- Renate5 september 2024 om 13:02
Ik ben in juli begonnen met 10 mg om van paniekaanvallen af te komen, na een week bijwerkingen voelde ik me langzaamaan beter alleen paniek bleef, dus na 4 weken start 10 mg opgehoogd naar 20 mg, dit ging prima, 2 dgn wat meer bijwerkingen gehad maar daarna leek het goed te gaan. Maar ineens na 2 weken kreeg ik uit het niks opnieuw bijwerkingen die lijken ook erger te worden bij overprikkeling (heel duizelig, misselijk, hartkloppingen, trillen en gespannen kaken. Dacht eerst gewoon paniekaanval, maar klachten blijven aanhouden al is het in de avonden altijd beter.
Vanmorgen weer bij huisarts geweest, vanalles gecontroleerd en lichamelijk is er niks aan de hand. Bijwerkingen kunnen het in principe niet meer zijn dus moet nu de dosering weer terugbrengen naar 10 omdat deze dosis misschien te hoog is voor me.
(Ik slik geen andere medicatie behalve af en toe ibuprofen, ook geen homeopathische middelen of supplementen die voor samenwerking kunnen zorgen)Iemand ervaring met deze klachten?
Janneke6 september 2024 om 19:17Nou dat heb ik dus ook! Ik begreep dat bij verhoging het weer een aantal weken kan duren. Ik heb spanning gezicht en slaap niet door en de ochtend met weer onrustig wakker. Hopelijk zakt dat. Ik hou vol
ReagerenRenate7 september 2024 om 12:21Hier zei de huisarts dat dit soort bijwerkingen eigenlijk alleen de eerste dagen/weken optreden en niet pas na 2 weken en was ook vreemd dat het eigenlijk alleen maar erger ipv beter leek te worden. Ik heb vrijdag avond op advies geen tablet gepakt en gisteravond weer terug naar 10 mg en ik voel me al een stukje beter (op de ochtend na, maar dat trekt na een paar uur vanzelf weg, dat had ik eerder ook al nl)
Alleen hopen dat de paniek ook vanzelf minder wordt bij 10 mgHopelijk trekt het bij jou snel bij want fijn is anders!
ReagerenVanessa10 september 2024 om 06:02Ik heb na het ophogen ook last van bijwerkingen. Bij mij werd de angst erger. Je denkt dan, het werkt niet. Maar na een paar weken ging het beter. Bij mij duurde het altijd een paar weken voordat ik het gevoel kreeg dat het hielp.
ReagerenRenate14 september 2024 om 12:26Ja bijwerkingen was ik op bedacht, zeker nadat ik die in het begin bij 10 mg ook had, maar dit was echt te erg, ik kon voor mijn gevoel niks meer.
Nu ik weer op 10 mg zit zijn de lichamelijke bijwerkingen weer onder controle, paniek wordt ook langzaam weer handelbaar en voor de erge momenten heb ik nu oxazepam erbij.Eerst maar eens een paar weken afwachten tot de werking er volledig is en dan zien of 10 mg genoeg doet
ReagerenArlu26 september 2024 om 16:27Slik 11 jaar citalopram 20 mg. Nu ophogen naar 30 mg.
Reageren
Doe met 5 mg per dag, nu slik ik dus drie dagen 25 mg. Merk nu dat ik juist angstig en onrustig wordt.
Zou dat komen omdat ik met een kwart verhoogt heb?John (moderator)
26 september 2024 om 16:37Ja dat zou kunnen
ReagerenArie3 oktober 2024 om 16:47Slik al 10 jaar 20 mg. Paniek en angst kwam terug en citalopram zit weinig in me bloed, daarom nu ophogen naar 30. Vorige week begonnen met 25 en nu vier dagen 30 mg genomen. Vanaf maandag erg onrustig en angst. Zou dit door de ophoging komen?
Reageren
Voelde me voor de ophoging beter.John (moderator)
3 oktober 2024 om 20:51Dat kan inderdaad door de verhoging komen en dat zijn dan tijdelijke klachten
ReagerenArie4 oktober 2024 om 16:16Hoelang kunnen die klachten door ophoging duren?
Reageren
GrJohn (moderator)
4 oktober 2024 om 17:09Dat kan voor iedereen anders zijn. maar in het ongunstigste geval 3 weken
ReagerenArie10 oktober 2024 om 09:29Gister voelde ik me stuk beter dan vandaag.
Reageren
Kan dat ook door de ophoging komen? Dat het nog niet stabiel is?
Ben bang dat ik nooit meer de oude word. Wat waren de afgelopen 10 jaar dan zorgeloos zeg.John (moderator)
10 oktober 2024 om 16:15Dat kan idd, maar je kunt natuurlijk ook gewoon een slechte dag hebben
ReagerenArie15 oktober 2024 om 10:58Na hoeveel tijd moet je de verhoging van citalopram merken?
ReagerenJohn (moderator)
15 oktober 2024 om 12:26Dat antwoord had ik al gegeven
Dat kan voor iedereen anders zijn. maar in het ongunstigste geval 3 weken
Reageren