- itsabigbadworld17 april 2014 om 22:36
Hallo, mijn naam is Nikki, ik ben 20 jaar en heb echt uw hulp nodig!
Mijn gediagnostiseerde problemen zijn:
-Het syndrome van Tietze (4 jaar geleden)
-Hyperprolactinemie (3 jaar geleden)
-En er is me verteld dat mijn synus ritme onregelmatig is maar dat dat niet erg is.Sinds 2 jaar heb ik heel erg last van duizeligheid, hoofdpijn, ik zak steeds door mijn benen en ik kan me letterlijk nergens op concentreren. Ik kan niet eens een krantenartikel lezen. Dit zijn mijn symptomen op volgorde waarin ik ze krijg:
1) Duizeligheid:
Het komt opzetten als een golf van warm water die me overspoelt. Ik voel me van het ene op het andere moment alsof ik dronken ben. Gedesorienteerd en mijn benen voelen slap. Het voelt alsof ik los sta van deze wereld en ik krijg amper mee wat er om me heen gebeurd. De laatste tijd word het zwart voor mijn ogen als dit gebeurd. Ook heb ik dan hartkloppingen, die komen echter na de hoogste piek van mijn duizeligheid pas.
Vaak lijken deze episodes getriggered te worden door warmte gerelateerde dingen(fietsen, andere in spanningen, maar meestal tijdens het douchen)
-Wat er aan me te zien is:
Volgens mijn vriend word ik bleek, gaan mijn ogen wat dichter staan -alsof ik bijna in slaap val-, als ik loop begin ik te slenteren en struikel ik soms bijna over mijn eigen voeten. Ook praat ik een stuk trager.2) Hoofdpijn:
Soms krijg ik na mijn duizeligheid direct last van hoofdpijn, wat vaak gelukkig op te lossen is met een paracetamol.3) Verlies van concentratie:
Nadat ik duizelig ben geweest kan ik me meer dan een dag niet concentreren, ik kan niet eens een krantenartikel lezen.
Mijn concentratie is momenteel 80% van de tijd afwezig. Ik deed ooit havo, maar na 3 jaar volwassenen onderwijs heb ik mijn havo diploma nog niet… Het is zo erg dat ik nu maar voor een MBO opleiding kies.4) Moeite met praten:
Sinds mijn duizeligheid een half jaar geleden veel erger is geworden heb ik moeite met praten. Ik kan niet op mijn woorden komen terwijl ik altijd een grote vocabulaire had. (ja ik ben nu ook al een uur aan het typen)
Ik voel mezelf dommer worden….Eventueel gerelateerde klachten buiten mijn episodes:
– Ik heb relatief veel last van mijn rechter nier (iedere maand wel een keer flinke steken, hoe weet ik dat het mijn nieren zijn? Doordat mijn nierbek ontsteking hetzelfde voelde maar dan hele dagen door.)
– Opgeblazen gevoel
– Last van constipatie of diaree
– Slecht zicht (waziger, zelfs met mijn net aangemeten bril)
– Steken in mijn borst (als je een lijn vanaf mijn linker tepel omlaag trekt ten hoogte van het onderste gedeelte van mijn long)
– Steken in mijn onderbuik
– Ik zak regelmatig door mijn benen heen
– Ik word ’s nachts wakker met hartkloppingen zonder dat ik een nachtmerrie heb gehad[b]Wat het volgens doktoren niet is:
-bloedarmoede
-zwangerschap
-vitamine tekort
-Diabetes
-Hartproblemen
-Hyperventilatie
-Ijzer te kort
-Te lage bloeddruk
[/b]-Ik Eerst dacht ik dat al deze klachten bijwerkingen waren van de medicijnen(norprolac) die ik slikte, maar gezien ik de medicijnen een jaar eerder slikte dan dat ik klachten kreeg en ik nu ik gestopt ben met de medicatie nog steeds(dan wel niet meer) last heb van de duizeligheid zal dat het niet zijn.
-Mijn hyperprolactinemie scheen 3 jaar geleden niet door een tumor te komen, maar ik ben voor een second opinion naar het UMC geweest en daar willen ze over na 2 maanden geen medicijnen(over 4 weken) kijken of mijn prolactine weer hoog is. Zo ja dan krijg ik een nieuwe MRI.
-Stress is bijna onmogelijk gezien ik me in mijn leven zoveel slechter heb gevoelt geestelijk. De laatste 2 jaar van mijn leven zijn juist de beste jaren van mijn leven.
Ik zit in therapie voor borderline en het gaat zo goed dat ik bijna mag stoppen(ook mijn therapeute is er van overtuigd dat dit niet psychisch is)Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik kan namelijk niet meer op ideeën komen.
Ik voel mijn veel te jonge lichaam met de dag aftakelen.
Ik begin gewoon bang te worden dat ik dood ga….mvg,
Nikki22 reactiesReagerenJohn (moderator)
17 april 2014 om 22:56Gebruik je medicijnen zo ja welke? (buiten de norprolac)
Overigens passen je klachten wel precies bij de bijwerkingen van de norprolac.
Reageren
Dat je de medicijnen al een jaar eerder nam dan het verschijnen van de klachten is niet perse een maatstaf dat het daar n iet van zou kunnen zijn. Ook het stoppen is geen garantie. Je zou las kunnen van een rebound.itsabigbadworld17 april 2014 om 22:58Ik gebruik geen medicijnen buiten de norprolac.
Reageren
Hoe lang zou het kunnen duren voor mijn klachten weg zijn nadat ik gestopt ben? Ik slik het nu namelijk een maand niet meer ongeveeritsabigbadworld17 april 2014 om 23:01Ik slikte wel de microgynon 50 maar daar ben ik 3 maanden geleden mee gestopt
ReagerenJohn (moderator)
17 april 2014 om 23:07Het zou best wel nog even kunnen duren. Dat is moeilijk te zeggen dat kan voor iedereen anders uitpakken.
Reagerenitsabigbadworld17 april 2014 om 23:12Hartelijk dank,
Reageren
Enig idee hoe ik het beste kan omgaan met de klachten die ik nu wel heb?John (moderator)
17 april 2014 om 23:21Het enige wat je zou kunnen doen is:
Dagelijks een stuks fruit eten en zorgen dat je voldoende drinkt. minimaal 1,5 liter per dag.
Daarbij zou je eventueel ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen kunnen doen.Oefeningen die je hiervoor kunt gebruiken kun je vinden in:
http://www.dokter.nl/nieuws-items/columns/angstHet gaat hierbij om de oefeningen die beschreven zijn in de columns “hoe kan ik mijn angstgevoel beheersen deel 1 en 2.” Ik weet dat jij geen angststoornis hebt maar de oefeningen zijn toch goed te gebruiken.
Reagerenitsabigbadworld17 april 2014 om 23:23Hartelijk dank, ik ga er mee aan de gang
ReagerenAnoniem8 juli 2014 om 12:11Ik weet niet of u zich mij nog herinnert, maar ik ben gestopt met mijn medicatie 3/4 maanden geleden maar mijn duizeligheid word steeds erger. Ik kan letterlijk geen inspannende dingen meer doen, ook heb ik er nu hevige hoofdpijn bij. Ik weet niet meer wat ik moet… dokters kunnen mij niet verder helpen…
ReagerenJohn (moderator)
8 juli 2014 om 12:39Is er in de tussentijd nog naar de prolactine gekeken?
ReagerenAnoniem8 juli 2014 om 15:16Ja, mijn waardes zijn zonder medicatie perfect nu
ReagerenJohn (moderator)
8 juli 2014 om 19:42In hoeveel tijd heb je de norprolac eigenlijk afgebouwd?
Reageren
Hoe hoog was de dosering per dag?Anoniem8 juli 2014 om 19:54Cold turkey, het UMC Utrecht zei dat dat kon omdat ik nog maar op een halfe tablet per dag zat van 75mg en ook nooit problemen had bij het opbouwen.
Maar heb nu sinds drie weken dat het zoveel erger is. En slik de medicatie nu 4maanden niet meer
ReagerenJohn (moderator)
8 juli 2014 om 20:35pfff…
Reageren
Hoelang heb je ze geslikt?Anoniem8 juli 2014 om 20:412/3 jaar maar het laatste half jaar de halve dossis
Reageren