- meisjevan1416 november 2017 om 20:14
Hoi,
ik ben al 7 maanden niet meer ongesteld geweest, na de eerste 2 keren, en ik maak me bezorgd.Ik ben eigenlijk ook ruim 5 kg te licht voor mijn lengte en leeftijd, maar ik vind een beetje moeilijk om veel aan te komen, maar ik wil wel dat ik weet ongesteld ben. Moet ik naar mij huisarts? Is het gevaarlijk?2 reactiesReagerenJohn (moderator)
16 november 2017 om 20:16Je ondergewicht kan daar wel de oorzaak van zijn. Ga in ieder geval naar de huisarts
ReagerenCatootje16 november 2017 om 22:05Ik weet niet of er sprake is van een eetstoornis of onevenwichtig voedingspatroon. Belangrijk is wel om te zorgen voor de juiste voeding met complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, vetten en vezels. Als je bijv weinig vet eet mis je ook de in vet oplosbare vitaminen en vetten zijn ook belangrijk voor je hormonen, voor de aanmaak van oestrogeen. Het uitblijven van de menstruatie kan ook te maken hebben met tekorten aan allerlei voedingsstoffen en ontregelden hormonen, zoals insulineresistentie. Bloedonderzoek zegt niet alles over tekorten en iemands gezondheid. Beste is om je samen met één van je ouders te verdiepen in wat jouw lichaam nodig heeft. Bij ondergewicht zou ik ook rustig aan doen met sporten en zware activiteiten.
Reageren