Zoeken Vraag het forum

(mond stinken) Aanslag tong altijd vanwege gebit?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Robt001

Beste mensen,
    Zo nu en dan heb ik het idee dat ik uit m’n mond stink. als ik m’n vingers over m’n tong strijk dan stinkt het soms enorm. Ik vroeg me af of aanslag op de tong, dan wel het stinken (zwavelgassen) van de tong altijd komt door etensresten in het gebit en dergelijke, en dus niet door bijv. maag- en darmklachten. Of kunnen maag- en darmklachten ook zorgen voor een “stinkende” tong?

Iemand die me hier antwoord op kan geven?
    Bedankt!
    Rob

7 reacties
    Reageren
    Nina

Koop een tongschraper en gorgel met antibacterieel mondwater.

Succes

Reageren
    Tamara

Ha Rob, wellicht een beetje laat, dus ik hoop dat je deze reactie (en die van Nina) nog leest.

Ik heb bij een tandarts gewerkt als baliemedewerkster (afspraken, telefonie, etc.) en heb dus al flink wat klachten voorbij zien komen. Een tongschraper zou inderdaad kunnen helpen, is je tong vaak wittig, verkleurd? Want dan heb je aanslag op je tong dat eraf kan.

Wat je ook kan doen is, naast het tweemaaldaags poetsen (van 2 minuten, AANDACHTIG!), met een tandenstoker beginnen. Door het stoken haal je niet alleen de viezigheid weg, maar je stimuleert ook je tandvlees. Je tandvlees gaat hierdoor strakker om de tanden staan, waardoor je overal beter bij kan en je je gebit dus beter schoon houden kan (tandvlees strakker om tanden voorkomt uit uitval van tanden).

Wat ook kan, is dat je een bacteriële infectie hebt. Deze kan je te lijf gaan met mondwater, maar een bezoek aan de tandarts of mondhygiëniste/mondzorgkundige is ook goed aan te raden.

Mocht je de voorkeur hebben voor mondwater: zorg altijd dat je poetst voor je mondwater neemt. Mondwater zorgt er namelijk voor dat er een klein soort glazuurlaagje om je tanden heen gaat zitten, wat ook nog eens lekker ruikt. Als je je tanden niet van tevoren poetst, blijft de viezigheid er gewoon onder zitten. Dit kan zelfs zo erg worden, dat de bacteriën die eronder zitten, gaatjes in je tanden gaan vreten.

Kortom, ik raad je aan naar de tandarts te gaan, maar als je het eerst zelf aan wilt vechten: goed en aandachtig poetsen, tongschraper en stokeren en mondwater ná het tandenpoetsen.

Reageren
    Sportvrouw

Ontbijt je wel goed?
    Als ik mijn ontbijt oversla heb ik er ook last van dat ik uit mijn mond stink.

Reageren
    Robt001

Mensen, bedankt voor alle reacties & hulp. Ik ga ermee aan de slag!

Nogmaals bedankt!

Reageren
    Kimmie

Houd je ons op de hoogte?

Reageren
    Robt001

Ja is goed, ik moet zeggen dat ik al wel een tongschraper, spoelwater en tandenstokers etc. gebruik. Dat helpt ook wel, maar toch heb ik het idee dat ik nog steeds soms uit mn mond stink. Vooral als ik ga stappen en een biertje drink krijg ik snel een droge mond, wat mijn angst om uit mn mond te stinken verergerd. Dit kan allemaal ook puur psychologisch zijn. Ik blijf in ieder geval doorgaan met de tongschraper, spoelwater en tandenstokers. Al overweeg ik wel een halimetertest te laten doen, om het e.e.a. uit en af te kunnen sluiten.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Reageren
Reageer op: (mond stinken) Aanslag tong altijd vanwege gebit?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.