- Jonathan24 februari 2025 om 23:17
1,5 week terug naar de huisarts geweest. Bloed prikken, Urine ingeleverd en bloeddruk gemeten. Nieren, lever, Schildklier, Suikers waren helemaal in orde. Bloeddruk te hoog, waarschijnlijk door mij overgewicht en vele stress. Nu heb ik Amlodipine gekregen 1,5 week terug en heb alleen maar meer klachten. Begon met stekende steken in mijn hoofd en een zere huid op het hoofd en warme armen men veel kippenvel. Kammen of een pet op deed gewoon pijn. Nu heb ik sinds een paar dagen ook super veel last van vocht in mijn enkels en onderbenen. Het is erg vervelend, want heb een staand beroep en mij benen gaan dan pijn doen en jeuken ook en ze branden heel erg en zijn ook erg warm.
Hebben meer mensen veel last van bijwerkingen van dit medicijn? Vandaag de huisarts gebeld en we gaan wat anders proberen.
9 reactiesReagerenJonathan27 februari 2025 om 01:16Hallo,
Ik ben met Amlodipine nu 3 dagen gestopt, omdat ik erg gezwollen onderbenen en enkels kreeg. Hield veel vocht vast, huid op de onderbenen waren gloeiend en jeukte/Brandde ook erg. Huid op mijn armen ook erg gevoelig, als het langs iets heen schuurt (Bijvoorbeeld kleding) doet het al pijn. Bij de Onderbenen ook. Ook de hoofdhuid bij mij hoofdhaar veel last gehad en heel veel kippenvel/ Koude rillingen.
Nu heb ik als vervanger Hydrochloorthiazide gekregen, maar alle bovenstaande klachten zijn nog niet verdwenen. Nog steeds vocht in mijn onderbenen/ Enkels (Wel iets minder), Nog steeds gevoelige huid onderbenen/ onderarmen, want schuren tegen mijn kleding is al erg gevoelig, nog steeds veel kippenvel en nog steeds af een toe warmte op mijn huid van armen/ Onderbenen.
Ik slik ook nog PROPRANOLOL erbij.
Ik slik deze medicijnen voor mijn bloeddruk en Propranolol ook voor een stukje rust, maar kunnen al deze klachten komen door deze medicatie? Kan weer de huisarts bellen, maar die zien me al aankomen alweer.
De klachten zijn begonnen met de medicatie en nemen nog niet af na het wegnemen van Amlodipine waardoor de vocht ophoping ontstaan is.
(lever, Nieren, Alvleesklier, Schildklier, Suikers zijn in orde dus daar ligt het niet aan, want zijn een week geleden nog gecontroleerd.
ReagerenSuus27 februari 2025 om 09:22Ik zou zeker wel weer de huisarts bellen, omdat klachten veroorzaakt door medicatie toch iets zijn om met de huisarts te bespreken.
Reageren
En zeker de klachten die jij beschrijft.Joke van den Hengel2 februari 2026 om 15:25Ook ik gebruik amlodipine, eerst 5 mg, nu 10 mg. Bloeddruk was toen weer te laag.
Reageren
Nu 7,5 mg.
Klachten…… vreselijke spierpijn, krampen dikke enkels. Kan af en toe geeneens lopen.
Veel pijn in de benen. Hoop dat het slijt.
Ik had 5 mg. Was te weinig , toen 10mg. Was weer te veel
Dus nu 5 mg en een halve 5 mg. Dus 7,5mg.
Hoop dat de klachten afnemen.
Als iemand mijn wil schrijven, mag dat.Patty12 februari 2026 om 14:47Ivm met een veel te hoge bloeddruk gebruik ik nu 5 weken Amlopedine a 10 mg.
Reageren
Sinds 2 weken heb ik oedeem in enkels en voeten,
in de bijsluiter staat dat dit na een paar weken overgaat.
Is dit zo, of moet ik eerder overleggen met mijn huisarts?
Er zijn nl ook alternatieven voor dit geneesmiddel.Joke12 februari 2026 om 15:15Jonathan. Ja, het is moeilijk om het goede medicijn te vinden.
Reageren
Ik heb nu 7 1/2 mg. Per dag,
De spierpijn wordt iets minder,
Ik heb een hond, dus loop 3 x daags 1/2 uur.
Maar in de avond kan ik bijna niet lopen.
Maarrrrrr, het wordt nu minder.
Met 5 mg p.d. had ik geen last, maar nu het verhoogd is. Waardeloos
Heb ENALAPRIL geprobeerd. Maar dan hoest je je longen uit je lijf.
Heel veel sterkte.Joke12 februari 2026 om 15:18Jonathan
Reageren
Hydro…… is ook vreselijk.
Krijg je beenkrampen van en halen het kalium uit je lichaam..
TroepJoke12 februari 2026 om 15:20Ja ENALAPRIL. Maar dan hoest je de longen uit je lijf, dag en nacht.
Reagerenij5 maart 2026 om 14:20Heb drie maanden verplicht amlodipine gebruikt waardoor mijn voeten zo opzetten dat ik niet meer kon lopen en bovendien veel pijn had. Tussentijds geswitcht naar Barnidipine maar ook dat maakte niets uit. Heel vervelend.
ReagerenAnneke17 juni 2026 om 19:39Ruim 3 weken geleden gestopt met amlodipine in overleg met huisarts. Erge oedeem in enkels en benen. Half jaar geslikt en de oedeem werd steeds erger. 2 kledingmaten voor pantalon groter. Vocht nu minder maar nog niet weg. Verder oprispingen en een ontregelde ontlasting. Op momenten dat het niet uitkomt en zonder waarschuwing wel 4 keer per dag. in de nacht 4 tot 6 keer opstaan om naar het toilet te gaan en te plassen.
Reageren
Kortom ik wil dit absoluut niet meer!
Bloeddruk is nog niet significant verhoogd op dit moment. Iedere week zelf meten en bij verhoging weer terug naar huisarts.