stoppen met paroxetine, bijverschijnselen

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
KG
  • #2764

    Voor de spanningen gebruik ik Bach Rescue spray. Werkt bij mij nog beter dan enig pammetje.

    ps. ik gebruikte de variant Efexor. Maar volgens verhalen hier en elders, is dit nog een grotere ellende qua afbouw dan Paroxetine.

    Reactie
    #2765

    stoppen in 1x mag nooit moet het altijd adbouwen dat moet jou huisarts toch weten

    ben ook ooit eens in 1keer gestopt nou werd duizelig zag allemaal sterretjes

    Reactie
    #2766

    Sorry hoor.... maar ik k0n deze medicijnen gewoon door blijven slikken tijdens mijn zwangerschap!!

    Ik denk dat ze banger waren wat er zou gebeuren als ik het niet deed. Ik had net 1 jaar daarvoor mijn zoon van 10 maanden oud zien sterven.

    Dus je kunt gewoon doorgaan met die medicijnen als het echt belangrijk is.

    Reactie
    #2767

    Hallo allemaal,

    Ik ben in januari Paroxetine 10 mg gaan slikken en vanaf begin mei tot half juli heb ik dit terug gebracht tot 5 mg. (Dit op eigen houtje ik was meteen al tegen maar heb me laten overhalen) Half augustus kreeg ik van de arts het advies om helemaal te gaan afbouwen. Mijn vraag is: kan ik veel last krijgen van ontwenning verschijnselen omdat ik maar een korte periode en een lage dosering geslikt hebt?

    Bedankt alvast voor een reactie

    Reactie
    #2768

    Dat is op voorhand helaas niet te zeggen. Ik denk dat het zal meevallen als je maar niet te snel afbouwt.

    Reactie
    #2769

    Ik neem nu ongeveer 1,5 jaar lang Paroxetine. 20mg per dag. Voor de behandeling van OCS. Aangezien ik nu geruime tijd stabiel ben mag ik afbouwen van de psychiater. Die zei mij om 2 weken lang 10mg te nemen en dan te stoppen. In hoop dat dat goed komt.

    Mentaal voel ik me heel goed. Lichamelijk is mij ook wel de gewichtstoename opgevallen 9 kg) maar ik linkte die in eerste instantie niet aan de Paroxetine. Al leek het mij sterk dat ik zo zou aangekomen zijn terwijl mijn eenpatroon amper gewijzigd is... Ook heb ik wel last van rugpijn en gewrichtspijn die blijft aanhouden. Dat is ook iets dat ik hier en daar lees als bijwerking.

    Ik hoop dus dat ik zonder kleerscheuren kan stoppen en ook weer de extra kilo's kan afschudden.

    groetjes

    Lisa

    Reactie
    #2770

    Beste lotgenoten,

    In 2008 na een doodgeboorte halverwege zwangerschap en daaropvolgende post natale depressie aan paroxetine begonnen op aanraden huisarts. Heeft me destijds geholpen, maar had veel eerder moeten afbouwen toen klachten wegwaren.  Begin dit jaar begonnen met afbouwen (zat dus 9 jaar op 20 mg per dag) van paroxetine. Zelf afgebouwd van 20-15-10mg in vier maanden tijd. Ik had nog nooit van taperingstrips gehoord, dus vandaar deze manier. Had ontrekkingsverschijnselen die lastig waren, maar kon er redelijk mee omgaan. 'Brain zaps', spierpijnen, zwaar vermoeid, verminderde concentratie etc.

    Toen ik eenmaal bij de 10 mg was werd het moeilijker en ben ik me gaan verdiepen en vond ik de info over taperingstrips. Via mijn huisarts terecht gekomen bij Regenboogapotheek en begonnen met taperingstrips waarmee ik 2 mg per 28 dgn zou gaan afbouwen (dus 10-8-6-4-2-0). Het werd steeds zwaarder; veel afkickverschijnselen. Toch doorgaan, doorbijten....was immers nu al zover gekomen.

    Afgelopen augustus zat ik dan eindelijk op 2 mg, maar eigenlijk voelde ik me al weken slecht (diarree, raar slapen, pijn in lijf, totaal gebrek aan concentratie, wisselende stemmingen etc.). Op een gegeven moment was het zo erg dat ik strak stond van de angst en zelfs rare gedachten kreeg ("nee, ik wil niet van het balkon springen bijv."). In paniek huisarts gebeld die concludeerde dat ik in een zware rebound zat en  voorstelde dat ik stabiliseerde op 2 mg....weeeeer doorbijten...al zover gekomen immers.

    Ik heb me in die weken daarna af en aan heel slecht gevoeld, soms weer wat beter. Echter ging vorige week weer "het licht uit"....complete spanning, angst om alles te verliezen, gek te worden....de maat was vol....ik trok het niet meer. Via de huisartsenpost (het was een zondag) wat oxazepams gekregen. Volgende dag naar huisarts die voorstelde om weer terug te gaan naar 4 mg (zo nodig 6 mg), daar op te stabiliseren, dan over te gaan naar de vloeibare paroxetine, daar aan wennen (toch net iets andere samenstelling, kan weer effect op hebben) en dan nog langzamer per druppeltje gaan afbouwen. Heb me diezelfde dag op mijn werk ziek gemeld, wat niet echt makkelijk was omdat ik alleenstaande moeder ben met zzp-baan...dus niet werken is ook geen geld (heb helaas geen spaarpotje)....maar goed, ben iig blij dat er nu een plan is. Afgelopen dagen dus weer teruggegaan naar 4 mg en oxazepam om de dag door te komen, kan bijna nix, boodschappen doen en korte wandeling bos is het hoogst haalbare. Nog steeds angsten....heb het gevoel (wishfull thinking??) dat nu naar 4/5 dagen de opgehoogde parox weer begint aan te slaan doordat ik me af en toe weer een kwartiertje normaal voel. Die angstgevoelens zijn echt verschrikkelijk...al 3 kilo afgevallen in 4 dagen.

    Wie heeft dit ook meegemaakt? (dus vlak voor de "finish"crashen en weer omhoog moeten). Ik snak naar bemoedigende woorden en hoop zo dat ik op de goede weg ben.

    @Klaas: heb jij als ervaringsdeskundige hier een mening over. Dank overigens voor je betrokkenheid; je bent een engel en helpt mensen meer dan je ooit zult beseffen.

    Ik wens iedereen alle kracht toe om ad-vrij te worden!

    vr gr

    Iris

    Reactie
    #2771

    Ik ben blij dat deze site er is wist ik dit maar eerder.ik ben nu 10mnd cold turky( helaas) gestopt na 9 jaar gebruik van parox de laatste maanden had ik het echt onweis moeilijk ik ben terug naar ggz gegaan die me met belovende praatjes toch aan de ad hebben gekregen  ik heb 2 weken citolapram gekregen en voelde me weer afglijden naar een depressief omhulsel ik weer terug zeggen ze neem er maar 10 mg bij ik dacht nee voelde me moed in me schoenen zakken na 10min zij de psych laten we toch maar overstappen naar 75mg clomipramine ik braaf me pilletjes weer ingenomen na 3 dagen alleen maar geslapen te hebbe en nergenms zin in te hebbe besloten om te stoppen . Ik ga door met afkikken ik heb nu 2 weken 10mg citalopram gehad en drie dagen 75mg chlomipramine kan iemand me helpen  Klaas? [email protected]

    Reactie
    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #2772

    Sorry voor mijn egoisme ik wens iedereen de kracht en liefde deze hell te overwinnen !zonder strijd geen overwinning ik ben trots op jullie alle verhalen die ik heb gelezen tranen in me ogen en daar ben ik blij om kheb jaren niet kunnen huilen

    Reactie
    #2773

    Heb hier al redelijk wat gelezen, ook veel herkenbare zaken.

    Wil hier zeker NIEMAND beledigen, maar heb bij vele verhalen het idee dat het basisprobleem (zijnde "de geest") niet verholpen is!

    Heb 8 jaar paroxetine genomen, 1e poging afbouw ging niet goed, maar de reden was (achteraf) gezien dat mijn probleem niet verholpen was waardoor ik sws terug in het negatieve ging terecht komen.

    Alleen pillen nemen helpt niet, psychische hulp is onontbeerlijk (en dan niet zo iemand die alleen maar "ja" zegt en verder niks) en je leven zelf terug in handen nemen en regisseren.

    Ben nu sinds 2 maanden terug aan het stoppen en deze keer heb ik echt niks last... van 140 per week naar 110 per week, nu van 110 naar 50 per week, telkens een maand tussen. Goed besproken met huisarts en apotheker (deze mensen weten het beste hoe medicijnen werken in de praktijk!). En elke week 3 x sporten, veel positieve energie en letterlijk de vervuiling eruit zweten.

    "het lot is niet wat je krijgt, het is wat je neemt"

    Veel succes voor iedereen.

    Reactie
    #2774

    Wat waren de problemen als ik vragen mag. Hoe ben je 8 jaar geleden gaan 'afbouwen'.

    Ik heb zelf ook afgebouwd, op eigen initiatief, niet meteen wijs misschien, maar wat ik heb geleerd is om problemen die je hebt, gewoon te accepteren. Iedere situatie die je in je leven tegenkomt zal je anders doen laten omgaan met de problemen.

    Reactie
    #2775

    @ Erik

    Ik hoop voor je dat het zo blijft doorgaan.  Maar bij paroxetine zit het venijn in de regel in de staart...

    Reactie
    #2776
    • Erik ik hoop dat je het gaat redden man! Sporten help mij ook heel veel ookal moet ik mezelf ernaartoe schoppen en geen last van bijwerkingen hebben ... het gaat u goed !
    Reactie
    #2777

    Goed nieuws! Het lijkt inene stukken beter te gaan me paniekaanvallen zijn vermindert en heb weer 2 nachten kunnen slapen ik ben nu ook gelijk wat gemindert met de oxazepam nog maar 1x 5mg voor nachtrust ik denk dit een Windows is ben blij heb veel gesport laatste tijd begonnen hardlopen krachtsport deed ik al regelmatig ik zorg iedere dag wat te doen met sport liep gister door de regen en vond het heerlijk ik ben blij !!! Eindelijk yeahhh zal miss voor korte duur zijn maar als het af en toe zo zal gaan denk ik dat ik na 10 maanden door het zwaarste stuk ben ... Ik hoop het iedereen veel sterkte hou vol geef niet op je kan het als mij het lukt kunnen jullie het ook het slechte gevoel gaat weg !!!! Yessss

    Reactie
    #2778

    Helaas van korte duur ... wat een hell niet normaal er is gewoon niemand die dit ondersteund dokter, ggz,ziekenhuis.. kankerzooi !! Alemaal sterkte geeft nooit op

    Reactie
Reageer op: stoppen met paroxetine, bijverschijnselen
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief