- Kiki31 maart 2017 om 15:01
Geachte heer,mevrouw
Ik heb pcos en ben obesitas toch ben ik in 2015 juni bevallen na mijn bevalling ben ik 1 jaar niet ongesteld geweest (ik geef ook borstvoeding ) en vanaf sept 2016 tot nu toe ben ik ongestel en eens in de maand ben ik niet ongesteld rond een week
Ik geef nog steeds borstvoeding maar nu merk ik ook dat ik meer last heb van mijn borsten en mijn voeding ik dik en plakkerig
Ik hoop dat ik advies kan krijgen want ik probeer ook weer zwanger te worden
Alvast bedankt
Met vriendelijk groet2 reactiesReagerenJohn (moderator)
31 maart 2017 om 17:19Ik denk dat het toch goed is, om met de klachten naar de huisarts te gaan. Wellicht ook beter om te stoppen met de borstvoeding. En zeker als je probeert zwanger te raken. Als je borstvoeding geeft maakt je lichaam extra prolactine aan. Prolactine kan dan ook de eisprong verhinderen.
ReagerenCatootje31 maart 2017 om 23:20Bij pcos speelt insulineresistentie een grote rol. Je kan eens googlen op die combinatie. Belangrijk is dan om je hormonen weer in evenwicht te brengen. Beste is om geraffineerde suikers zoveel mogelijk te vermijden, net als witmeelproducten. Verder bij elk eetmoment ook eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels te eten. Ook veel groente eten dus. Dit helpt om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden, wat weer gunstig is voor je hormoonhuishouding en insulinehuishouding.
Ook kan je eens googlen op oestrogeendominantie. Dat is een toestand waarbij het oestrogeen te hoog is ten opzichte van het progesteron. Ook dat kan je bijsturen met de juiste voeding, supplementen en aanvullende middelen. Zo helpen bijvoorbeeld kurkuma en maca de hormonen te balanceren.
Voor een goede hormoonwerking zijn allerlei stoffen belangrijk, zoals onder andere magnesium, zink, vitamine B en d, omega 3, gammalinoleenzuur en aminozuren als lysine. Bij tekorten kunnen er allerlei klachten optreden, zoals ook problemen met je menstruatie en cyclus. Zo helpt omega 3 bijvoorbeeld om de insulinegevoeligheid te verbeteren. Bij een tekort aan vitamine B12 kan, naast een heleboel klachten, ook een langdurige menstruatie of andere menstruatieproblemen geven.
Ben zelf fan van de edelgistvlokken, daarin zitten naast veel eiwitten ook vitamine B en mineralen als zink en chroom. Chroom helpt je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de trek in zoetigheid te verminderen.
Als je goed voor je lichaam zorgt kunnen je hormonen weer in balans komen en kan je makkelijker van overgewicht afkomen. Ook komt het ten goede aan je toekomstige kindje.
Reageren