- anoniem22 oktober 2010 om 17:09
Hallo,
Ik heb bij drie verschillende opticiens mijn ogen laten meten en bij alle drie kwam er een verschillende meting uit. Ook ben ik naar de oogarts geweest en die heeft ook wat anders gemeten.
Is de oogmeting van de oogarts altijd de beste.
8 reactiesReagerenReeper22 oktober 2010 om 18:12En wat komt er uit deze ogentest? Zie: http://ozzo.blogaliza.org/files/2008/01/artfoco.jpg
ReagerenJürgen22 oktober 2010 om 20:07Het is niet vreemd dat je telkens verschillende waarden hebt gemeten, als deze waarden maar weinig verschillen. Grote verschillen zijn niet te verklaren anders dan slechte metingen of slechte apparatuur. Een oogmeting bij een opticiën naar de refractie is van gelijke waarde als eenzelfde meting bij de oogarts.
Verschillende metingen ontstaan door verschillen door de dag heen, als gevolg van vermoeidheid, of omgekeerd, of doordat de ene dag het oog een klein beetje fitter is als de andere. Net zoals 100-meter lopers niet iedere keer exact dezelfde tijd lopen bij wedstrijden omdat hun ‘vorm’ niet optimaal was.
ReagerenAnoniem22 oktober 2010 om 20:09anoniem23 oktober 2010 om 12:34Ik ben de Topic starter
Mijn metingen verschillenen nog al wat
oogarts: rs:-5.50 ls:4.50(2maanden geleden, Op de late middag)
Opticien 1: RS;5.25 LS: 4.25 (2,5 maanden geleden in de ochtend)
Opticien 2: RS: 4.75 LS 3.75(2,5 maanden geleden in de ochtend een dag na opticien 1)opticien 3: RS: 4.75 LS: 3.00(gisteren in de vroege ochtend)
ReagerenLindavanPearle27 oktober 2010 om 07:33Hoi anoniem,
Het is niet te zeggen of de meting van de oogarts het beste is. Bij de oogarts ben je waarschijnlijk gedruppeld voordat de meting heeft plaatsgevonden. Dit druppelen zorgt ervoor dat de accomodatiespier in het oog tijdelijk wordt stilgelegd, zodat er een hele zuivere meting kan worden gedaan. Het klinkt dus het meest logisch dat deze meting ‘het beste’ is, maar een bril met deze sterkte hoeft niet automatisch het meest comfortabele zicht te geven.
Ik zou je aanraden om dit proces (druppelen + meting) nog een keer te herhalen (dat hoeft niet bij de oogarts, maar kan ook bij een optometrist). Hetgeen je hier meldt kun je ook kenbaar te maken bij degene die jou meet. De medewerker kan je een pasbril opzetten o.b.v. alle sterktes die je noemt. Je kan dan zelf inschatten wat het fijnst kijkt. Het wordt toch een kwestie van uitproberen om te kunnen beoordelen of de sterkte goed aansluit bij ‘de wensen van het oog’.
Succes ermee!
gr,
Linda
ReagerenAnoniem27 oktober 2010 om 09:06Dank je voor je objectieve reactie, Linda van Pearle!
ReagerenLinda24 januari 2012 om 15:34Heb je altijd een verwijzing nodig van de huisarts om naar de oogarts te gaan??
Zelf heb ik ook mijn ogen op laten meten bij verschillende opticiens en ik twijfel hierbij echter.
Nu heb ik ook nog eens een bril die totaal niet naar wens is!Vroeger moest ik wel eens naar de oogarts toe.
Helaas na niet echt een goede klikt te hebben met mijn huisarts kijk ik er dan ook namelijk erg tegenop om haar een verwijzing te vragen.
Aangezien ik vaak voor mijn gevoel niet serieus word genomen.vandaar de vraag…
M.v.g,
Reageren
Lindabrenda A24 januari 2012 om 17:58een verwijzing van de oogarts krijg je bij een oogprobleem dat de opticien niet kan oplossen.
oogartsen hebben het heel druk en vaak lange wachttijden, als iedereen daar zo maar terecht kan, dan heb je een probleem.een goede opticien meet nauwkeurig en als hij twijfelt stuurt hij je door……
mijn ogen zijn laatst bij 2 opticiens gemeten en ze hadden precies dezelfde uitslag….
1 meting was bij de spec…..succes, Brenda
Reageren