Home / Overige onderwerpen / Vliegend Jicht
Ik ben een boek aan het schrjven over mijn familie. Opa is vroeger (eind jaren 40) erg ziek geweest. Vliegend Jicht was de diagnose. Volgens ooms van mij kreeg hij "Crusus Zout" als remedie. Maar omdat dit de spieren afbreekt moest hij een pan spek per dag eten.
Kent iemand "Crusus Zout"? Weet iemand hoe dit vroeger behandeld werd?
De naam "crusus zout" is mij volledig onbekend.
Ik weet wel dat vroeger Natriumbicarbonaat, het zuiveringszout of ook wel eens maagzout genoemd, werd gebruikt bij jichtaanvallen.
De theorie hierachter is dat jicht wordt veroorzaakt door een verzuring van urinezuur. Hierdoor slaan urinezuurkristallen neer op de gewrichten. Het zuiveringszout heft dan de verzuring op.
Dank je wel voor je antwoord, het helpt mij sowieso verder.
Ik weet niet of ik de term Crusus zout goed spel. Maar mijn omes, de zonen van mijn opa dus, gaven mij onafhankelijk van elkaar die term.
Uit welke streek of provincie kwam je opa?
Het zou ook een "dialect" woord kunnen zijn.
Opa en Oma woonden in de Boshovense straat in Riethoven. De dokter heette van Rooij en kwam uit Valkenswaard.
Ik ben nog eens op zoek gegaan, maar crusus zout heb ik niet kunnen achterhalen.
ik kan ook niets gevonden krijgen. in ieder geval hartelijk dank voor je reacties!
Navragen bij mijn familie leverde op dat het wel eens van Duitse afkomst zou kunnen zijn. Dat het geen Crusus zout is maar Kruse Saltz waarbij Kruse de fabrikant is. Is iemand daar iets van bekend? het speelt eind jaren 40 van de vorige eeuw.
Ik kan er helaas niets over vinden. Behalve een plaatsje in Duitsland aan de zoutstraat, waar dus zoutwinning plaats vond. De plaats heet Krüzen.
Misschien kun je hier navraag doen: http://www.mamilade.de/niedersachsen/lueneburg/ausflugstipps/museum/deutsches-salzmuseum-lueneburg
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!