Zoeken Vraag het forum

bijna niet ongesteld

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • laura

Hallo,

De laatste keer dat ik ongesteld was, bloedde ik maar een heel klein beetje, eerder 2 druppeltjes per dag…( tampon was eigenlijk niet eens nodig) en het duurde maar 2 dagen

Normaal duurt mijn periode 5 dagen, en bloed ik aardig veel..

Wat kan er aan de hand zijn?

3 reacties
    Reageren
    dokterK

Hoe oud ben je? En ben je al aan de pil of iets anders? Hoe lang ben je al ongesteld? Nog maar net of al jaren?

Reageren
    laura

ik ben 22, ben sinds mijn 15e ongesteld, en ook toen aan de pil gegaan…

Reageren
    Tamara

Hoi Laura,

Ben je recentelijk veel afgevallen? Dat kan invloed hebben op je ongesteldheid. Ben je aan nieuwe medicatie gegaan? Dat kan ook invloed hebben. Slik je wel eens een maand door? Heb je altijd een maandje doorgeslikt en ben je daarmee gestopt?

Ik zelf heb ook al sinds mijn 15e de pil gebruikt, af en toe met tussenpozes van een paar maanden zonder (ik gebruikte het puur voor anticonceptie). Inmiddels heb ik besloten er voor een lange tijd mee te stoppen, met het idee om mijn ‘hormoonhuishouding’ weer zijn eigen balans te laten vinden. Oh, en mijn schoonzus heeft echt belachelijk lang doorgeslikt (een paar jaar), wat ervoor kan zorgen dat je onvruchtbaar wordt – en dus niet meer bloedt. (Is ze gelukkig niet.)

Mijn ongesteldheid was toen ik jonger was méér dan nu. Ik red het nu ook door bij wijze van 3 maal daags een wc-papiertje in mijn broekje te leggen, zo weinig is het. Ik heb me er nooit erg druk over gemaakt, al weet ik natuurlijk niet of jouw ‘2 druppeltjes’ letterlijk 2 druppels zijn.

Wat ook interessant is, is dat wij vrouwen rond onze 11e voor het eerst ongesteld worden en dan dus, evolutionair gezien, al klaar zouden moeten zijn om kinderen te krijgen. Vanaf onze 40e een afname hebben wat betreft vruchtbaarheid. Je zou dus kunnen stellen dat we in onze tienerjaren het meest vruchtbaar zijn, waarna het gestaag afneemt, en dat het rond je 40ste drastisch afneemt.

Sommige vrouwen worden eerder onvruchtbaar dan andere vrouwen.

Tenslotte, sommige vrouwen hebben een dikkere baarmoederwand dan andere vrouwen. De dikte van deze wand, heeft ook invloed op hoeveel bloedverlies je hebt in je periode.

Kortom: ben je veel afgevallen? Gebruik je andere medicatie? Ben je gestopt met een maand doorslikken, of slik je juist een maand door? Wat is er voor jou veranderd. Heb je veel stress? Weet je hoe het zit met vruchtbaarheid in jouw familie? Of herken je je in mijn verhaal?

Wellicht helpt het als je ook even stopt met de pil. Mocht je je druk maken om je vruchtbaarheid, dan zou ik echt contact opnemen met de dokter.

Reageren
Reageer op: bijna niet ongesteld
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.