- Anoniem16 februari 2014 om 18:14
Ik heb een vraag. Bijna 5 weken geleden heb ik een abortus gehad dmv zuigcurrretage. Daarna heb ik een koper spiraal laten zetten. Ik heb daarna niet heel veel bloed verloren. Zo’n twee weken waaronder laatste dagen bruine afscheiding. Nu heb ik al een week menstruatie pijn maar geen echte bloeding. Ik heb ongeveer twee keer bloed verloren en nu weer bruine afscheiding. Duurt nu twee dagen. Wel voel ik nog steeds menstruatie pijn. Ik maak me nu zorgen omdat ik juist veel bloed verlies verwacht had. Hadden ze gezegd dat ik na de koperspiraal meer bloed zou verliezen. Kunt u mij helpen, is mijn ongerustheid terecht?
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
16 februari 2014 om 18:31Vlak na het inbrengen van het koperspiraal, kun je pijn of kramp in je buik krijgen. Dit is gewoonlijk van korte duur. Aangezien een koperspiraaltje een methode zonder hormonen is, behoud je jouw natuurlijke menstruatiepatroon. Wel kan de eerste en soms ook de tweede menstruatie wat eerder komen dan gebruikelijk en iets pijnlijker zijn of langer duren. Na twee of drie maanden moet je menstruatiepatroon weer gelijk zijn aan je natuurlijke menstruatiepatroon. Het verloop van je menstruatiepatroon heeft overigens geen effect op de betrouwbaarheid van het koperspiraal.
ReagerenAnoniem16 februari 2014 om 21:49Ik begrijp uw antwoord niet zo goed. Waar ik me dus zorgen om maak is of het kwaad kan dat ik nog geen echte menstruatie heb terwijl ik wel de menstruatiepijn heb.
ReagerenJohn (moderator)
16 februari 2014 om 21:57Je hoeft door het plaatsen van de koperspiraal niet extra veel bloedverlies te hebben. Het kan wel, maar hoeft niet. Dat is voor iedereen anders. Ook de menstruatiepijnen kunnen door de spiraal worden veroorzaakt.
Reageren