Over hoelang spreken we b"/> Over hoelang spreken we bij "long term effects"? - Medische Forum - Dokter.nl

Over hoelang spreken we bij “long term effects”?

Goedemiddag!

Ik vroeg me af wat onderzoekers in de medische wereld verstaan onder langetermijnseffecten. Hangt dat bijvoorbeeld af van de tak?

Ik stel me deze vraag specifiek bij nieuwe operaties die uitgevoerd worden. Zo heeft mijn partner kans dat een operatie aan de rug een optie zal zijn, omdat er sprake is van een zware hernia in de rug, hoewel er eerst naar conservatieve behandeling gekeken wordt. Hoe lang bestaan de mogelijke operaties al en hoe lang moeten we eventueel nog wachten om zeker te zijn dat er geen of weinig negatieve effecten op lange termijn zijn? Ik kan me bijvoorbeeld in het worst case scenario inbeelden dat het verwijderen van een hernia op 30-jarige leeftijd een impact kan hebben op 70-jarige leeftijd, waardoor de levenskwaliteit in het gedrang zou kunnen komen.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Reageer

Ik denk dat dat helemaal afhangt van de procedure en de noodzaak van een behandeling in combinatie met de situatie van de patiënt.

In het geval van een hernia kan de beslissing om de opereren binnen een half uur gemaakt moeten worden. Ookal heeft die operatie het risico op lange termijn schade te geven. Als de schade zonder opereren zeker onherstelbaar is (zo als bij mij het geval was) dan is er weinig keuze.

Sommige mensen kiezen voor opereren omdat ze denken dat het herstel sneller gaat dan bij een conservatieve behandeling en hebben juist door die operatie binnen een half jaar een nieuwe hernia op een niveau boven of onder de verwijderde hernia. Anderen zijn na een opratie voor de rest van hun leven klachten vrij of krijgen na jaren pas weer problemen,maar dat geldt ook voor mensen die conservatief behandeld zijn.

Je kunt dus niet van te voren zeggen hoe het op lange termijn effect zal hebben. Je kunt hooguit de gemiddelde resultaten nemen en hopen dat jij bij de positieve groep zult gaan horen. Maar uit de statistieken is inmiddels wel gebleken dat in veel gevallen een conservatieve behandeling op lange termijn bij meer mensen een beter resultaat geeft.

Reageer
Reageer op: Over hoelang spreken we bij “long term effects”?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif