- Ronald10 december 2019 om 13:52
Enkele weken geleden ben ik met wat vage oogklachten (in combinatie met mijn hoge myopie) bij de oogarts geweest, die een spleetlamponderzoek bij mij heeft uitgevoerd. Deze oogarts zei dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken: alles in de ogen zag er goed uit, waaronder ook de netvliezen. Ook de oogdruk was normaal. Een vervolgafspraak was niet nodig. Maar er is nu toch iets geks aan de hand. Ik ben momenteel verkouden en hoest veel. En als ik hoest, zie ik in mijn linkeroog een donkere vlek/waas in het centrum van mijn gezichtsveld. Alléén in mijn linkeroog, een soort plaatselijke verduistering in het beeld die meteen na de hoest weer verdwijnt.
Maar nog gekker is, dat ik precies dezelfde vlek/waas ook zie verschijnen in mijn linkeroog, wanneer ik mijn ogen ver naar opzij draai. Zowel naar links als naar rechts. Ik ontdekte het toen ik naar een witte muur keek en naar een bepaald punt bleef keken terwijl ik mijn hoofd wegdraaide. Wel is het op bepaalde momenten erger dan op andere momenten. Maar in het rechteroog is van dit alles niets aan de hand. Verder zie ik ook, ondanks deze symptomen, met beide ogen haarscherp (met bril dan natuurlijk).
Ik vind het toch wel eng. Want is er nou toch iets aan de hand met mijn netvlies en/of macula? Volgens de oogarts was alles in orde bij dat spleetlamponderzoek. Maar ik zie die vlek dus alleen als ik mijn ogen ver opzij draai (beide richtingen op) en ook als ik hard hoest. Is het iets met druk of zo? Of wat kan het zijn?