- Anoniem22 augustus 2022 om 17:46
Goedendag, huisarts wilt dat ik vitamine b12 bloedtest ga doen, alleen heb ik vorige week 2 dagen lang 2x een zuigtablet van 1000 mcg genomen op eigen initatief (dus eigenlijk zomaar omdat ik sport)
Hoelang moet ik niet innemen zodat ik geen valse uitslag van de bloedonderzoek krijg? Ik neem het nu bijna een week niet.
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
22 augustus 2022 om 17:502 weken
Reageren
Dat was overigens veel te veel om zomaar in te nemen.Anoniem22 augustus 2022 om 17:54Ja klopt maar ik las dat je geen overschot aN b12 kan krijgen omdat je het weer uitplast, maar dus in totaal na 2 weken bloedonderzoek zodat er normale reele waarde uitkomt?
ReagerenCatootje22 augustus 2022 om 17:58Valt wel mee met die hoeveelheid. Probleem met zuigtabletten zijn de kunstmatige zoetstoffen. Ook belangrijk dat je de juiste vorm hebt. Gebruik zelf druppels. Maar soms kan je niet zonder injecties.
ReagerenAnoniem22 augustus 2022 om 18:18Precies dat is niet te veel, als je injecties krijgt is je waarde ook torenhoog terwijl je nog meer spuiten krijgt. een teveel plas je uit.
ReagerenJohn (moderator)
22 augustus 2022 om 18:44klopt
ReagerenJohn (moderator)
22 augustus 2022 om 18:59Onderzoekers van het UMCG waarschuwen voor de gezondheidsrisico’s van een te hoge vitamine B12-waarde in het bloed. Tot op heden werd aangenomen dat een hoge dosis vitamine B12 geen nadelige effecten heeft. Niet alles wat je te veel inneemt plas je weer uit. Als je injecties krijgt is dat een klinische toepassing waaraan onderzoek is voorafgegaan.
Reageren
Op eigen houtje zonder enig onderzoek dit soort doseringen te nemen is niet goed