Ik zit met het volgende... ik slik al ruim 15 jaar Efexor XR75mg. Nu heb ik ongeveer 2 jaar een goedkopere vervanger. De venlafaxine aurobindo 75mg. So far so good. Maar nu ongeveer een jaar krijg ik steeds meer last. Ben nu op het punt dat ik niet meer kan werken en bijna het huis niet meer uit kom. Regelmatig aanvallen en doodsbang voor ja uh alles eigenlijk!
Mijn vader slikte hetzelfde al wel 20 jaar. Ook hij kreeg 2 jaar terug een goedkopere. De venlafaxine retard 75mg. Het ging al gauw bergafwaarts! Tot aan suïcidaal aan toe!!! Op advies van de psychiater terug naar de originele Efexor en hij knapte weer op. Slikt deze nu weer en gaat weer goed met hem.
Ik heb nu gister kunnen regelen dat ook ik weer de originele Efexor krijg. Want blijkbaar is dit toch echt niet precies hetzelfde als de goedkopere variant!
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Die dit ook heeft meegemaakt. Tuurlijk ik heb nu pas 1 pil origineel ingenomen dus ik kan er nog niks over zeggen maar ik hoop zoooo erg dat dit de reden is dat ik langzaam weer afgegleden ben!
Ik hoor het graag...
Liefs
Hoi,
Mijn behandelaar zei destijds dat Efexor en Venlafaxine hetzelfde middel zijn met dezelfde werking.
Kan je psychiater niet uitleggen wat het verschil is?
De werkzame bestanddelen van de medicijnen zijn hetzelfde. Maar de hulpstoffen en de vulmiddelen kunnen anders zijn. En bij sommige mensen kan dat ook invloed op de werking hebben
Ja ok maar zo'n groot verschil? Ik lees er meer over.... dat is dan toch bizar en dat mag toch ook niet gebeuren alleen omdat het allemaal goedkoper moet? Dan zullen er toch meer mensen zijn die tegen dit probleem aan lopen?
Ik herken je verhaal zit nu ook op de venlafaxine ensindsdien voel ik me minder vitaal. Onverklaarbaar voel me vlak en heb nergens zin n . Moet mezelf pushen om de dingen te doen waar ik anders blij van werd huil snel en voel me snel overmand. Snap er ook niets van, slik deze nu 3 maanden na langdurig 75 mg efexor waar ik heel stabiel bij was. Ook ik ga de huisarts weer bellen en aangeven dat ik terug wil naar efexor. De apotheek was elke keer aanzet pushen dat ik venlafaxine moest gaan gebruiken ivm de ziekte kosten verzekering. Ik kreeg het uiteindelijk gewoon opgelegd door de apotheek
Toen er patent op zat en dus efexor kreeg in 2006 merkte ik na 2 weken al positief resultaat na jaar gestopt
Na paar jaar weer begonnen weer positief
Weer afgebouwd
Daarna toen ik weer nodig had kreeg ik venlafaxine ,
Nooit grvonden dst het me echt hielp ook weer gestopt
En later weer begonnen ook niet het idee dat het hielp
In dec werd het weer geadviseerd ik wilde alleen efexor nemen , arts vermeld medisch noodzakelijk en zei dan moeten ze het geven,
Maar werd toch niet vergoed ,betaal het nu zelf 18 € zoveel per maand 37.5 mg ben heel erg opgeknapt
Van over leven ,leef ik weer met plezier op mn 77 ste
Heel herkenbaar het verhaal over overgaan van efexor xr retard naar venlafaxine merkloos.
Bij mij is het zelfs aangetoond in mijn bloed. Ik gebruik al 20 jaar een vrij hoge dosering efexor en had vlak voor overstappen naar merkloze venlaxine toevallig de waardes in m’n bloed laten controleren. Kort daarna van efexor overgestapt naar venlafaxine (zou helemaal hetzelfde zijn).
Een half jaar later ging het niet meer zo goed met me en ik besloot om wederom de waardes van venlafaxine in bloed te laten controleren.
Wat bleek: de waardes van venlafaxine in mijn bloed waren 30% (!!!) lager dan voorheen met efexor xr retard.
Nu met efexor xr retard gaat het weer goed met me.
Het is dus echt zo dat merkloze venlafaxine minder goed werkt dan efexor xr retard.
Heel herkenbaar ik gebruik al jaren Efexor 75xr en ik doe het goed er op, ik heb 10 jaar geleden al een keer een ander merk gekregen en dat werkte echt niet goed.
Nu word de efexor niet meer vergoed en ik betaal het nu zelf het is best prijzig.
Nu word ook mijn puffer niet meer vergoed van een bepaald merk en ik zit er aan te denken om dan maar weer venflaxine te gaan proberen want ik kan het niet meer betalen.
Betaal bij dsw de hoofdprijs maandelijks en dan nog zoveel bijbetalen!!!