Zoeken Vraag het forum

Voelbare lymfeklieren door hele lichaam

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Henk-Jan

Beste,

Door mijn hele lichaam heb ik voelbare lymfeklieren. Dit is in de hals, zo’n 6 jaar geleden zijn hier 2 ontstoken geweest en deze zijn nog steeds groter dan normaal. Verder voel ik nog wat kleine erwtjes in m’n hals, boven sleutelbeen, richting beide oksels en in beide liezen. In de lies zijn ze iets groter. Ik heb dit al een aantal jaar en verder geen andere klachten. Ik ben 21 jaar oud. Het feit dat ze voelbaar zijn zit me toch niet helemaal lekker. Moet ik me zorgen maken?

7 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik kan je niet zeggen of jj je ergens zorgen over moet maken, maar omdat je de vraag hier toch stelt, denk ik dat je je dus wel wat zorgen maakt. Dus raad ik je aan om naar de huisarts te gaan en dat te bespreken

Reageren
    Henk-Jan

Oké, dan ga ik dat doen. Maar is het een bijzonder verschijnsel dat ik al jarenlang lymfeklieren kan voelen door heel m’n lichaam?

Reageren
    John (moderator)

Dat hangt een beetje van je postuur af. Als je erg slank bent zul je ze sneller en beter voelen. Maar dit hoeft dan nog steeds geen probleem te zijn

Reageren
    Henk-Jan

Ik ben inderdaad slank. Op internet lees ik dat als je ze kan voelen, ze al vergroot zijn. Maar dat hoeft dus niet zo te zijn?

Reageren
    John (moderator)

Nee hoor dat hoeft niet

Reageren
    Henk-Jan

Ok, dus eigenlijk niet zo spannend dat ik ze op veel plekken voel? Wanneer zou het wel reden moeten geven voor (terechte) ongerustheid?

Reageren
    John (moderator)

Als ze groter zijn dan 1,5 cm in doorsnee, hard en pijnlijk is het goed om naar de dokter te gaan.

Reageren
Reageer op: Voelbare lymfeklieren door hele lichaam
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.