- Anoniem2 juni 2016 om 16:09
Hallo,
Ik heb een vraag over mijn laatste stopweek. Ik ben 20 jaar en slik sinds mijn 16de de pil (microgynon), al heel wat jaartjes dus. Ik slik de pil door op doktersadvies, omdat ik anders om de 2 weken ongesteld wordt. Als ik de pil doorslik, stop ik na 3-4 strips en dan wordt ik altijd netjes ongesteld. Meestal word ik na 4 dagen ongesteld.
Afgelopen woensdag heb ik de laatste pil geslikt voor de stopweek. Ik heb de pil nu 4,5 strips doorgeslikt, omdat ik het niet goed in mijn agenda gezet. Ik ben dus halverwege een strip gestopt.
Zondagochtend had ik pas last van een beetje bruine afscheiding, dit heb ik altijd en meestal wordt ik dan een paar dagen later ongesteld. Aankomend weekend ga ik een weekend weg, dus ik ben maandag ipv donderdag (vandaag dus) weer begonnen met de strip. Sinds gister heb ik geen bruine afscheiding meer, maar ben ik ook niet ongesteld, er gebeurd helemaal niks meer. Het waren slechts 2 tampons per dag bruine afscheiding, met soms een paar rode drupjes.
Ik maak me hier zorgen over, want na 4,5 strips zou ik zeggen dat er genoeg is om naar buiten te gooien, genoeg baarmoederslijmvlies. Normaal kan heb ik 3 dagen bruine afscheiding en dan nog 5 dagen menstruatie bloed, dan kan ik elk 2 uur naar de wc rennen.
Ik heb seksueel contact met een vaste partner, wat soms niet geheel veilig is (geen voorbehoedsmiddel naast de pil dan). Ik vergeet eigenlijk nooit een pil. Ik heb 2 weken geleden nog een zwangerschapstest gedaan, dit doe ik uit voorzorg, omdat ik de pil doorslik en verder soms geen condoom gebruik. Dan weet ik zeker dat ik niet zwanger ben. Deze was negatief!
Nu heb ik vorige week maandag wel onveilige seks (wel de pil, maar geen ander voorbehoedsmiddel) gehad en 2 dagen later (die woensdag) heb ik mijn laatste pil geslikt. Erg dom natuurlijk, ik had de pil nog even wat langer door moeten slikken, maar ik schrok ervan dat ik al met de 5de strip bezig was.
Zou ik in deze korte tijd zwanger zijn geraakt (bruin bloed door innesteling)? Of is een paar tampons vol bruin bloed omdat ik eerder ben begonnen met de pil (maandag ipv donderdag)? Of omdat ik de pil langer door heb geslikt dan normaal?
Ik heb verder geen klachten, alleen vreetbuien en wat puistjes, maar dat heb ik normaal in mijn stopweek ook. Ik wil ook best een zwangerschapstest doen, maar ik weet niet of die betrouwbaar is binnen 2 weken na de laatste test, doet zo’n test het dan al wel?
Alvast bedankt voor het antwoord.
1 reactieReagerenJohn (moderator)
2 juni 2016 om 16:19[quote]Ik maak me hier zorgen over, want na 4,5 strips zou ik zeggen dat er genoeg is om naar buiten te gooien, genoeg baarmoederslijmvlies. [/quote] Dit is een kleine misvatting. Het doorslikken kan er namelijk juist voor zorgen dat het baarmoederslijmvlies onvoldoende aangroeit om een menstruatie te veroorzaken.
[quote]Zou ik in deze korte tijd zwanger zijn geraakt (bruin bloed door innesteling)?[/quote] zeer onwaarschijnlijk. Een innesteling vindt in de regel 6-9 dagen plaats na de bevruchting van de eicel.
Ik denk dat het doorslikken de oorzaak is. Ik zou je dan ook aanraden om tijdens de komende 2 strippen ook gewoon een stop[week te houden voordat je weer door gaat slikken. Een zwangerschapstest kan 2,5-3 weken na de seks worden gedaan
Reageren