Zoeken Vraag het forum

Hondsdolheid

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Mart

Dag,

ik zit hier in Nepal (kathmandu) en ben aan mijn hand (zonder wondjes) gelikt door een straathond. ik heb zijn speeksel afgeveegd aan mijn broek en heb later dezelfde hand gebruikt met het eten (zonder bestek).

is het mogelijk dat je op deze manier besmet raakt met hondsdolheid?

Moet ik nu een hondsdolheid prik gaan halen of is dat niet nodig?

Alvast bedankt,

Mart

4 reacties
    Reageren
    Marc

Hondsdolheid is een virusinfectie van de hersenen die als de patiënt eenmaal symptomen van infectie vertoont, vrijwel altijd dodelijk afloopt. Er zijn wereldwijd in de medische literatuur slechts enkele gevallen gemeld waarbij genezing optrad. Het virus wordt verspreid via het speeksel van besmette zoogdieren, meestal (maar niet altijd) van carnivoren (o.a. honden, vossen, katten, apen en vleermuizen).
    Er is na de besmetting een incubatietijd waarvan de lengte vooral afhangt van de plaats waar men gebeten wordt: hoe verder van de hersenen, hoe langer de incubatietijd. Beten in het gezicht hebben de kortste incubatietijd. In deze tijd reist het virus via de zenuwbanen omhoog naar het centraal zenuwstelsel. De incubatietijd kan van 2 weken tot vele maanden bedragen.

Reageren
    Leone

De kans op infectie is nihil.Rabiës infecties verlopen in de regel via bloedcontact. Er is niet gebeten, gekracbt of gelikt aan open huid.
    Ten eerste is er geen bloedcontact geweest, en is de afweer in de mond via de maag van het , en van de intacte huid met mogelijk besmette speeksel zeer sterk.

Wees gerust, en een fijne vakantie gewenst.

Reageren
    Leone

Hier vind je goed informatie, weliswaar in het engels maar duidelijk en concreet:http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs099/en/

Reageren
Reageer op: Hondsdolheid
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.