Zoeken Vraag het forum

internetbehandeling benzodiazepines

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • student89

Hallo allemaal,

ik ben een studente aan de Universiteit van Antwerpen en zit in mijn laatste jaar farmacie. Mijn eindwerk gaat over de afbouw van geneesmiddelengebruik, waarin ik mij verdiep in de afbouw van benzodiazepines.
    Ik ben op zoek naar personen die beroep gedaan hebben op een internetbehandeling om hun gebruik van benzodiazepines te stoppen of te verminderen. Enkele voorbeelden zijn benzodebaas.nl en Novadic-Kentron, maar het mogen ook andere zijn.
    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Bedankt voor de moeite!

Groetjes

13 reacties
    Reageren
    student89

Omdat ik nogal weinig respons krijg op mijn vraag, zal ik deze wat uitbreiden. Ik ben benieuwd naar de ervaring met het afbouwen van benzo’s. Alle ervaringen zijn welkom, maakt niet uit wat de gevolgde methode is en of het gelukt is of niet. Graag zou ik wel willen weten hoe je het dan aangepakt hebt en of je hulp van iemand gekregen hebt.
    Is er misschien iemand die een stoppoging ondernomen heeft in samenspraak met arts en apotheker? Dus bv waarbij de apotheker zelf pilletjes klaar maakte en de dosis geleidelijk aan verminderde.

Ik hoop dat ik hiermee toch een breder publiek aanspreek en zo wat meer reacties zal krijgen.

Groetjes

Reageren
    Klaas

Beste student, ik heb geen ervaring met benzodiazepines en het afbouwen ervan, behalve dat ze bij mij niet werkzaam zijn.
    Maar des te meer kennis en ervaring heb ik van het afbouwen/stoppen van SSRI’s en paroxetine in het bijzonder. Kennis die voor mij helaas te laat is gekomen en ik ben nu nog steeds herstellende van een levensgevaarlijke cold-turkey van een “lage” dosis van 10 mg seroxat/paroxetine. Ik ben erachter gekomen dat de bestaande richtlijnen helaas geen hulp hierbij bieden en ook de psychiatrie meestal geen antwoorden heeft.
    Hoewel de benzo’s niet hetzelfde werken lijken de afkickervaringen toch wel overeen te komen. Mocht je toch interesse hebben kun je contact opnemen, email adressen plaatsen mag hier niet maar ik kijk wel af en toe terug naar deze thread.

Reageren
    dirk

met veel belangstelling wil ik meewerken aan uw onderwerp.Veel ervaring door langdurig gebruik van Lexotan,wil contact houden, is een groot maatschappelijk probleem die men niet onder ogen ziet grtjes-

Reageren
    student89

Beste Klaas,

dankjewel voor je reactie, maar ik denk dat dit een beetje te ver afwijkt van mijn thesisonderwerp. Het is natuurlijk ook een interessante problematiek, maar we hebben maar een beperkt aantal pagina’s die we mogen benutten, dus kan ik niet verder uitwijden.
    Je vertelt dat benzo’s bij jou niet werkten. Waarvoor heb je ze geprobeerd? Zijn de antidepressiva dan ter vervanging ingezet?

groetjes
    Student89

Reageren
    student89

Beste Dirk,

Alvast bedankt voor je reactie. Ik heb je een mailtje met verdere vragen gestuurd naar het vermelde adres bovenaan. Ik veronderstel dat dit een correct adres is? Dit praat misschien makkelijker dan via het forum.

Groetjes en hopelijk tot snel
    Student89

Reageren
    Klaas

Beste Student, inderdaad heb ik benzodiazepines enkele malen geprobeerd tegen angst. Depressie was niet echt mijn klacht maar uiteindelijk werd paroxetine voorgeschreven omdat de benzo’s niet werkten. Ik heb VAlium, Oxazepam en Zanax geprobeerd in diverse doseringen maar deze hadden geen van allen enig merkbaar effect.
    Seroxat remde mijn angstgevoelgens wel af maar bleek dusdanig verslavend, ondanks de harde ontkenningen van fabrikant GlaxoSmithKline- dat stoppen vrijwel onmogelijk was en ik nu ruim 4 jaar na stoppen (na 5 jaar gebruik) nog steeds ziek ben van de persisterende onttrekkingsverschijsnelen.

Reageren
    student89

Beste Klaas,

Als eerste zouden niet medicamenteuze maatregelen overwogen moeten worden vooraleer medicatie in te zetten bij angst. Spijtig genoeg worden deze vaak over het hoofd gezien. Indien medicatie toch nodig is, gaat de voorkeur tegenwoordig uit naar antidepressiva. Het effect laat even op zich wachten, maar daarna zijn ze wel doeltreffend. Ze geven meestal ook meer nevenwerkingen dan benzodiazepines, maar dit is afhankelijk van het product en van de persoon zelf. Ik denk wel dat ze ook een vorm van afhankelijkheid kunnen veroorzaken die uiteindelijk kan resulteren in een verslaving. Daarom is het belangrijk om de dosis langzaam af te bouwen. Iets wat ze je blijkbaar niet verteld hadden. Ik denk wel dat antidepressiva een betere medicamenteuze therapie zijn dan benzodiazepines.

Groetjes
    Student89

Reageren
    Klaas

Beste Student, ik ben met je eens dat altijd gekeken moet worden naar alternatieve behandelingen. Niet alleen praten, maar ook lichaamswerk, massagetherapie en natuurlijk onderzoeken of er een trauma zit (bij mij was dat ook het geval) en dan. b.v. EMDR inzetten.
    Ik weet dat de benzo’s ook verslavend kunnen zijn, met name Xanax staat hierom bekend, ook moete bij de benzo’s de dosis vaak verhoogd worden wat bij de SSRI antidepressiva veel minder het geval is. Ik heb 5 jaa rop de laagste dosis van 10 mg gezeten maar zelfs daar van waren de onttrekkingsverschijnselen de hel op aarde!
    Inderdaad moet gewezen worden op zeer geleidelijk afbouwen, en omdat SSRI’s, in tegenstelling tot de benzo’s nooit om en om of met alternerende dosis geslikt mogen worden kan alleen met op maat gemaakte pillen of een suspensie afgebouwd worden. En ook dit was mij niet verteld… mij geval zal welliucht niet gemiddeld zijn maar staat ook zeker niet op zichzelf, met name paroxetine is zeer berucht hierom!
    Succes verder met je promitie onderzoek 🙂

Reageren
    Jos

Dag,

Ik heb vorig jaar geprobeerd om flurazepam(dalmadorm) 15mg af te bouwen.
    Ik ruilde het in voor 5 mg diazepam en om de 2 weken ging er 1 mg af.
    Na jarenlang gebruik van flurazepam, bleek dit afbouwschema veel te snelte gaan voor mij.
    Ik kwam suïcidaal op een crisisopvang terecht.
    Omdat ik heel heftig reageerde, ben ik eerst maar weer de flurazepam op gaan bouwen.Daarnaast slikte ik 50mg seroquel XR(met verlengde afgifte), omdat ik inmiddels depressief was geworden.
    In januari heb ik een nieuwe poging ondernomen.
    Ik heb de apotheek gevraagd of ze maandelijks een mg uit de capsule wilden halen. In het begin 2 en halve mg. Toen ik op 7 en halve zat, begon het lastig te worden. Nu zit ik nog op 4 mg. Toen ik begon met afbouwen heb ik de seroquel 50mg XR ingeruild voor seroquel 25mg, om te slapen.
    Het lukt nu wel, ook al ervaar ik het als een zware periode. Volgens mij sleept de seroquel 25mg er mij er door. Ik slikte al lang 10mg prozac, dat is opgehoogd tot 20mg per dag.

Groet,
    Jos

Reageren
    Gus

Dag allemaal,
    Van mijn psychiater heb ik zo’n 15 jaar geleden eerst SULPIRIDE gekregen om de werking van de SSRI’s een beetje “voor” te zijn, totdat de ssri ging werken.
    Het verschil met een SSRI en Sulpiride (Dogmatil) is dat de laatste inwerkt op de Dopamine huishouding en niet de serotonine beinvloed. Plus het feit dat sulpiride geen bijverschijnselen heeft: het werkt binnen 6uur, blijft 24uur en daarna niet meer!
    Ik begrijp doctoren niet die benzo’s voorschrijven; benzo’s verlammen je geest met alle aansluitende bijwerkingen.
    Sulpiride in een lage dosering (100-200mg) is een veel beter medicijn.
    Groetjes, Gus

Reageren
    Anoniem

is dat zo van sulpiride ??

Reageren
    elf

sulpiride geen bijwerking ?????

Reageren
Reageer op: internetbehandeling benzodiazepines
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.