Hallo iedereen,
ik vroeg me iets af. Sinds kort als ik in een lichtbron kijk zoals de zon (weerkaatsing) of een lamp krijg ik zo'n gekleurde doorschijnende vlek te zien die dan wegebt. Ik heb dit nooit eerder gehad meestal zijn dat zwarte vlekken die wegebben maar nu krijg ik dus die gekleurde vlekken te zien. Ze zijn al orangje, gelig en rozig geweest. De laatste twee weken heb ik er toch al drie keer last van gehad. Gelukkig gaan ze weer weg. Moet ik me zorgen maken? Of zijn er nog mensen die dit herkennen?
Alvast bedankt!
ik heb dit altijd al gehad en het lijkt me niet iets ernstigs.. het is sowieso niet goed om in een lichtbron te kijken.
Recht in de zon kijken is gevaarlijk. Je raakt er tijdelijk verblind door door overbelasting van de retina en de plaats op de retina waar de zon recht op heeft geschenen blijft er nog een hele tijd last van ondervinden, met als gevolg zwarte of grote ronde gewegende vlekken die een teken zijn dat de retina overbelicht is geraakt. Als het netvlies zich weer herstelt, door rust, verdwijnen de vlekken weer vanzelf. Bij te langdurige blootstelling van het oog aan de zon kan het oog, en met name de retina en de fovea blijvend beschadigd raken met blindheid als gevolg. Eerlijk gezegd vind ik het een zeer risicovol spelletje met het oog de zon te bekijken en deze bolachtige vlekken te willen ervaren. Niet meer doen!
Dit soort doorschijnende ronde ballen zijn een gevolg van overbelasting van de retina, net zoals spierpijn een gevolg is van overbelasting van de spieren en hoofdpijn meestal een gevolg is van overbelasting van het hoofd. Neem dit signaal van het oog zeer serieus want bij aanhoudende belasting kan er schade aan het oog ontstaan waarvan je blind kunt worden. Draag een zonnebril of gebruik een andere bescherming om het oog te ontzien en goed te laten herstellen. Herhaalde overbelasting geeft permanente schade. In de vorige reactie staat het woord fovea. De fovea is de gele plek op het netvlies, de retina genaamd, met veel kwetsbare staafjes en kegeltjes.
Ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen. Ik kijk niet expres naar de zon ofzo hoor. Of naar een lamp. Het is eerder dat ik véél gevoeliger ben geworden voor weerkaatsingen van de zon en een perongeluk in een lamp te kijken.
Om een voorbeeldje te geven. Als ik met de auto rijd dat zie je toch vaak de zon weerkaatsen op andere auto's? Wel daar heb ik last van. Dan krijg ik die typische verschijnselen als je naar zoiets kijkt maar heel snel. Dan hebben die vlekken/strepen weg maar ze zijn er echt snel.
Maar sinds kort zie ik dus ook gekleurde vlekken. Niet zomaar (tot hier toe) nee het is telkens als ik PERONGELUK (met dit goed weer is da tniet moeilijk) in zo'n weerkaatsing kijk. Nu zie ik die die gekleurde vlekken die net als die andere dan wegebben. Alsof ik opeens véél gevoeliger ben geworden voor licht. Ik krijg het echt al snel.
Ik zal mijn zonnebril alvast meer opzetten. Is er nog iets anders waarop ik moet letten? Moet ik me zorgen maken?
Dus als ik het goed begrijp is er "iets" in mijn ogen een beetje overbelast ofzo?
Met mijn ogen is het zoals wanneer je een sneeuwbol schudt en er sneeuw dwarrelt of een soort migraine. Allebei niets verontrustends want ik kan nog goed genoeg zien.
Hai Hubée, ik denk dat je last hebt van mouches volantes. Inderdaad een normaal verschijnsel als gevolg van slijtage en ouderdom van het oog.
Ik zie al sinds ik klein ben doorzichtige kleuren om mensen en dingen heen. Sommigen denken dat dit auras zijn. Je kunt ook last hebben van migrane aura. Dit duurt vaak maar even