Zoeken Vraag het forum

is de oogmeting van oogasrts altijd de beste

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • anoniem

Hallo,

Ik heb bij drie verschillende opticiens mijn ogen laten meten en bij alle drie kwam er een verschillende meting uit. Ook ben ik naar de oogarts geweest en die heeft ook wat anders gemeten.

Is de oogmeting van de oogarts altijd de beste.

8 reacties
    Reageren
    Reeper

En wat komt er uit deze ogentest? Zie: http://ozzo.blogaliza.org/files/2008/01/artfoco.jpg

Reageren
    Jürgen

Het is niet vreemd dat je telkens verschillende waarden hebt gemeten, als deze waarden maar weinig verschillen. Grote verschillen zijn niet te verklaren anders dan slechte metingen of slechte apparatuur. Een oogmeting bij een opticiën naar de refractie is van gelijke waarde als eenzelfde meting bij de oogarts.

Verschillende metingen ontstaan door verschillen door de dag heen, als gevolg van vermoeidheid, of omgekeerd, of doordat de ene dag het oog een klein beetje fitter is als de andere. Net zoals 100-meter lopers niet iedere keer exact dezelfde tijd lopen bij wedstrijden omdat hun ‘vorm’ niet optimaal was.

Reageren
    Anoniem
    anoniem

Ik ben de Topic starter

Mijn metingen verschillenen nog al wat

oogarts: rs:-5.50 ls:4.50(2maanden geleden, Op de late middag)
    Opticien 1: RS;5.25 LS: 4.25 (2,5 maanden geleden in de ochtend)
    Opticien 2: RS: 4.75 LS 3.75(2,5 maanden geleden in de ochtend een dag na opticien 1)

opticien 3: RS: 4.75 LS: 3.00(gisteren in de vroege ochtend)

Reageren
    LindavanPearle

Hoi anoniem,

Het is niet te zeggen of de meting van de oogarts het beste is. Bij de oogarts ben je waarschijnlijk gedruppeld voordat de meting heeft plaatsgevonden. Dit druppelen zorgt ervoor dat de accomodatiespier in het oog tijdelijk wordt stilgelegd, zodat er een hele zuivere meting kan worden gedaan. Het klinkt dus het meest logisch dat deze meting ‘het beste’ is, maar een bril met deze sterkte hoeft niet automatisch het meest comfortabele zicht te geven.

Ik zou je aanraden om dit proces (druppelen + meting) nog een keer te herhalen (dat hoeft niet bij de oogarts, maar kan ook bij een optometrist). Hetgeen je hier meldt kun je ook kenbaar te maken bij degene die jou meet. De medewerker kan je een pasbril opzetten o.b.v. alle sterktes die je noemt. Je kan dan zelf inschatten wat het fijnst kijkt. Het wordt toch een kwestie van uitproberen om te kunnen beoordelen of de sterkte goed aansluit bij ‘de wensen van het oog’.

Succes ermee!

gr,

Linda

Reageren
    Anoniem

Dank je voor je objectieve reactie, Linda van Pearle!

Reageren
    Linda

Heb je altijd een verwijzing nodig van de huisarts om naar de oogarts te gaan??

Zelf heb ik ook mijn ogen op laten meten bij verschillende opticiens en ik twijfel hierbij echter.
    Nu heb ik ook nog eens een bril die totaal niet naar wens is!

Vroeger moest ik wel eens naar de oogarts toe.
    Helaas na niet echt een goede klikt te hebben met mijn huisarts kijk ik er dan ook namelijk erg tegenop om haar een verwijzing te vragen.
    Aangezien ik vaak voor mijn gevoel niet serieus word genomen.

vandaar de vraag…

M.v.g,
    Linda

Reageren
    brenda A

een verwijzing van de oogarts krijg je bij een oogprobleem dat de opticien niet kan oplossen.
    oogartsen hebben het heel druk en vaak lange wachttijden, als iedereen daar zo maar terecht kan, dan heb je een probleem.

een goede opticien meet nauwkeurig en als hij twijfelt stuurt hij je door……
    mijn ogen zijn laatst bij 2 opticiens gemeten en ze hadden precies dezelfde uitslag….
    1 meting was bij de spec…..

succes, Brenda

Reageren
Reageer op: is de oogmeting van oogasrts altijd de beste
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.