- Rutger198720 augustus 2008 om 16:51
Ik heb Paroxetine Sandoz 20mg gekregen van de huis arts, tegen mijn angst stoornissen en hypcondrie. nou is mijn vraag: heeft iemand ervaring met dit medicijn, is het wel verstandig om dit te nemen?
ben namelijk bang dat ik erge bijwerkingen ga krijgen of dat het gevaarlijk word
iemand advies?
14 reactiesReagerenMarc20 augustus 2008 om 20:39Ik vind het niet goed dat je deze vragen hier moet stellen. Dit had je huisarts moeten vertellen, hij had de tijd moeten nemen het je allemaal uit te leggen en gerust te stellen.
Als je meer wilt weten, lees dan de bijsluiter en houd je aan de afspraak met de huisarts.
ReagerenRutger198723 augustus 2008 om 08:48wat ik me ook wel afvraag is of tijdens het gebruik van dit medicijn bepaalde dingen niet meer mag doen.. zoals bijvoorbeeld in achtbanen gaan. of heeft dat er helemaal geen invloed op?
ReagerenBetty28 augustus 2013 om 20:31Ik heb dit medicijn gekregen ..voor mijn overgand en zware opviegers …nog meer dames met deze klachten ??? en dit medicijn gebruik …
ReagerenAnoniem28 augustus 2013 om 20:49Heel goed dit forum doorlezen. Zeker een dag of drie voor uittrekken en zeker de berichten van Klaas goed tot je door laten dringen:
Forum Discussie: stoppen met paroxetine, bijverschijnselen
Reageren
http://www.dokter.nl/forum/Medicijnen/195632-stoppen-met-paroxetine-bijverschijnselen.htmlAnoniem28 augustus 2013 om 20:52Ook héél goed lezen!
ANTIDEPRESSIVA EN HOE ERMEE TE STOPPEN
Reageren
http://antidepressantwithdrawal.info/nl/home.phpKim28 augustus 2013 om 20:54Huisartsen weten nog veel te weinig van dit medicijn! Lees alsjeblieft de geplaatste links!
ReagerenJohan29 augustus 2013 om 10:31Jeetje mina, Paroxetine voor de overgang en opvliegers. Paroxetine is een anti depressiva, niet het minste medicijn dus en mijns inziens niet bedoeld voor ditjes en datjes. Ik snap dat de overgang en opvliegers niet leuk zijn maar ik kan je op een briefje geven dat paroxetine daar geen verandering in brengt. Het is geen wondermiddel en ook geen geneesmiddel maar een ondersteuning bij depressies en angst en paniekstoornissen. Op dat gebied wordt het allemaal net even wat minder zwaar maar het gaat er zeker niet van over. Mijn bijwerkingen gedurende het gebruik van het middel waren ont-zet-tend zweten, zelfs al van even een trap lopen gutste het zweet me van het hoofd. Kun je nagaan als je je echt inspant: tot de kleren drijfnat aan toe. Ik liep in de winter met vrieskou zelfs met korte mouwen. Mijn gewicht nam overigens met 10 kilo toe in korte tijd. Ik had soms het idee dat ik juist opvliegers kreeg van het middel maar ik denk dat opvliegers zelfs minder heftig zijn. Die verdwijnen tenminste weer.
En opbouwen duurt even met de nodige bijwerkingen en afbouwen duurt heeeeel lang met heeeel veeel bijwerkingen die niet mis zijn. En hoe langer je het gebruikt hoe moeilijker je er vanaf komt. Men noemt het afbouwen regelmatig de hel op aarde dus dat zegt wat. Als je het jaren gebruikt dan kan het zelfs zijn dat het je gewoon niet lukt om er vanaf te komen. Dat lees ik dan uit de ervaringen van anderen; ik zelf heb het maar een half jaar gebruikt op halve dosering en daarna een heel jaar afgebouwd. Dus zelfs als je kort gebruikt ben je er langer druk mee om er vanaf te komen dan dat je er ‘plezier’ van hebt gehad.
Dus inderdaad: lees andere draadjes over paroxetine en bezint eer ge begint.
Dat een huisarts het voorschrijft voor een overgang met opvliegers moest trouwens zijn beroep gewoon niet mogen uitoefenen. Dat weet je niet als leek dus je bent geneigd om er op te vertrouwen maar als je het eenmaal hebt gebruikt dan zul je het met me eens zijn…Om het toch nog enigszins positief af te sluiten: ik heb ondanks de ongemakken wel baat gehad bij het middel maar altijd met het idee: voor korte tijd en de tijd nemen voor afbouwen. Maar dat was dan ook voor behoorlijk depressieve klachten die voorkwamen uit een burn-out. Dus het was in ieder geval nog voor het juiste doel en met mijn eigen instelling en drive (ondanks de burnout) heb ik het beperkt weten te houden tot een tijdelijke ondersteuning met halve dosering dan het middel eigenlijk voorschrijft. Wat het voor mij heeft gedaan had ik in ieder geval wel even nodig maar dat had waarschijnlijk ook met een andere antidepressiva gekund die wat minder heftige bijwerkingen heeft.
ReagerenKlaas29 augustus 2013 om 10:52Johan, ik ben het grotendeels emt je eens. Misschien heb je ook wel posts van mij gelezen, ik ben een van dem meest aktieve posters over paroxetine en helaas ook ervaringsdeskundige.
Net als jij heb ik er in het begin wel baat bij gehad maar mijn afbouw is op een ramp uitgelopen, ik ben nu al 6 jaar ziek van het afkicken al is er zeker progressie en reken ik nog steeds op volledig herstel in de komende 1 of 2 jaar…
Je zegt dat je de halve dosering slikte, bedoel je daarmee 10 mg?
En je schrijft dat je een jaar gebt gedaan over het afobuwen. Hoe heb je dat gedaan? Met de suspensie? En welke stappen heb je daarin genomen en wat was je laatste dosis voor het stoppen?
Reageren
Niet dat ik zelf het ooint nog zal slikken en velig afbowuen is voor mij geen otpei meer maar ik ben wel erg geinteresseerd in de ervaringen hiermee van anderen.Johan30 augustus 2013 om 09:56Ik heb inderdaad je ervaringen gelezen en met name in het draadje dat nu inmiddels 76 pagina’s bevat. Daarin heb ik ook je afbouwschema gelezen waardoor ik getriggerd werd om het langzaam af te bouwen.
Ik nam inderdaad 10mg. Het was de bedoeling dat ik naar 20mg zou gaan, volgens de huisarts was dat de optimale dosering maar ze liet me zelf ervaren wat ik het beste vond. Ze heeft me aangeraden om het in ieder geval te proberen maar als ik me beter voelde bij 10mg dan moest ik zeker niet naar 20mg gaan. Ik heb 20mg dus wel geprobeerd maar toen werd ik een lusteloos figuur waarbij ik me helemaal niet happy voelde dus ik ben toen weer terug gegaan naar de voor mij beste dosering van 10mg. Het spul heeft me uiteindelijk geholpen om tijdelijk het overmatige teveel aan prikkels te onderdrukken om zodoende mijn Burn-out en depressieve klachten die daar inmiddels uit voortgekomen waren onder controle te krijgen en de kans te krijgen om aan mezelf te werken zonder gestoord te worden door het teveel aan onnodige prikkels van buitenaf.
Ik heb het precies een half jaar op 10mg gehad, zoals afgesproken en ik vond het toen zelf ook wel genoeg, en daarna ben ik gaan afbouwen naar 5mg in stappen van 1mg per 2-3 weken. Omdat ik verschil merkte (lichte bijwerkingen) wilde ik toen even tijdelijk stoppen met afbouwen om te kijken wat het met me deed als ik het op 5mg hield. Als het beter werd (wat ook zo was) dan kon ik daar altijd op terug vallen mocht het verder afbouwen niet gaan lukken. Dat ging dus prima, het was toen inmiddels winter en ben toen verder gegaan. Maar dat ging niet. Mijn stemming wordt ook altijd beïnvloed door de winter dus ik had voor mezelf bedacht dat het beter was om in het voorjaar weer verder af te bouwen. Als je van jezelf al veel beter gestemd bent dan kun je eventuele bijwerkingen makkelijker opvangen dan wanneer je al niet lekker in je vel zit. Maar blijkbaar doet 5mg dus niks meer voor je maar het houd je wel in de greep. zo ervaarde ik het die winter. Na de winter ben ik weer verder af gaan bouwen tot 4mg met 5 stapjes van 0,2mg per 2 weken, en daarna ben ik verder gegaan met stapjes van 0,4mg per 2 weken.
Tot 0,8mg ging dat prima, naar 0,4mg ging moeilijker dus dat heb ik 3 weken aangehouden en daarna naar niks. Bij 0,4mg merkte ik pas echte bijwerkingen die er toe doen en dat ik toen wel even gedacht heb dat het bij mij ook mis ging. Toen ik niks meer nam was ik erg moe en heb de bekende schokjes wel 2 weken gehad maar daarna ebden de schokjes weg en de vermoeidheid werd ook minder. Misschien was de stap naar niks zelfs wel makkelijker dan van 0,8mg naar 0,4mg.Ik heb inderdaad de suspensie gehad en de stapjes waren gebaseerd op de afmetingen van het spuitje dat ik had.
Mijn huisarts heeft voor Paroxetine gekozen vanwege haar ervaringen met andere patienten die het probleemloos gebruikten en gestopt zijn. Ook heeft ze het vroeger zelf ooit gebruikt en heeft ook nooit problemen ervaren dus het was ook uit eigen ervaring. De suspensie had ze nog nooit voorgeschreven maar vond het verder geen enkel probleem. Ze heeft wel als werkwijze dat eerst het probleem goed in kaart gebracht wordt, daarna mag je eerst door naar een psycholoog voor minimaal 8x om de problemen uitgebreid in kaart te brengen en te kijken of het mogelijk is om er met de psycholoog uit te komen. En pas daarna wil ze AD voorschrijven als het nodig zou zijn. In eerste instantie voor een half jaar en daarna kijken of je het kunt afbouwen. Opbouwen en afbouwen mag in stappen van 5mg of de helft daarvan maar niet groter en als je wil mag je het ook in eigen tempo doen met kleinere stappen. Maar alles op basis van eerst gewend raken aan de nieuwe dosis en daarna pas weer verder gaan. Ik weet niet of het een juiste werkwijze is maar als ik de ervaringen zo lees denk ik dat ik nog niet mag klagen.
ReagerenKlaas31 augustus 2013 om 07:54@Johan,
BEdankt voor je uitgebreide verhaal. Opvallend vind ik dat je zelgt dat 5 mg niets meer voor je deed maar je nog wel in de greep hield.
En dit is een van de essenties van het afbouwen: het funcamentele verschil tussen “er baat bij hebben” en fysieke afhankelijkheid, dat door veel artsen nog steeds totaal neit begrepen wordt.
Inderdaad kun je bij afbouwen op een dosis terechtkomen die geen angt- of depressie onderdrukkend effect meer heeft maar die je niet meer eenvoidig kunt verlagen zonder er een hele rits onttrekkingsverscijnselen bij te krijgen…Verder vind ik het wel heel vreemd dat je huisarts juist dit middel voorschijft omdat er geen probleme mee zijn. Seroxat staat juist bekend als de allerergste in termen van afbouwen/stoppen.
Het kan natuurlijk waar zijn dat zij zelf en de patienten die ze noemde toevallig noet tot de groep hoorden die wel konden stoppen. Ook komen vele mensen er de eerste keer nog mee weg, maar met name na herhaalde stop- en doorstartpogingen wordt het lichaam steeds gevoeliger en afhankelijker. Ook dit is totaal onbekend bij vrijwel alle artsen.Ik denk dat je verder goed voorbereid was en zo te zien ben je er nu inderdaad vanaf. En dat is heel veel waard!
ReagerenJohan1 september 2013 om 12:01@Klaas, Ik weet niet of mijn huisarts bekend is met de problemen die paroxetine kan geven. Ik neem aan dat huisartsen niet allerhande forums afgaan om te kijken wat medicijnen met mensen doet. Lijkt me ook geen beginnen aan ook al missen ze daardoor dan juist de extreme gevallen zoals paroxetine. Ik kan me voorstellen dat zij zich vooral baseren op wat de fabrikant aangeeft en de ervaringen van hun eigen patiënten. In mijn geval kent ze dus blijkbaar geen slechte ervaringen. Ik denk ook dat het een stuk scheelt dat ze het in principe maar een half jaar wil voorschrijven. Misschien evt. nog wel iets langer maar nooit jaren lang. En als je het maar kort neemt dan zullen de afkickverschijnselen ook een stuk minder zijn. En net wat je zegt: als je steeds opnieuw stopt-doorgaat-stopt wordt het ook steeds moeilijker. Ik denk dan altijd maar dat als je zomaar wat doet dat je de werking van je lichaam van binnen ook overhoop gooit. Medicijnen blijven immers chemische gefabriceerde middelen waar je je lichaam mee manipuleert.
In die zin vind ik ook dat de fout geheel bij de fabrikant ligt. En daarna bij de huisarts als die er niet in mee wil gaan als je je slechte ervaringen met de afkickverschijnselen aangeeft. Zij zullen dit denk ik ook daar waar nodig moeten melden wat zij voor ervaringen hebben bij hun patiënten. Mijn huisarts staat daar gelukkig wel voor open en denkt daar over mee. wat ze daarna met die informatie doet weet ik niet. Maar vooral de fabrikant moet zich op de hoogte houden wat hun medicijn teweeg brengt. Zij zijn immers ook verantwoordelijk wat ze aan informatie over medicijnen meegeven aan artsen en in de bijsluiters.
Maar goed, het zal altijd een eindeloze discussie blijven waar wij als ‘leek’ (maar helaas ervaringsdeskundige) in de farmaceutische industrie (te) weinig invloed op hebben.Maarrrrr…. wat vinden Rutger1987 en Betty er allemaal van? Zij vroegen immers om advies…
Reagerenanoniem17 april 2018 om 23:40kan geen kwaad je voelt je beter
ReagerenKede1 februari 2025 om 17:02Wat een onzin zeg. Je zegt dat de angsten verminderen maar zeker niet over gaan. Ik gebruik dit middel al 6 jaar voor mijn angsten (piekeren) en geloof me, het gaat echt wel over. Ik merk dat ik helemaal niet meer pieker en dat als er wat gebeurt wat me triggert dat ik kan zeggen: het is zoals het is. Paroxetine IS EEN WONDERMIDDEL.
ReagerenGonnie30 mei 2026 om 12:02Ik zou ze daar zeker niet voor gebruiken
Reageren
Overleg maar met je huisarts of bioidentieke hormonen via leidsters
Vele malen beter
En geen verslaving