- Anoniem10 februari 2014 om 09:24
Hallo Allemaal,
Ik heb een vraag over het gebruik van paroxetine.
Afgelopen week heb ik deze pillen gekregen. Ik ben in behandeling bij een psychologe en er is nu besloten om over te gaan op antidepressiva ter ondersteuning van mijn behandeling. Ik vertoon depressieve klachten en heb hyperventilatie en paniekaanvallen.Voel me al een hele tijd niet goed en er moet nu iets veranderen maar ik ben zo bang om te beginnen met paroxetine. Als je dit op internet googled krijg je best veel negatieve verhalen. Ik ben bang voor de bijwerkingen en weet niet of ik het pilletje nu in de ochtend of in de avond moet innemen.
Als je de verhalen op google leest zijn er veel mensen die dit medicijn al jaren slikken en niet meer zonder kunnen. Als ze stoppen dan komen de klachten terug of ze krijgen erge ontwenningsverschijnselen. De verhalen over de bijwerkingen maken me ook bang en maakt dat ik eigenlijk niet durf te slikken terwijl ik wel een verbetering wil.
Kan iemand mij advies geven?
8 reactiesReagerenAnoniem10 februari 2014 om 10:09Kort en goed:
DOE HET ASJEBLIEFT NIET!!!!!Ik vraag me werkelijk af welke arts anne 2014 nog paroxetine durft voor te schrijven. Dit is echt het meest verslavende antidepressivum waar je vrijwel niet meer vanaf komt. De ontwenningsverscijnselen zijn zo intens gruwelijk en langdurig dat velen de afkick niet eens overleefd hebben.
Omdat de fabrikant dit keurig netjes in de doofpot heeft gestopt en veel regulerende instanties corrupt zijn wordt dus dus nog steeds zonder gedegen waarschuwingen verstrekt.http://seroxatsecrets.wordpress.com/2008/01/05/the-hell-of-seroxat-withdrawal/
http://www.theguardian.com/uk/2001/jun/11/highereducation.medicalscience/print
http://www.pharmafile.com/print/671?destination=node%2F671Er zijn andere manieren om te werken aan angst of depressie, massagetherapie, werken aan je zelfbeeld etc.
Zoek iets dat bij je past maar blijf in vredesnaam weg van Seroxat/Paroxetine!
En laat die artikelen maar eens aan de voorschrijvend arts en psycholoog zien. En er zijn er nog veel meer.Het is jouw keuze maar ik ben nu ruim 6 jaar arbeidsongeschikt door de gevolgen van paroxetine en was er nooit aan begonnen als ik dat geweten had!
Reageren
Sterkte,
KlaasAnoniem10 februari 2014 om 10:20Ja maar na twee jaar therapie weet je ook niet meer wat dan nog helpt. Heb mindfulness gedaan, cognitieve gedragstherapie, ademhalings en ontspanningstherapie dus…….
ReagerenAnoniem10 februari 2014 om 10:40Het is jouw keuze maar paroxetine moet ik echt met klem ontraden.
Als je echt geen andere keus ziet dan medicatie, zou ik eerder een ouderwetse TCA proberen, of van de SSRI’s Prozac of Lexapro.
Niet dat dat volkomen veilig is, verre van zelfs, maar paroxetine is echt een uiterst gevaarlijk middel.Het kan ook zijn dat je teveel therapie hebt gehad en het gewoon een heel lange weg is.
Ik heb zelf vele gehad aan de methode van Claire Weeks, niet meer bang zijn voor de paniekaanvallen maar ze juist verwelkomen. Klinkt raar maar het is een soort truukje van de geest.
Mijn paniekaanvallen begonnen plotseling en daarmee ontstond de angst voor de volgende. Die ook altijd kwam.
Nu heb ik geleerd een paniekaanval niet meer te vrezen. De methode behelst eigenlijk maar 4 stappen:1. Facing (onder ogen zien)
2. Accepting (accepteer dat de paniekaaval er is)
3. Floating (“drijf er op mee” inplaats van je ertegen te verzetten)
4. Let more time pass (Geef het meer tijd)Veel therapieen proberen juist het optreden van paniekaanvallen te verhinderen, waarmee juist de angst dat er toch weer een komt alleen nog mar groter wordt.
Ik zeg niet dat het de magic fix is, maar mij heeft het na mijn afkick van paroxetine erg gehlopen. En ik had het graag geleerd voodat ik aan die ellendige pillen begon.Ik begrijp dat je je nu slecht voelt, maa rik verzeker je dat je naar je huidige gevoel zal terugverlangen als je ooit mer de ontwenningsverscijnselen van paroxetine te maken krijgt!
Reageren
Sterkte, KlaasJohn (moderator)
10 februari 2014 om 11:07Soms kan het nodig zijn om voor korte tijd een antidepressiva te gebruiken om de vicieuze cirkel te doorbreken.
Reageren
Maar ik ben het met Klaas eens dat paroxetine gezien de problemen die het oplevert als er gestopt moet worden een slechte zo niet de slechtste keuze is. Overleg met je behandelaar of er een ander middel kan worden ingezet zoals Klaas voorstelt. Er zijn voldoende andere middelen beschikbaar, die weliswaar een verslavend effect hebben maar milder zijn in de bijwerkingen en de ontwenningsverschijnselen.Anoniem10 februari 2014 om 11:57Ik begrijp het. Heb nu wel al de eerste pil genomen. Heb net een afspraak bij de ha moeten maken. Ze wil me wekelijks zien. Ik ga dit dus ook bespreken. Hopelijk kan ik nu ik de eerste pil heb genomen wel nog van dit middel af en kijk voor iets anders….
ReagerenAnoniem10 februari 2014 om 12:27Na slechts 1 pil is het geen enkel probleem om van het middel af te komen. Laat het bij deze ene pil en geeft de rest terug aan de apotheek.
Ik zou erbij zeggen dat ze de pillen in een zekere donkere plaats mogen stoppen… Want ik vind het absoluut onverantwoord dat je dit middel hebt meegekregen.Hebben de huisarts en de apotheek je eigenlijk wel gewaarschuwd voor het verschrikkelijke ontwenningsprofiel van paroxetine?
Reageren
KlaasPatrick5 april 2018 om 09:04- Beste Klaas is de Clair Weeks methode ook in het nederlands te vinden.
- Slik paroxetine en wil er van af. Problemen met eigen zaak maken het mij moeilijk. Ik maak het mezelf morilijk
- hoor het heel graag
- Patrick
Catootje5 april 2018 om 16:34@Patrick, SSRI’s remmen de aanmaak van melatonine en zorgen ervoor dat je lichaam allerlei vitaminen, mineralen en andere stoffen tekort komt, stoffen die juist belangrijk zijn voor de aanmaak van neurotransmitters als serotonine en melatonine.
Belangrijk is dus om te zorgen voor een goede basis met volwaardige voeding, met complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Daarnaast gebruik van voedingssupplementen die de aanmaak van je neurotransmitters bevorderen. Gebruik zelf 5htp maar dat mag niet in combinatie met medicijnen; zou wel kunnen als je eenmaal gestopt bent. Verder helpt onder andere carnitine bij de aanmaak van melatonine.
Reageren