Zoeken Vraag het forum

Overstappen diazepam/oxazepam

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Peter

Fabrikant verschil zal je niet veel van merken.

Illegaal is ook veel in omloop,altijd opletten

Anneke

Ik kom dit oude topic nu tegen en zou graag met een paar punten willen reageren, aangezien mensen dit toch terug kunnen lezen.

1) van een langwerkende naar een kortwerkende benzo is niet aan te raden. De spiegeldaling van de langwerkende benzo gaat erg traag omlaag. Langstwerkende metaboliet is in onderzoek zelfs tot 2-3 maanden na laatste dosis nog aantoonbaar. Tegelijkertijd bouw je met kortwerkende benzo al snel een spiegel op. Die combi maakt dat je dus korte tijd omhoog gaat in dosis. En vervolgens dus mogelijk afbouwverschijnselen krijgt door de langzaam dalende spiegel. Van langwerkend naar kortwerkend kun je gedurende het overstapproces gƩƩn goede equivalentie berekenen.

2) Andersom – van kort- naar langwerkend – moet heel langzaam gebeuren. Want de spiegel van de kortwerkende benzo valt weg, voordat de spiegel van de langwerkende benzo een stabiel level heeft bereikt. Dat kan echt weken duren. Dus switch in 1 dag of week is vragen om problemen.

3) Als je al zo lange tijd op een dergelijk hoge dosis van een benzo zit, moet je bedacht zijn op tolerantie. Het middel doet uiteindelijk niet meer wat het moet doen. Schakelen naar een andere benzo die op hetzelfde systeem werkt is niet altijd zinvol. Je kan niet eeuwig blijven ophogen. De enige manier is om dat voorzichtig hyperbool(!!) af te bouwen onder begeleiding van iemand die hier echt kennis van heeft. Dit zijn nameloos geen normale dagelijkse doseringen.

4) Bij dergelijke hoeveelheden altijd een psychiater in consult vragen voor advies en de apotheker laten meedenken. Zeker bij diazepam is het wenselijk om het weten hoe enzym CYP2C19 werkt.

Reageren
    Anneke

Plus: bij wisselingen in totale doseringen gaat het er niet over hoe snel iets uit je lichaam (lees: bloed) is verdwenen, maar hoe snel de GABA-receptoren zich kunnen aanpassen/herstellen. Zeker bij langdurig gebruik en tolerantie duurt dat vele malen langer dan dat het niet meer in je bloed aanwezig is.
    Wetenschappelijk goed onderbouwd.
    Zie oa Maudsley Deprescribing Guidelines van Horowitz (2024) en de ASAM Joint clinical practice guidelines on tapering Benzodiazepines (2025).

Reageren
    Lydia

Hallko,ik kreeg 3 weken terug n herseninfarct,daarvoor kreeg ik om te slapen quepatine wat ik na 4 mnd halveerde naar 12 en half,arts van zh deed n verslag dat acuut moest gestopt met quepatine,nu slik.ik 17 dagen temazepam 10 mg momenteel ervaar ik enorme angsten mijn huisarts weigert mij diazepam 2 mg te gevrn voor zonodig waar ik met n stukje al genoeg aan heb ik ben ten einde raad ,kan het zijn dat de angst mede komt dat nog wat quepatine in mn systeem zit?ik voel mij niet gehoord door mijn arts zelfd na uitroepen dat ik de angst niet volhou ,nu lag er nog n stukje oxacepam van tijd tetug deze nam.ik in kunt u mij advies geven ook ivm mn huisarts ik voel mij zo alleen in dit vgt lydia versnel

Reageren
Reageer op: Overstappen diazepam/oxazepam
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.