgcoach of levensstijlverandering.Zeker als je ongerust bent vanwege bloedwaardes die anders zijn dan de normale waarde Elk ziekenhuis hanteerd een andere waarde wat nihil verschil is maar daarom moet je ook voor bloedafname naar hetzelfde ziekenhuis dan is er een beter overzicht over de bloedwaardes.Bij deze 1 raad bij ongerustheid ten allen tijde naar de huisarts toe en leg uit waar het probleem ligt.De huisarts kan eerder een afspraak in het ziekenhuis regelen en ga nooit ot te nimmer zelf dokteren tenzij je echt weet waarmee je bezig bent.Succes.
ReagerenVeertje19 april 2025 om 01:34Hoi,
mijn Erytrocyten zijn 35,
heb helse hoofdpijnen en hersenoedeem gehad op 10 maart ook gezicht ontploft oedeem dus,
is het normaal dat ze me hier mee laten lopen heb 3 dagen terug de ambulance snachts moeten bellen, ik heb enorme hals lymfe hoofd stuwingen 1000 graden heet in golven..
groet .
ReagerenSuus19 april 2025 om 09:40Je kunt dat beter met een arts of als je er iets mee wilt doen, letselschade advocaat bespreken.
Reageren
Want “wij” kunnen hier zeggen dat het niet normaal is, maar helaas heeft dat geen enkele medische of juridische waarde. Het is slechts een mening van van mensen die er verder niks over te zeggen hebben of iets aan doen kunnen en zijn het de artsen en hulpverleners die jou situatie moeten beoordelen en handelen naar hun “normaal waarde”.Mch waarde4 mei 2025 om 20:50Goedenavond, mijn bloeduitslagen zijn binnen. Alles lijkt in orde maar mijn MCH waarden zijn 1866. Als ik op internet kijk is dit wel heel extreem. Kan dit kloppen en zo ja wat zegt dit?
ReagerenJohn (moderator)
4 mei 2025 om 21:05Ik mag daar zo geen antwoord op geven. De arts zal de bloeduitslagen ongetwijfeld nog met je bespreken. Daar zul je dan nog even op moeten wachten
Reageren