Zoeken Vraag het forum

Donkere vlek/waas in één oog als ik hard moet hoesten of bij opzij kijken

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Ronald

Enkele weken geleden ben ik met wat vage oogklachten (in combinatie met mijn hoge myopie) bij de oogarts geweest, die een spleetlamponderzoek bij mij heeft uitgevoerd. Deze oogarts zei dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken: alles in de ogen zag er goed uit, waaronder ook de netvliezen. Ook de oogdruk was normaal. Een vervolgafspraak was niet nodig. Maar er is nu toch iets geks aan de hand. Ik ben momenteel verkouden en hoest veel. En als ik hoest, zie ik in mijn linkeroog een donkere vlek/waas in het centrum van mijn gezichtsveld. Alléén in mijn linkeroog, een soort plaatselijke verduistering in het beeld die meteen na de hoest weer verdwijnt.

Maar nog gekker is, dat ik precies dezelfde vlek/waas ook zie verschijnen in mijn linkeroog, wanneer ik mijn ogen ver naar opzij draai. Zowel naar links als naar rechts. Ik ontdekte het toen ik naar een witte muur keek en naar een bepaald punt bleef keken terwijl ik mijn hoofd wegdraaide. Wel is het op bepaalde momenten erger dan op andere momenten. Maar in het rechteroog is van dit alles niets aan de hand. Verder zie ik ook, ondanks deze symptomen, met beide ogen haarscherp (met bril dan natuurlijk).

Ik vind het toch wel eng. Want is er nou toch iets aan de hand met mijn netvlies en/of macula? Volgens de oogarts was alles in orde bij dat spleetlamponderzoek. Maar ik zie die vlek dus alleen als ik mijn ogen ver opzij draai (beide richtingen op) en ook als ik hard hoest. Is het iets met druk of zo? Of wat kan het zijn?

Reageer op: Donkere vlek/waas in één oog als ik hard moet hoesten of bij opzij kijken
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.