- Anoniem14 februari 2018 om 17:17
Ik ben een meisje van 24 jaar, ik ben altijd al onregelmatig ongesteld geweest. Ik heb altijd al last gehad ook van bruine afscheiding. De laatste keer begon het 2 weken voor mijn menstruatie, de eerste week heel licht, de week daarna wat donkerder en toen werd ik ongesteld. Zodra ik aan de pil ben heb ik geen last meer van bruine afscheiding en ben dan gewoon ‘ongesteld’, dus het heeft iets met mijn hormonen te maken. Na veel rondgekeken te hebben op internet las ik dat het misschien kon komen door een progesterontekort, ik ben een progesteroncreme gaan proberen.
Zondag 28 januari werd ik ongesteld. Op woensdag 7 februari ben ik begonnen met progesteroncreme te smeren. Nu kreeg ik afgelopen maandag (5 feb) weer last van licht bruinige afscheiding, gisteren nog iets erger en vandaag ben ik ongesteld.
Dus eigenlijk op het moment dat ik mijn eisprong zou verwachten, word ik weer ongesteld. Er zit maar ongeveer 14 dagen tussen, dus ik vind het raar dat ik dan nu weer menstrueer. Maar wat zou anders de bloeding kunnen veroorzaken? Normaal heb ik rond de eisprong ook last van bruine afscheiding wat ongeveer een week aanhoudt, dan een week nergens last van en daarna word ik ongesteld.
We zijn bezig met zwanger proberen te worden, omdat ik dus zo onregelmatig ongesteld ben is het lastig om te bepalen wanneer mijn eisprong is. Wanneer dan zoiets als dit gebeurt weet ik helemaal niet meer waar we staan. Ik hou alles bij, wanneer de bruine afscheiding komt, wanneer het donkerder wordt, wanneer het stopt, wanneer ik wél menstrueer. Maar als ik alles naast elkaar leg is het nog geen 3 maanden achter elkaar hetzelfde geweest en dat terwijl ik al ruim een jaar (of 1,5) alles bijhoudt. 2 bloedingen zo vlak achter elkaar heb ik nog niet gehad en is dus nieuw voor mij.
Dus moet ik nu van een echte menstruatie uitgaan en daarmee er van uitgaan dat mijn eisprong (als ik een regelmatige cyclus zou hebben) over ongeveer 14 dagen is? Of zou de bloeding van 2 weken terug mijn echte menstruatie zijn geweest?
Het is lastig als je zwanger wilt worden om gewoon af te wachten, dus ben ik opzoek naar mensen die misschien dit herkennen of weten waardoor het zou komen.
1 reactieReagerenCatootje15 februari 2018 om 08:55Progesteroncrème kan soms helpen maar belangrijk is om wat te doen aan het hele plaatje, dus voeding, tekorten aan bepaalde voedingsstoffen, xeno-oestrogenen vermijden (de pil, onnatuurlijke cosmetica), middelen als lijnzaad, maca enz.
Reageren
Als je de pil hebt gebruikt; die onttrekt ook allerlei vitaminen en mineralen aan je lichaam. Je kan nog advies vragen op natuurgeneeskundig gebied. Ook zijn er diverse goede sites over vrouwenzaken en hormonen, zoals de Energiekevrouwenacademie.nl.
Eventuele medicatie, zoals bepaalde pijnstillers, kunnen ook je hormonen verstoren.