Ik heb een genant probleem. Ik ben een vrouw van 45 jaar oud. Een aantal jaren geleden ben ik 2 keer aan een rughernia geopereerd. Sindsdien plas ik in bed. Het begint altijd met een droom dat ik ergens op een wc zit en zit te plassen. Als ik wakker wordt heb ik dan ook daadwerkelijk in mijn bed geplast. Ik schaam mij hier heel erg voor en ik weet niet hoe ik het kan voorkomen. Soms gebeurt het een paar keer in de week en soms zitten er maanden tussen. Wat kan de oorzaak zijn? Is het iets psychisch? Is het mijn blaas? Wat kan ik hier tegen doen?
Hoi,
Als ik jou was, zou ik er mee naar de huisarts gaan om eerst uit te sluiten dat het een fysieke oorzaak heeft.
Verminderde controle over je blaas kan een gevolg van die hernia zijn. Dat zou ik eerst uit laten sluiten.
Ik heb meerdere hernia's gehad, in die periode kon ik helemaal mijn plas niet ophouden. Gelukkig is dat na de operatie weer beter geworden, maar sindsdien als ik moet, dan moet ik ook direct. Daar is geen ophouden aan. Mijn neuroloog verklaarde dit als enerzijds blijvend verzwakte spieren door de hernia's en anderzijds een blijvend verstoord signaal van de hersenen naar die spieren. Een volle blaas kan bij een hernia zorgen voor extra druk op de beknelde zenuwen. Waardoor de hersenen een reflex afgeven de blaas zo snel mogelijk te legen. Vergelijkbaar met je hand terug trekken als je een hete pan aanraakt of hoesten als je je verslikt. Hij zei dat bij sommige mensen die reflex ook na het weghalen of genezen van de hernia blijft. Dat is bij mij dus het geval, het zou bij jou kunnen dat het in je slaap zo is, als je niet bewust bent je plas op te houden.