Zoeken Vraag het forum

Antidepressiva belangrijk (!)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Goedenavond allemaal,

ik slik al 1 jaar sertraline 50mg, en na een jaar ongeveer moest ik dus gaan afbouwen.

volgens mijn huisarts zelf moest ik om de dag slikken dus 1 dag wel 1 dag niet 1 week lang. Dit doe ik dus nu al 1 week en ik heb extreme bijwerkingen zoals vermoeidheid, irritatie en duizeligheid!

omdat mijn huisarts op vakantie is heb ik een tijdelijk andere huisarts en die heeft me vandaag verteld dat het fout is! En dat ik 1 dag heel 1 dag halve moet innemen 1 week lang.

welke moet ik nu geloven..? En betekend dit dat ik niet genezen ben..??

23 reacties
    Reageren
    Catootje

Antidepressiva remmen de heropname van serotonine, in plaats van dat ze de aanmaak van dit stofje verbeteren en genezen daardoor ook niks. In tegendeel. Ze remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor verlies aan vitaminen en mineralen. Afbouwen zou ik niet weten.

Reageren
    Anoniem

ja maar ik voelde me wel 1000x beter door.

kan iemand me helpen?

Reageren
    John (moderator)

Alle twee niet!!
    Zo krijg je alleen maar problemen. Dit middel zal toch over een langere tijd moeten worden afgebouwd.
    Een schema zou kunnen zijn afbouwen over 9 weken. Iedere week een stapje

1 50 mg
    2 25 mg
    4 10 mg
    5 7,5 mg
    6 5 mg
    7 2,5 mg
    8 1,25 mg
    9 0 mg

Reageren
    Anoniem

hoi John,

bedankt voor de uitgebreide uitleg, hrtstikke dank!

alleen is mijn 1 tablet 50 mg, hoe moet ik dat kleineren tot 10 mg en minder..? Ik kan wel door midden stuk maken dan is het 25 mg maar minder kan het niet?

en John, ik heb nu dus die verschrikkelijke klachten, ben van plan om weer normaal 1tje te slikken per dag tot dat mijn eigen arts terug is, gaat mijn onttrekkingsversxhijnselen dan weg?

Reageren
    John (moderator)

ga weer terug naar de oude dosering.
    Om af te bouwen kun je de vloeibare vorm gebruiken (zoloft). Wijs je huisarts op het multidisciplinair document afbouwen SSRI’s en SNRI’s (pdf 0,3 MB) van het Nederlands Huisartsen Genootschap.

Reageren
    Anoniem

dankjewel John, ik ben je zeer dankbaar dankje!

nog mijn aller laatste, misschien ook een rare vraag..

betekend dit dat ik niet genezen ben of betekend het dat ik gewoon te snel ging afbouwen en daardoor klachten krijg?

Reageren
    John (moderator)

In eerste instantie ga ik er eens vanuit dat het mis is gegaan vanwege het verkeerd afbouwen

Reageren
    Anoniem

is goed bedankt John voor je informatie en al, want ik krijg zo mijn oude klachten extreem weer terug met verkeerd af bouwen:(

Reageren
    Vic

Je kan de medicatie ook laten prepareren door de apotheker. Die kunnen capsules maken met het gekozen afbouw schema. Dan moet je niet liggen prutsen met de vloeibare vorm! Zo heb ik destijds ook afgebouwd

Reageren
    Anoniem

hoi John ik hoop dat je er nog bent, had namelijk een heel kleine vraagje..

vandaag ben ik dus weer normaal begonnen met mijn normale dosis 1 tablet 50mg per dag, weetje misschien hoelang onttrekingsverschijnselen weer weg trekt ..?

Reageren
    John (moderator)

Die vraag kan ik helaas ook niet beantwoorden

Reageren
    Anoniem

maar de onttrekingsverschijnselen gaat natuurlijk wel over als ik weer op mijn normale dosis weer ga (sinds gisteren weer gestart met normale dosis), door het verkeerd afbouwen?

Reageren
    Anoniem

waarom zou je stoppen?..

Reageren
    Anoniem

hoi, omdat mijn arts wilde dat ik t 1 jaar lang gebruikte en 31 juli is t 1 jaar geweest. Maar met dit medicijn voel ik me gwn goed..

Reageren
Reageer op: Antidepressiva belangrijk (!)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.