- Anoniem14 januari 2016 om 07:05
Ik ben 19 jaar en neem sinds 2013 de pil wegens onregelmatige menstruatie. Rond maart/april is er bij mij prikkelbaredarmsyndroom vastgesteld. De laatste twee maanden zijn mijn darmen echt van slag de week voor mijn menstruatie. Ik krijg krampaanvallen met diarree die ik anders enkel krijg als ik iets verkeerds gegeten heb. Mijn moeder heeft endometriose en kon zeer moeilijk zwanger geraken. Ik ben nu wel een beetje bang dat ik dat ook heb omdat ik echt wel graag kinderen zou willen.
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
14 januari 2016 om 12:05Ik kan endometriose natuurlijk niet uitsluiten, maar het zouden ook gewoon pre-menstruele klachten kunnen zijn de erger tot uiting komen door het PDS.
Reageren
Ga met de klachten naar de huisarts als je er ongerust over bent.Anoniem14 januari 2016 om 17:16Klinkt vooral of jullie allebei hormoonproblemen hebben. Dat kan soms uitmonden in endometriose. Dingen als insulineresistentie en oestrogeendominantie spelen daarbij een rol en daar kan je wat aan doen. Even opzoeken op internet. Kan zomaar zijn dat met wat maatregelen, oa geraffineerde suikers vermijden dat je menstruatie weer normaler wordt zonder pil.
Reageren
Voor de pds op je voeding letten. Vitamine D schijnt belangrijk te zijn bij pds en veel mensen komen magnesium tekort.