- Anoniem5 oktober 2013 om 19:59
Ik zie tegenwoordig dubbel in het donker. Voorwerpen die licht zijn tegen een donkere achtergrond oa: ondertitels, matrixboarden, lantaarns hebben een rondje er om heen..overdag is er niks van te merken..wat kan dit zijn? Het is er altijd en wordt niet erger of minder erg.
13 reactiesReagerenAnoniem5 oktober 2013 om 20:01Bij de ondertitels hangt het er zeg maar nog een keer onder evenals de matrix borden…soms is het er ook boven ipv onder.
ReagerenTandor15 oktober 2013 om 21:12Moeilijk te zeggen. In ieder geval een afwijking van je ogen. Ga naar de huisarts en vraag een verwijskaart voor de oogarts.
ReagerenAnoniem7 oktober 2013 om 21:07Daar was ik ook wel achter :p
ReagerenAnoniem8 oktober 2013 om 12:53Heet dat niet nachtblindheid?
ReagerenAnoniem12 oktober 2013 om 08:53Nee nachtblinheid is wat anders; Nachtblindheid is het slecht of helemaal niet kunnen zien wanneer er weinig licht is. Dat kan ’s avonds of ’s nachts zijn, maar ook binnen bij zwakke verlichting. Zeer vervelend is dat iemand met nachtblindheid bij de overgang van licht naar donker altijd enige tijd nodig heeft om te kunnen kijken. Het kan tot ongeveer een uur duren voordat zien in het donker optimaal is.
ReagerenAnoniem10 juni 2016 om 19:37Ik heb dit dus ook, precies Hetzelfde! Aangezien het een al wat ouder bericht is, ben je er inmiddels al achter wat het is??
Ik word op het moment behandeld in het UMC in Utrecht maar kom er niet veel verder…..Groet, N.
Reageren.ddd27 april 2017 om 10:46
Reageren- Ik heb hetook volgens de oogarts heb ik een cilinder afwijking. Kan verhopen worden met bril laser of cirugisch. Ben alleen bang dat als ik een bril neem dat mijn hersenen Dit als normaal beschouwen had het eerst niet. En voor het laser ook want hoe vaak kan er gelaserd worden. Steeds in oog wezels snijden lijkt mij ook niet goed.
Anno17 augustus 2020 om 08:56Hoi, ik zie dat dit een forum is dat al even niet is gebruikt maar ik ervaar dit probleem sinds een week.. is er iemand die al iets weet over de oorzaak? De opticiën dacht droge ogen maar ik kan knipperen en druppelen wat ik wil maar dat werkt voor mij gevoel niet.
ReagerenJohn (moderator)
17 augustus 2020 om 19:25Ga dan naar de huisarts en vraag een verwijzing voor de oogarts
ReagerenRené15 augustus 2022 om 19:25Goedenavond, Ik heb precies deze klachten ook al een tijd. Ben al naar een oogarts en orthopist geweest maar die konden geen afwijking vinden. Ik wil er toch een keer vanaf, want de winter komt er weer aan en dan zit ik toch wat vaker in het donker in de auto. Vooral de dubbele rand onder verkeersborden en de (drie)dubbele achterlichten van auto’s zijn erg hinderlijk en maken me in het verkeer onzeker. Ik heb trouwens gemerkt dat de dubbelbeelden lijken te verplaatsen als ik mijn hoofd kantel naar links/rechts.
Is iemand hier iets verder mee gekomen? Ik hoor het graag en alvast bedankt.
Groet, René (58)
ReagerenDaisyr1 februari 2025 om 19:51Hallo René,
Heb jij al enig antwoord op jouw vraag? Ik heb precies hetzelfde.
Dubbelzien in het donker, ondertiteling wit op zwart slecht kunnen lezen, lichtverstrooiing etc..Ik hoor het graag!
ReagerenHenk3 juni 2025 om 22:59Heel herkenbaar de klachten die genoemd worden, heb die zelf ook.
Reageren
Allerlei onderzoeken ondergaan, bij de oogkliniek maar er wordt geen afwijking gevonden.
Ook de opticien kon geen oplossing bieden voor dit probleem.
De enige zekerheid die ik heb is dat het bij mij de ogen betreft.
Hoe verder de verlichting van je verwijderd is hoe erger het wordt, zie ook de heldere maan 3 dubbel.
Moet ik s’nachts autorijden dan heb ik wel baat door een zonnebril te dragen, voor mij wordt het beeld van alle verlichting minder onrustig.Alias4 juni 2025 om 13:03Ik heb dit ook. Maar dit is ontstaan na een een ooglaser behandeling ( lasik ) de oorzaak is bekend maar aan de ogen niks te zien wat dit zou veroorzaken. Ik denk zelf dat het te maken kan hebben met het vocht wat op je oog ligt, dit zijn meerdere vet lagen, als dit niet in balans is dan kan het beeld breken denk ik. Andere punt is bij mij dat bij maximale pupil grote het ook erger word, hier komt dan ook licht door het niet gelaserde gedeelte het oog binnen. Dit zou niet mogen aangezien ze hier rekening mee houden maar bij is het toch zo. Een gele bril zou je ook nog kunnen helpen in het donker
Reageren