- Anoniem26 september 2013 om 10:30
Nou Mark, blijken we het toch nog grotendeels eens te zijn.
Wel apart dat je dus meldt dat de dosis van 1.6 mg/ dag nog een duidelijk effect heeft.
Ik denk dat de sterkte van doseringen per persoon heel erg verschillend is. Mijn huisarts beweerde na mijn eerste mislukte stoppging dat die 10 mg “homeopatisch” was.
Hij kon er niet erger naast zitten en deze ontzettend domme opmerking in dit korte gesprekje heeft voor mij het verschil tussen een mogelijk veilige afbouw en mijn uiteindelijke jarenlange lijdensweg gemaakt.
Geeft wel aan hoe weinig artsen er vanaf weten…Anoniem30 juni 2014 om 10:18Wat een ongelofelijke onzin! Antidpressiva is allereerst niet verslavend. Want dat zou betekenen dat alle mensen die antidepressiva gebruiken er steeds meer van moeten gebruiken om hetzelfde effect te krijgen en dat is niet zo.
Reageren
Antidepressiva verwoest je leven ook niet. Ik vind de opmerkingen behoorlijk kort door de bocht. Ik gebruik al heel lang antidressiva. Ik ben nu 57 en achteraf gezien voelde ik me als tiener al depressief. Ik heb geen bijwerkingen en ben ontzettend blij dat dit middel er is. Anders zou ik de hele dag dood willen en dat heb ik nu niet meer. Wat een wonder is dat middel. Ik blij dat er antidepressiva is, anders had ik zelf mijn leven verwoest!Anoniem30 juni 2014 om 11:01@Anoniem, werk je soms voor GlaxoSmithKline?
Want je opmerkingen lijken naadloos aan te sluiten op de klestskoek van deze industrie, namelijk:
– De berichten van ervairngsdeskundigen afdoen als “onzin”
– Het verslavende effect ontkennen en bagatelliserenJE zegt dat AD “niet verslavend” is omdat je niet steeds meer nodig hebt voor hetzelfde effect. en dat is precies de kromme definitie doe de farmaceutische industrie gevbruikt heeft om hun pillen aan de man te brengen.
MAar het is de grootste onzin die er bestaat.
Stel dat iemand 2 pakjes per dag rookt, jarenlang en daar niet mee kan stoppen en ook niet kan minderen. Hij weet dat het superslecht is maar komt er niet vanaf.
Dan zal iederen zeggen dat hij verslaafd ana roken is, ook als hij gedurende jaren evenveel bijft roken. En dat geldt voor de meerderheid van de rokers.En zelfs dan is het nog niet eens waar, veel mesne moeten me AD toch omhoog met hun dosis. Niet iedereeen, maar het komt wel degelijk voor. En als mensen dan aan de maximale dosis zitten kom er een tweede, derde etc. middel bij met alle gevolgen vandien.
Blij dat het middel (je schrijft niet wat je slikt) voor jou tot nu toe goed werkt maar bespaar ons dit soort gezwam.Veel mensenleven zijn wel verwoest door antidepressiva en ook door benzodiazepines, puur omdat het afbouwen op een regelrechte ramp kan uittdraaien en mensen geen enkele steun van de hulpverleners en fabrikanten krijgen.
Reageren
Ik ontken niet dat mensen als jij er baat bij kunnen hebben maar achterhouden van risico’s door de fabrikanten en glashard liegen over de levensbedreigende onttrekkingsverschijnselen is gewoon een enorme misdaad!
KlaasMaria23 februari 2017 om 13:42Ook ik kreeg na een burn out van mijn bevalling seroxat voorgeschreven! Ik zit er inmiddels 17 jaar aan vast! Na de afbouw de eerste keer enkele maanden erna kreeg ik een agresieve gedachte zo geschrokken dat ik meteen de seroxat ben gaan slikken! Ik zit lekker in mijn vel en heel zelfverzekerd en ik doe vrijwilligerswerk! Maar elke keer als ik wil afbouwen val ik terug in angst en onrust etc etc terwijl ik voor het gebruik nooit angst had! Nu zit ik weer ik een diep zwart gat heb in vijf maanden afgebouwd naar 11 mg en in het begin ging het goed rot 3 weken geleden totale onrust angst bang en rare gedachtes! Meteen terug naar 20 mg maar dat is ook weer een hel zit al drie weken in de put en sinds vandaag zit ik 2 weken weer op 20 mg! Mijn man wil dat ik nooit meer afbouw omdat hij ziet dat ik dan gelukkig ben en sociaal sterk en zelfverzekerd! Kan het ook zijn dat je een genetisch tekort aan serotonine heb!
maria
ReagerenCatootje24 februari 2017 om 04:51Een antidepressivum kan je afhankelijk maken. Er zijn wel natuurlijke middelen die kunnen helpen. Zo is je dagelijkse voeding belangrijk. Beter zo min mogelijk geraffineerder suikers, verder voldoende eiwitten omdat je uit aminozuren allerlei neurotransmitters aanmaakt. Ook zorgen voor de juiste vetten. Dan zijn er nog vitaminen en mineralen die meehelpen om je serotonine op peil te houden, zoals magnesium, zink, vitamine B en D. Ook omega 3 (o.a. visolie) helpt mee. Dan zijn er nog middelen als 5htp, een vorm van tryptofaan, die helpt om serotonine en melatonine aan te maken in je lichaam. Mag alleen niet in combinatie met sommige medicijnen, zoals een antidepressivum en ook niet bij wisselende stemmingen. Omdat het na je bevalling is gekomen zou je ook eens kunnen zoeken op oestrogeendominantie. Dat is een toestand waarbij het progesteron te laag is ten opzichte van het oestrogeen. Kan je ook bijsturen met natuurlijke middelen. Ik heb zelf in het verleden te kampen gehad met depressie en angsten, ook medicatie geslikt, maar naderhand ervaren dat mijn voeding aanpassen plus wat supplementen gebruiken enorm heeft geholpen om me beter te voelen, beter dan met medicijnen. Gebruik zelf ook natuurlijke progesteroncrème, wat de hormonen helpt, waardoor een betere cyclus en beter humeur.
ReagerenPeet7 september 2017 om 15:31Beste Marc,
Jouw ervaring is puur persoonlijk ook al deel je het als een algemeenheid vind ik. Ook de redenen voor het gebruik van AD is heel persoonlijk, zeer divers en in zwaarte verschillend. Het enige wat jij kan doen is in de ik vorm schrijven en vaker ” vind ik” gebruiken vind ik.
Ik heb heel veel baat bij het gebruik van paroxetine. Geen afvlakking van gevoel, integendeel ik word steeds meer de persoon die ik was voor de depressie en angsten. De nadelen neem ik ruimschoots op de koop toe. Verminderde zin in sex, hoewel dat ook gestaag verbeterd en het aankomen in lichaamsgewicht, waarschijnlijk door minder sex, ik lustte er wel pap van ??
ReagerenRoos20 februari 2019 om 10:53De sarotex een tijdje moeten slikken was er heel blij mee met mijn zenuwepijnnen het was een capsule 2x 25 s avonds voor het slapen gaan . Redelijke houdbare lichte pijn nog over. Deze gingen eruit was niet meer verkrijgbaar kreeg ervoor on de plek AMITRIPTILIE 25X3 GEEN CAPSULE daarom nu 3x daags sneller uitgewerkt. Heb nog nooit problemen gehad . En Sarotex os het zelfde als amitriptilie. De Sarotex is een capsuul en de anders is een gewoon tabletje. Begrijp de problemen met deze verouderde antidepreszieve. Er zit echt heel weinig antidepressiva in. Denk dat vele een verkeerde antidepressiva heeft gekregen. Zou niet zonder kunnen
Reagerensjakie10 februari 2022 om 11:10wauw Klaas! ik heb in 3 van Nederlands beste trauma klinieken gezeten. Na 12 jaar aan de anti depressiva gegaan. Pas toen stopte mijn zwarte wereled en kon ik de zon weer voelen. Ik weet niet waar jouw boosheid vandaan komt, maar dit is heel kwetsend voor mensen bij wie het wel helpt.
ReagerenSer26 maart 2024 om 00:07İk heb sociale angst en sinds dat ik AD inneem, gaat het een stuk beter. İk was gestopt ma ben weer gestart. Niet alle hersenen werken het zelfde. Je kunt denken, placebo effect, ma ja weetje zolang het allemaal helpt, blijf ik het innemen. Door AD krijg ik echt meer rust in mijn hoofd. Bepaalde stemmetjes zijn dan niet meer zo aanwezig.
ReagerenAlias19 december 2025 om 00:24Ik heb diverse depressies gehad en therapie gevolgd. Nu opnieuw een depressie en voor het eerst aan de antidepressiva.
Dat had ik veel en veel eerder moeten doen.Achteraf is het eigenlijk schandelijk om therapie te volgen zonder medicatie. Want realistische gedachten zijn eigenlijk niet mogelijk tijdens een depressie. Alles betrek je op jezelf, dus schuldgevoelens worden alleen maar erger.
Reageren
Ik heb dus enorm spijt dat ik niet eerder aan begonnen ben.