Zoeken Vraag het forum

Tinteling in hand/arm en benauwd

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Steven

Ik heb 2 jaar geleden eens hyperventilatie gehad. Sindsdien heb ik meerdere keren per maand last van tintelende handen, en voel ik me soms raar (dat ik elk moment kan flauwvallen ofzo).

Gisteren ben ik naar een stand-up comedian gaan kijken. Dus rustige sfeer, lachen enz.
    Na 20 minuutjes begon ik ineens tintelende handen te krijgen, kreeg ik ineens een raar gevoel in mijn hoofd dat ik precies weg zou draaien. Het was een aangename temperatuur, niet warm en ook niet loud.

Als ik naar een concert ga (dance, pop enz) heb ik soms ook dat ik tintelende handen krijg en ook het “gevoel” dat mijn hartslag rond de 100-120 zit.

In pretparken in attracties heb ik vooral bang dat ik zou flauwvallen met diezelfde symptomen.

Wat zou dit kunnen zijn? Dokters zeggen dat ik meer vatbaarder ben voor hyperventilatie aanvallen (heb je dan meer kans op als je het al eens gehad hebt).
    Zouden dit ook (onbewust) onder angst/paniekaanvallen kunnen vallen?

Ontspanning is voor mij zo geen ontspanning als ik constant dit voorheb.
    Bloedwaarden laat ik jaarlijks controleren. Verder word ik nooit ziek ene.

Alvast bedankt
    Steven

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

dat kan zeker door hyperventilatie worden veroorzaakt. Er is een chronische vorm is er ook. en daar merk je dan niks van

Reageren
    Catootje

Bij hyperventilatieklachten kunnen zaken spelen als onzekerheid, perfectionisme, teveel hooi op je vork enz. Ook kan het voedingspatroon een rol spelen. Beste is om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. histaminerijke voedingsmiddelen als kaas en zuurdesem kunnen klachten uitlokken. Ook uitkijken met smaakversterker en kunstmatige zoetstoffen.

diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kunnen helpen om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en allerlei neurotransmitters in balans te brengen.

Drukke popmuziek en vooral dance kan je zenuwstelsel teveel activeren. Ik kan zelf ook helemaal niet tegen dance. Klassieke muziek werkt ontspannend. Misschien dat je ook gewoon gevoelig bent voor  invloeden van buitenaf. Dan hoeft het niet alleen het drukke element te zijn maar ook energieën van andere mensen. Daar zijn wel manieren en middelen voor om je wat af te schermen maar misschien beter niet te drukke dingen opzoeken. Lekker de natuur in, bijvoorbeeld.

Je zou bijvoorbeeld yoga of tai chi kunnen doen om beter bij jezelf te blijven.

Reageren
Reageer op: Tinteling in hand/arm en benauwd
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.