- Cor25 maart 2026 om 12:49
Goedemiddag
Ik ben met de diagnose diverticulitis na een scan van de seh naar huis gestuurd.
Hoor dat de pijn overwegend links zit. Maar bij mij zit het rechts. 1 dag veel pijn gehad en daarna zakte het af. Na een week s’nachts een keer pijn gehad met plassen. Ik had de dag er voor bami gegeten, die ik opgebroken had in de boter. Zou dat te zwaar geweest zijn? En zijn er hier ook mensen bij wie het ook aan de rechterkant geconstateerd is?
Groet Cor4 reactiesReageren
Peter (huisarts)
25 maart 2026 om 20:14Diverticulitis treedt meestal op aan de linker zijde (van de dikke darm). Maar het kan zeker ook rechtszijdig optreden.
Reageren
Je moet dan natuurlijk wel onderzoeken of het toch niet een appendicitis is. Maar als de pijn na een dag afzakte… Dan is het geen forse ontsteking en je klachten later duid ik zeker niet daarmee samenhangend.Cor28 maart 2026 om 08:44Wat bedoeld u geen blindedarm ontsteking of diverticulitis?
ReagerenCor28 maart 2026 om 11:16En is het veel voorkomend dat je een coloscopie krijgt? Ben er namelijk best wel van geschrokken. Je gaat dan wel van het ergste uit terwijl dat hopenlijk niet nodig is😔
Reageren
Peter (huisarts)
28 maart 2026 om 22:21