- Anoniem10 juni 2026 om 14:26
Hallo
Ik heb ondertussen al een maand aan een stuk mijn menstruatie. Ik liet 4.5jaar geleden mijn spiraal zetten en had af en toe en zeer onregelmatig wel bloedverlies onder mijn spiraal, maar nooit grote hoeveelheden. Elke controle was tot nu toe ook normaal. Sinds vorige maand heb ik dus echt dagelijks buikpijn en wat bloedverlies. Zeker niet veel, maar elke dag wel een beetje en het wisselt af tussen bruin en roze, dus precies oud én nieuw bloed). Vorige week had ik buikgriep en echt erg ziek geweest, dus ik had gedacht dat het zou stoppen, maar het gaat precies gewoon door. Verder ben ik ook wel echt ongelofelijk moe en is mijn eetlust zeer beperkt. Of het nog steeds van de buikgriep is, weet ik niet, want die is eigenlijk al meer dan een week geleden. Bloedarmoede lijkt me ook sterk gezien ik maar kleine beetjes bloed verlies. Iemand hier raad mee? Buik is wel echt gespannen en opgeblazen.
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
11 juni 2026 om 12:19Voorheen was de maximale (betrouwbare) anticonceptieve werkingsduur van een Mirena spiraal 5 jaar. Sinds 2023 is deze termijn verlengd. dat wil niet zeggen dat je niet bloedverlies kunt hebben , met het geleidelijk zakken van de hormoonafgifte door het spiraaltje!
Het heeft alleen geen invloed op de betrouwbaarheid.
Daarnaast kun je natuurlijk bij infecties in de baarmoeder (en bekend is bv de Chlamydia infectie, een SOA dus) ook bloedverlies krijgen.
Misschien dat dat dus een eerste actie van je kan zijn: een SOA test?Voor de wetenschappelijke onderbouwing (uit farmacotherapeutisch kompas):
“Mirena: Het IUD geeft gedurende het eerste jaar ca. 20 microg levonorgestrel per dag af, na vijf jaar gedaald tot ca. 11 microg/dag, na 8 jaar ca. 7 microg/dag. De gemiddelde afgifte over de periode van 8 jaar is ca. 13 microg/dag.”
Reageren