Zoeken Vraag het forum

Stoppen met venlafaxine(efexor), gewichts verlies of toename?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • _87_

Als dit het enige verschijnsel is waar je last van ervaart, zou ik proberen dit te accepteren.
    Na verloop van tijd zal het vanzelf meeer stabiel worden.

Overigens kwam ik zelfs destijds ook iets in gewicht bij.

Waarvoor gebruikte je de medicatie als ik mag vragen?

Donja

Ik heb zo’n 23 jaar venlafaxine 75mg gebruikt. Dit voor een zware depressie, ik merkte binnen een week een gigantisch verschil. Wat een heerlijkheid, weg die negatieve gevoelens….twee keer eerder geprobeerd te stoppen, ik merkte gelijk dat het weer bergafwaarts ging. Dus weer begonnen, wel met begeleiding van arts/psychiater.
    Nu ruim 15 jaar later zit ik in een hele stabiele situatie en gaat prima met mij.
    Dus ben ik ,in overleg met huisarts, een maand 37,5 mg gaan gebruiken. Hierbij had ik totaal geen afkickverschijnselen. Nu ben ik sinds 6 dagen op 0 mg,gestopt dus.
    Maar na één dag gelijk een raar gevoel in mijn hoofd. Soort duizeligheid, suizing,waardeloos. Ik mag hopen dat dit snel weer overgaat. Verder gelukkig geen terugval negatieve gevoelens.
    Zou fijn zijn als ik ook wat af zou vallen, maar goed,dat is niet het belangrijkste….

Reageren
    Sis

Ok bedankt om te lezen ik ga nu van 75 naar 37 vind best spanend

Reageren
    anoniem

18 januari gestopt met Venlafaxine (cold turkey)
    In begin wel last gehad van duizeligheid.(ongeveer een week) de eerste dag na ik volledig gestopt was voelde ik me ook misselijk. nu 27 januari voel ik me goed. Het is dus eventjes afzien maar op de tanden bijten, volhouden….. en nu voel ik me echt veel beter, niks van ontrekkingsverschijnselen meer.
    die rommel neem ik NOOIT meer!
    Blij dat ik ervan ben.

Reageren
    Anita

Hallo ik slikte Al 25 jaar Venlaxine doordat ik een chronisch slaaptekort had door apneu .en hierdoor een burn out. Ben van 75 mg naar 37,50 mg gegaan en heb deze sterkte nog jaren geslikt,omdat ik na het stoppen steeds weer klachten kreeg( o.a. spanning li kant van mijn lichaam ,somber moe etc ) nu heb ik weer geprobeerd om te stoppen ,en dat is gelukt eerst de med om de dag genomen ,daarna gehalveerd door de caps open te maken en na een paar weken helemaal gestopt,wel in t begin klachten gehad van ontwenningsverschijnselen ,maar het gaat nu goed Ben nu zes weken clean en heel blij.

Reageren
    Elsje.

Hoi
    Ik heb 30 jaar fluoxetine gebruikt maar had het idee dat het niet meer werkte.
    Toen ben ik in 4 wk tijd af gaan bouwen naar o
    Ik voelde me hier slecht bij.ik had veel ontrekkingsverschijnselen die eigenlijk alleen maar erger werden.veel schokken in m’n hoofd vooral
    Ik ben nu 4 wk bezig met venlafaxine ik zit nu op 75 mg
    Ik voel geen enkele verbetering
    Mijn dromen zijn zo intens dat ik ’s morgens doodmoe wakker word.ik gebruik AD voor paniek en angst stoornis
    Ook heb ik lichte depressies.
    Ik geef het nog 2 wk om verbetering te voelen
    Gebeurd dat niet,dan wil ik dit afbouwen heel langzaam nu.
    Ik wil beslist niet hoger dan 75 mg.al zal m’n huisarts dat adviseren

Reageren
    ria

vreselijk veel ontwenningsverschijnselen ook afgevallen
    wat voor mij niet hoeft,maar venlafaxine staat erom bekend
    dat het moeilijk af te bouwen is.

Reageren
    ria

er is ook eenn5.mg tablet

Reageren
    Emily

Het wordt afgeraden om zelf te stoppen met deze medicatie. En helaas vond mijn arts het niet verstandig te stoppen. Ik dacht hier na 2 jaar Venlafaxine toch echt anders over.
    Ik ben cold turkey gestopt. Gelukkig heb ik een man die erg allert is en ook ik heb wel even suicidale gedachten gehad op dag 3. Maar na 2 dagen bikkelen en hier doorheen gekomen te zijn ben ik oke. Geen bijwerkingen meer. Beter ontwenningsverschijnselen te noemen.

Wel ben ik 30kg aangekomen in mijn jaren sukkelen met verschillende antidepressiva en zit ik nu iedere dag op de wc met buikpijn.

Ik hoop stiekem ook weer af te vallen maar we gaan het zien.

Mijn advies is wel, en ik ben geen arts maar heb je geen goed netwerk stop niet alleen en zonder hulp!

Reageren
    Gewoon iemand

Was hierop gekomen omdat ik nieuwschierig was over het stoppen en wat er gebeurd met je gewicht. Ik ben zelf echt enorm aangekomen door die shit, probeer sinds aantal maanden af te vallen; gaat met vallen en opstaan… ben al eerder gestopt met venlafaxine en ging ik inderdaad bolletjes tellen omdat het anders gewoon niet haalbaar was. Uiteindelijk ging het zonder niet goed dus was weer begonnen, alleen omdat ik nu toch volledig thuis zit en geen verplichtingen heb ben ik weer bezig met afbouwen. 3 weken geleden van 150 gehalveerd, ging opzich goed en nu slik ik sinds 3 dagen nog maar 37. Eerlijk gezegd hou ik me met de afkickverschijnsele niet echt bezig, ik heb ze zeker wel maar ik wil gewoon me eigen gewicht weer terug en dat gaat denk ik niet met al die zooi nog steeds in t lichaam. Iemand hier toevallig die ook erg is aangekomen en nu gestopt is? Val je af? Gaat t makkelijker? Of maakt t gewoon niks uit? Ik ben zeker 20kg aagekomen als t niet meer is..

Reageren
Reageer op: Stoppen met venlafaxine(efexor), gewichts verlies of toename?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.